Inlägg från: Anonym (ja...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja...)

Får din tonåring röka hemma?

mina tonårsdötttar (15 och 17 år) röker hemma och även inomhus.

• Anonym (ja...)
    SysterY skrev 2018-04-23 20:30:00 följande:
    Antar att ni föräldrar också röker inomhus.
    ja.
  • Anonym (ja...)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-04-23 20:35:38 följande:
    2018. Du måste trolla.
    Jaha. Säger du det. Är väl många som röker?
  • Anonym (ja...)
    elin1989 skrev 2018-04-23 21:12:11 följande:
    Jag gick gymnasiet 2005-2008 och det var ganska många som rökte, definitivt fler än idag. Det gick inga low-lifes på den skolan, det var en av skolorna i Stockholm med högst intagningspoäng. Alla i mitt "gäng" rökte då, och ingen av oss gör det längre. Vi har alla avklarade högskoleutbildningar och bra jobb idag. Så håller inte riktigt med om din bild. Men tror definitivt att rökning är på väg bort, vilket förstås är bra.
    besök en förort, där röker de flesta män. ja, nästan alla.
  • Anonym (ja...)
    PH76 skrev 2018-04-23 21:36:42 följande:
    Jag känner ingen, varken privat eller på jobbet, och kan inte ens komma ihåg när jag såg någon i området vi bor i som gör det.
    du kan inte ens komma ihåg när du såg ngn i ditt område som rökte??
  • Anonym (ja...)
    Pope Joan II skrev 2018-04-23 21:35:41 följande:
    Anonym (ja...) skrev 2018-04-23 19:13:58 följande:

mina tonårsdötttar (15 och 17 år) röker hemma och även inomhus.

Jösses, så förfärligt. Obegripligt.

obegripligt att folk röker?
    obegripligt att folk tar droger & dricker med?
  • Anonym (ja...)
    Pope Joan II skrev 2018-04-23 21:54:46 följande:
    Obegripligt att det finns föräldrar som låter 13-åringar röka. Obegripligt att det finns föräldrar som röker inomhus och som gör det i sällskap av sina tonårsbarn. Jag tycker att det är så olämpligt att det är att likställa med barnmisshandel. Omsorgssvikt.
    mina döttrar e 15 och 17, alltås inte 13.
    nä, vid 13 hade de inte fått röka hemma.
    bor på landet och här är det lite mer avslappnat, vi dricker nog mer än de gör inne i stan.
  • Anonym (ja...)
    Pope Joan II skrev 2018-04-23 21:59:53 följande:
    Jag citerade också en annan person i mitt inlägg. Röken låg kanske för tät för att du skulle se det.

Jag kallar inte att röka och dricka ihop med sina barn för avslappnat, jag kallar det för omdömeslöshet och omsorgssvikt. 
    ok..vi föräldrar är olika..här röker & dricker vi nog lite oftare och e tatuerade ganska tidigt..
  • Anonym (ja...)
    Pope Joan II skrev 2018-04-23 21:59:53 följande:
    Jag citerade också en annan person i mitt inlägg. Röken låg kanske för tät för att du skulle se det.

Jag kallar inte att röka och dricka ihop med sina barn för avslappnat, jag kallar det för omdömeslöshet och omsorgssvikt. 
    har gett dem större frihet sedan de fyllde 15...vill att de ska bli självständiga och starka...
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-24 21:21:23 följande:
    Man blir såklart inte stark av att röka, och det vet du med.
    Barnens blir starka av att tvingas ta ansvar för sitt liv och hälsa. Å jag vet, rökning är inte bra.

men slutar man vid 30 så är det lugnt..var inte orolig...
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 04:09:10 följande:

Ja som förälder ska man såklart stötta och guida sina barn att bli ansvarstagande vuxna som kan stå på egna ben. Men föräldrarna har ju ändå huvudansvaret för sina barn och man har skyldighet att hindra dom från att skada sig själva, eller andra, från att göra farliga saker. Det finns en anledning till att barn inte är myndiga förrän de är 18 år, de är inte kapabla till att se konsekvenserna av allt de gör, det är föräldrarnas ansvar, ni ska skydda era barn. Tillåter ni att de gör andra farliga saker? Var går gränsen? Du har skrivit i 2 inlägg att ni nog dricker mer, så super ni med barnen också? Om dina barn skulle vilja ta heroin t ex, skulle det var ok med dig?

Vill gärna se källor på att rökning inte ger några negativa hälsoeffekter innan man är 30, oavsett om man röker i 15 år. Och ni föräldrar har ju inte slutat röka när ni fyllde 30, så vad säger att era barn gör det?

Barnen får räka hemma fr 15 och ja, det dricks liter mer än vanligt här på landet...gör det ofta på landet.

Mekas med bilar och vissa bränner hemma..

Men herre Gud, såklart inte heroin är ok.

Vi trivs!!
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 17:02:33 följande:
    Varför är inte knark Ok? Det är ju stärkande för karaktären att fatta egna beslut om sin hälsa.

Sedan är jag också från landet och här sitter inte föräldrar och uppmuntrar att barn röker och dricker. Kanske ni ska dra ner på alkoholen så ni får bättre omdömme.
    suck, uppmuntrar ingen att röka & testa alkohol. men annan kultur här. raggarträffar, man hänger på pizzerian och skruvar på sin volvo. Oftast tidig sexualdebut.

ja, vi är lite tidigare än andra.

vet att det känns främmande.
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 22:52:31 följande:
    Jo ni uppmuntrar dom genom att själva röka inne och låta era barn röka hemma också. Ni har uppfostrat dom i en rökmiljö. Om det är er kultur får ni ändra den och göra bättre, vill ni inte det för era barn?

Du svarade inte på frågorna om 30-årsgränsen.

Och ni är inte tidigare än andra utan senare.
    30 -årsgräns? vad? vi är något år över 40.

och ungarna är tatuerade, svårt att säga nej då min "smarta" man råkade säga att han själv tatuerade sig när han var 15....
  • Anonym (ja...)

trodde du ville veta hur gammal jag är och min man.
    ungarna vet vad de gör, kommer inte hamna i droger och är inte kriminella.
    och de slutar nog röka när de själva får ungar...

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?