Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Måste man uppfostra barn på modernt vis?

Nu fanns varken surfplattor eller smartphones när sonen var liten, men diskussionerna såg likadana ut även då (och om jag förstått min mor så såg det likadant ut när jag var liten, trots att det bara fanns en kanal på svartvit tv). Dvs man har alltid sett faror med den nya tekniken.

Vad du vill låta dina barn sysselsätta sig med är upp till dig, när det gäller uppfostran så är väl målsättningen med den att barnen ska klara sig ute i samhället, klara det sociala samspelet och som vuxna vara självständiga och kunna ta vuxna beslut och sköta sitt hem etc.
    Alla gör på det sätt som man tycker fungerar bäst, så det är upp till dig

• sextiotalist
    Heilena skrev 2018-04-27 07:10:40 följande:

Nu har jag inte barn än, men vi tänker försöka snart.

Jag har iaf inställningen nu att jag kommer slänga ut ipaden när de kommer till världen.. Jag kan sträcka mig till att streama något från min telefon och slänga upp på tv?n, men inte att de ska sitta i soffan med böjd nacke och glo ner på en iPad.. Känns inte bra för fem öre.

Haha, du skulle hört min svägerska. De skulle ta bort alla barnkanalerna när de fick barn och endast ha tv på när barnen sov.
    Nåja, det blev inte verkligheten kan jag lugnt säga
    Vet inte hur många gånger jag blivit uppringd av min bror och då är det deras barn som lekt med mobilen
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2018-04-27 08:35:42 följande:

Våra barn använder Ipad som tv, dvs de skulle ju lika gärna kunna titta på Barnkanalen eller Netflix på tvn men nu är det väldigt smidigt på Ipaden så förutom att jag ibland oroar mig för den ergonomiska ställningen för nacken med en ipad jämfört med en tv så är ju det ingen skillnad.

Med det sagt så kan jag konstatera att ja, de ser på tv-program lite mer än vad jag egentligen gillar men det blir så. Det är ju en avkoppling för dem. Och vi har mycket ipadfri tid, utelek, rörelse och sånt också.

Dock kan jag se att nioåringen som har en mobil på något sätt verkar sitta med den en timma och sen tycka att hon ska få se på ipad lika länge till. Dvs mobilen har kraftigt ökat mängden skärmtid helt oplanerat och det vet jag inte hur vi ska förhålla oss till.

Det jag tycker är helt fel är de som slänger fram en surfplatta eller mobil i varje läge med barn, på bussen, i mataffären i kundvagnen, vid maten osv. De barnen kommer ju inte lära sig någonsin att bara vara, att bara sitta stilla och titta ut genom fönstret, att ha tråkigt. Och det tror jag är farligt.

Jag tycker det är viktigt att bara kunna vara, men bara vara för mig är inte detsamma som att inte göra något alls. Jag har alltid varit den personen som velat ha något i händerna, läsa eller något annat. Det är inget konstigt alls.
    Innan datorer och surfplattor så hade man annan sysselsättning för barn under resor, längre som kortare.
    Att bara sitta stilla är nog inget som passar alla.

Jag tror inte alls det är farligt att man låter barn har sysselsättning i miljöer där de inte kan göra något eget, bara smart. Däremot så är det viktigt att barn har möjlighet att hitta på egna saker, men där är knappast resan, mataffären rätt miljö till det.

