Mortiscia skrev 2018-04-27 13:54:21 följande:
Vi hade också telefon hemma, som jag knappast fick använda, och vi hade inga telefonkiosker förrän jag var i tonåren, då hade man telefonkort och sådana hade jag inte råd med. Tänk att jag lyckades umgås med alla möjliga vänner ändå! Måste ha varit telepati...
Alla skolor har datorer, alla skolor använder dessa på ett eller annat sätt. Det innebär inte att man ska vara fjättrad vid den på varje lektion, det kommer jag inte att tillåta för mina barn. Datorer kan dock inte sägas vara en "naturlig del av undervisningen", snarare att man har skapat plats för dem. Såvitt jag vet klarar man sig utan datorer i samtliga ämnen.
Elever idag får inte ens lära sig använda de mest grundläggande programmen eftersom man tagit bort datorundervisningen sedan många år, men ungdomarna förväntas kunna söka information på internet, något som knappast ens vuxna har lärt sig vid det här laget. Då sägs det att de inte behöver datorundervisning för att de ändå använder den hela dagarna, om inte annat gör de det hemma, men i realiteten kan de inte ett skit annat än att surfa runt på måfå. Programmering vill de tydligen lägga in i matematikundervisningen, jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja med hur idiotiskt det är! Om det ska vara ett krav att kunna programmering måste man också skriva om kursplanerna och det lär de inte göra i brådrasket så det är bara att ignorera om man inte är intresserad av att bli programmerare när man gått ur skolan.
Du behöver inte alls bekymra dig om mina barns eventuella utanförskap, jag misstänker att det går bra att ha vänner ändå, trots att man inte bara sitter bredvid varandra och stirrar på varsin skärm utan ett ord.
Jag är äldre än vad du är (eftersom du skrev telefonkort), det fanns inga telefonkort förrän när jag var vuxen, så ja, när jag växte upp så fanns det många telefonkiosker och flera av mina kamrater hade egna telefoner i sina rum (när det kom upp i tonåren), vi hade två fasta abonnemang.
Men å andra sidan, eftersom jag är uppvuxen med en pappa som arbetade med datorer, så var det inget konstigt och hemskt. Mitt första datorprogram gjorde jag på 70-talet. Min mamma hade dator hemma redan under 90-talet (och var den första i familjen som hade internet). Här har vi haft dator och internet från slutet av 90-talet, och i mitten av 90talet hade jag en mobil.
Sonen fick sin första mobil när han var 7 år förresten.