• Grodan7

Olika storlek på äggblåsorna före äggplock

Var på VUL idag efter att ha sprutat i 10 dagar med Gonal-F och Menopur i kombination. Även Suprefact först som nedreglering och nu under sprutdagarna som ägglossnignshämmare. VUL idag visade flera blåsor med varierande storlek, mellan 13-23 mm där det var två större som utmärkte sig , 21 och 23 mm. Hade även några på 17 mm om jag minns rätt. Läkaren vågade inte vänta pga att de stora så hon ordinerade Ovitrelle ikväll och ÄP på måndag. Nu hoppas jag så mycket att de mindre på 13 mm ska hinna växa till sig och innehålla ägg på ÄP och att de stora inte hinner ägglossa av sig själv. Någon med erfarenhet av olika storlek på äggblåsorna samma dag eller dagen före ägglossningsspruta? Hur har det gått för er med tanke på äggkvalitet osv?

• Svar på tråden Olika storlek på äggblåsorna före äggplock
  • Snuttis2

Känns som det är fullt naturligt med blåsor i diverse storlek. Har själv haft det vid varje ivf omgång. Har gjort tre ivf o från sista kontrollen till äggplock har några av de mindre blåsorna alltid hunnit växa på sig så att några extra ägg kunnat plockas!

• Grodan7

Ok så du har också haft så pass stor variation på dina blåsor? Tack för svar förresten

• Snuttis2

Yes! Alltid haft variation på dem. Oftast har det varit en ellergvå som varit betydligt större än de övriga. Minns första behandlingen då jag enbart hade några blåsor som var stora och var rätt orolig över om det skulle bli något att plocka alls. Men sen satte några av på slutet o jag hade runt 13 blåsor vid plock o ca 10 ägg vilket var perfekt enligt läkarna . Det handlar ju inte bara om mängd utan också kvalité o ägg. Alla blåsor innehåller ju inte ägg.

• EmmyB87

När jag donerade ägg hade jag ca 30 blåsor i varierande strl på vul. När det väl var dags för äggplock var det 22 som var stora nog, men jag fick ingen indikation på exakt vart gränsen gick. Slutade med 17 befrukningsbara ägg. Så det verkar vara väldigt olika.

• Snuttis2

Minst 5 ägg för plock , max finns väl inget men när man börjar närma sig 25-uppåt ökar ju risken markant för överstimulering. försöker minnas vad man sa om stl men tror de bör vara runt 18 ?! De plockar ju ofta de lite mindre också men sannolikheten för mogna ägg minskar ju !

• Grodan7

Lite uppdatering: det blev 13 ägg ut (ännu fler blåsor men några var det inte ägg i) och några av äggen var lite mindre så kanske omogna. Men det återstår att se. Känner mig nöjd så långt med 13 ägg iallafall så får vi se hur många som befruktas och utvecklas.

• Grodan7

Tack! Hur går det för dig?

• Snuttis2

Tack! Numera har jag sömnbrist o oro av andra orsaker. Föräldraskapet är svårare o underbarare än väntat.

Svar på tråden Olika storlek på äggblåsorna före äggplock