Krävande familjemedlemmar
Jag hade en lite liknande situation med svärföräldrar och min exfru, de skulle höras varje dag, gärna ses, och helger var liksom självklara. De var oerhört tajta men de var en så liten släkt. Min släkt räknade de som rätt perifer och glömde liksom bort. Men min släkt är stor och social så det var mest deras förlust, jag har ju alltid den att falla tillbaka på.
Jag accepterade exhustruns täta kontakter med sina föräldrar och ser att det är bra med täta relationer till barnbarnen, dvs mina ungdomar.
Men semestrar var det inte tal om tack och lov. Svärföräldrarna var extremt skygga och stannade inomhus sommar som vinter, de läste inget, träffade aldrig vänner eller intresserade sig för något. De har TVn på hela dagarna och lägger sig vid kl 20. De lever mycket passivt och utan någon särskild livsgnista. Det var lite svårt att uthärda och jag är oroad att barnen ska ta efter den där zombie-livsstilen.
Mitt råd är att du funderar över var din gräns går avseende frekvens, längd och typ av umgänge. Sedan berättar du detta först för din partner och sedan om det behövs med din ingifta familj. Säg det vänligt men bestämt. Ha sedan trevligt med dem de tillfällen ni kommer att umgås.