• sextiotalist
    Mortiscia skrev 2018-04-27 11:36:42 följande:
    1) Jag har dator och använder den dagligen, främst för att jag inte kommer undan i mitt arbete men även för att många av mina nöjen finns där, t ex serier och sociala medier. Jag har en mobil och en platta, dessa rör jag knappt. Jag har barn som inte kommer att få ha egen platta alls, mobil är aktuellt först i tonåren (säg ca 15 år) och dator får vi se om/när de får en egen men de får först nöja sig med en allmän familjedator som alla använder och då från en ganska sen ålder, minst 10-12. Folk tjatar om att de måste få lära sig tidigt men det skapar bara ett beroende och de kommer att lära sig de roliga sakerna ändå. Det de behöver är att hantera Office, främst Word då, och det är ju mest för studierna, det måste man hjälpa dem med. Sitta och slösurfa kan de göra när de är äldre och man måste vara aktiv som vuxen att lära dem "nettikett". Jag tror de flesta av oss överlevde utan mobil, ungarna ska ändå inte vara ute och ränna till mitt i natten och det finns alltid andra lösningar om det behövs. Det säger väl en hel del att Steve Jobs ungar inte hade någon teknologi i hemmet eftersom han insåg farorna med det!

2) Vettigare människor finns väl knappast!

3) Går in i lite av det jag skrev under punkt 1, andra anser att man "måste" låta barn ha datorer osv, det är ren BS. Man anses vara bakåtsträvare och allt möjligt elakare men folk fattar inte hur det påverkar barnens hjärnors utveckling på extremt negativa sätt, det skapar osunda beroenden och ett konstlat leverne, för att inte tala om den sociala kompetensen som blir lidande, svårigheter att kommunicera med andra irl och märkbart minskad IQ. Vill man ha det för sina barn så varsågod, men inte till mina!
    Oj, så ditt barn ska vara den enda 13-åring som inte har någon mobil, det känns väldigt hårt och troligen leda till väldigt många jobbiga situationer för dina barn när den tiden kommer (men jag är rätt säker på att du kommer ändra uppfattning innan dess)
    Datorer kommer de troligen få via skolan, vilket är vanligare och vanligare. De kommer komma i kontakt med både dator och surfplatta redan under skoltid och troligen kommer en del hemuppgifter behöva datorhjälp
  • sextiotalist
    Mortiscia skrev 2018-04-27 13:31:09 följande:
    Jag tror du missade en sak här, det är MINA barn, inte dina. Så ja, mina barn kommer inte att ha mobil vid 13. Hade du det? Antagligen inte. Hade jag det? Nej. Funkade vårt sociala liv för det? Iaf mitt gjorde det.

Det är lätt för dig att sitta där och tro att "jaja ge det bara tid", fruktansvärt nedvärderande! Jag vet var jag står och därmed punkt.

Jag kommer dessutom medvetet att välja en skola där de INTE har 1-1-datorer eller ipads och om det inte finns kommer jag att kräva datorfri undervisning, vilket man har rätt till.
    Det fanns inte mobil, men vi hade telefon hemma, vilket alla hade, det fanns telefonkiosker nästan överallt (och man kunde även ringa till telefonkiosker om det skulle behövas), så ja, vi hade tillgång till telefon om det skulle behövas. Så självklart fungerade vårt sociala liv, eftersom det såg annorlunda ut än idag.
    Jag tror du kommer ha svårt att hitta en skola som inte kommer ha datorundervisning eftersom det troligen kommer läggas in i läroplanen att alla ska kunna programmera.

Men visst, vill du att dina barn ska vara i ett utanförskap så är det ditt val (men troligen kommer dina barn ha vänner som har datorer och mobiler).
    En helt datorfri skola kommer troligen inte ens finnas, eftersom datorer är en naturlig del i undervisningen.

• sextiotalist
    Mortiscia skrev 2018-04-27 13:54:21 följande:
    Vi hade också telefon hemma, som jag knappast fick använda, och vi hade inga telefonkiosker förrän jag var i tonåren, då hade man telefonkort och sådana hade jag inte råd med. Tänk att jag lyckades umgås med alla möjliga vänner ändå! Måste ha varit telepati...

Alla skolor har datorer, alla skolor använder dessa på ett eller annat sätt. Det innebär inte att man ska vara fjättrad vid den på varje lektion, det kommer jag inte att tillåta för mina barn. Datorer kan dock inte sägas vara en "naturlig del av undervisningen", snarare att man har skapat plats för dem. Såvitt jag vet klarar man sig utan datorer i samtliga ämnen.

Elever idag får inte ens lära sig använda de mest grundläggande programmen eftersom man tagit bort datorundervisningen sedan många år, men ungdomarna förväntas kunna söka information på internet, något som knappast ens vuxna har lärt sig vid det här laget. Då sägs det att de inte behöver datorundervisning för att de ändå använder den hela dagarna, om inte annat gör de det hemma, men i realiteten kan de inte ett skit annat än att surfa runt på måfå. Programmering vill de tydligen lägga in i matematikundervisningen, jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja med hur idiotiskt det är! Om det ska vara ett krav att kunna programmering måste man också skriva om kursplanerna och det lär de inte göra i brådrasket så det är bara att ignorera om man inte är intresserad av att bli programmerare när man gått ur skolan.

Du behöver inte alls bekymra dig om mina barns eventuella utanförskap, jag misstänker att det går bra att ha vänner ändå, trots att man inte bara sitter bredvid varandra och stirrar på varsin skärm utan ett ord.
    Jag är äldre än vad du är (eftersom du skrev telefonkort), det fanns inga telefonkort förrän när jag var vuxen, så ja, när jag växte upp så fanns det många telefonkiosker och flera av mina kamrater hade egna telefoner i sina rum (när det kom upp i tonåren), vi hade två fasta abonnemang.
    Men å andra sidan, eftersom jag är uppvuxen med en pappa som arbetade med datorer, så var det inget konstigt och hemskt. Mitt första datorprogram gjorde jag på 70-talet. Min mamma hade dator hemma redan under 90-talet (och var den första i familjen som hade internet). Här har vi haft dator och internet från slutet av 90-talet, och i mitten av 90talet hade jag en mobil.
    Sonen fick sin första mobil när han var 7 år förresten.
  • sextiotalist
    Mortiscia skrev 2018-04-27 14:26:47 följande:
    Så bara för att en sak existerar lider man plötsligt av att inte ha det, trots att tidigare generationer klarat sig utan? Jag köper inte det argumentet.

Ja, alla barn oavsett ålder är egna personer. Det är förälderns roll att uppfostra dem på bästa sätt. Enligt ditt resonemang måste jag alltså köpa diverse märkeskläder, tillåta dem att spela vålddspel i alltför tidig ålder och köpa varenda pryl som är det senaste? Nej, jag köper inte det argumentet heller. Fick du allt du pekade på som barn? Antagligen inte. Det skadar inte barn att ha begränsningar, det främjar deras utveckling. Jag skulle vilja se den unge som skaffar en mobil i smyg, lycka till! Det kan de köpa för egna pengar när de är vuxna om inte annat, liksom en egen dator.

Det jag reagerar på är att folk ska lägga sig i det de inte har med att göra! Och JA, jag använder dator, jag har redan förklarat varför. Datorer och andra skärmar är olämpligt för barn, man måste lära sig hantera dem på rätt sätt och dessutom har man skapat onödiga skärmberoenden istället för att använda teknik på ett vettigt sätt.

TS, du undrar vilka reaktioner man får om man inte följer lämmeltåget kring teknik och uppfostran? Varsågod att ta en titt på de kommentarer jag får från olika håll! Det år SÅ man blir bemött!! Nedsättande kommentarer, noll förståelse och allmänt idiotförklarande! Fint!
    Ja, ett barn kan lida av att det inte har det som anses vara självklart för de allra flesta, det kallas för utanförskap. Att inte kunna kommunicera med sina vänner på det sätt som alla andra gör kan absolut leda till utanförskap.

Vissa saker är idag självklart för de allra flesta, det är mobiltelefon och datorer, något som finns i de allra flesta hem och är nästan en förutsättning för att kunna ha ett liv som alla andra.

Svar på tråden Måste man uppfostra barn på modernt vis?