• Aurora1988

Klumpfot / PEVA på RUL = kromosomavvikelse?

Vi var på RUL häromdagen och fick veta att vi väntar en liten pojke med klumpfot (peva) på båda fötterna.

Jag är själv född med detta och mår bra och har inga problem idag, så den delen är jag inte ett dugg oroad över.

Men de kunde ev. se ett 2mm hål i hjärtat (VSD) men vi ska på ytterligare en undersökning för att säkerställa detta.

Hur vanligt är det att klumpfot pekar på något annat också? Tex kromosomavvikelser? Eftersom jag haft det själv så hoppas jag att han har ärvt det från mig och inget annat.

Men läkaren sa att även att det ev hjärtfelet kan vara en indikation på en kromosomavvikelse.

DET gör mig väldigt orolig.. !

någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Klumpfot / PEVA på RUL = kromosomavvikelse?
  • Anonym (Fostervattenprov?)

Det finns ju vissa sk soft markers som kan ge indikation på kromosomavvkelse, en markör ger eg ingen ökad risk men flera ihop kan indikera det. Vad jag vet är inte peva någon klockren markör utan det brukar mer vara avsaknad av näsben, korta lårben, plexus-cystor i hjärnan, vidgade njurbäcken och annat.

Men om du är orolig så kan du be att få göra ett fostervattenprov. Hoppas allt går bra för er!

• Aurora1988
    Anonym (Fostervattenprov?) skrev 2018-04-19 21:35:23 följande:

Det finns ju vissa sk soft markers som kan ge indikation på kromosomavvkelse, en markör ger eg ingen ökad risk men flera ihop kan indikera det. Vad jag vet är inte peva någon klockren markör utan det brukar mer vara avsaknad av näsben, korta lårben, plexus-cystor i hjärnan, vidgade njurbäcken och annat.

Men om du är orolig så kan du be att få göra ett fostervattenprov. Hoppas allt går bra för er!

Tack!

Skönt att höra att peva inte är en klockren markör ändå. Läkaren kunde inte se något annat utom eventuellt hjärtat. Han sa också att vi skulle bli erbjudna forstervattrenprov om nästa undersökning bekräftar hålet i hjärtat.

Har en bekant som fick missfall efter att hon gjort ett fostervattenprov och även om risken är låg för det så vet jag inte om jag vågar riskera något. Vi har kämpat väldigt länge för att bli gravida vilket väger tungt i allt det här. Vi fick väldigt bra siffror på KUBen även om markörerna säkert försämrar siffrorna något.

Däremot ska jag fråga om ett nipt test i första hand.
  • Anonym (Fostervattenprov?)

Förstår din oro. Missfall efter fostervattenprov är dock svårt. Ofta går det inte att veta om det berodde på själva provtagningen eller om det hade hänt ändå. Tyvärr.

NIPT kan ju vara ett alternativ, däremot är det ju starkt rekommenderat att följa upp avvikande NIPT med invasivt prov eftersom det finns en liten risk för överanalys. Analystiden för NIPT är dessutom längre än snabbanalysen QFPCR vid fostervattenprov. De kanske dessutom tycker att det tar bra att göra en utökad analys på kromosomerna.

Det är inte enkelt såklart. Hoppas du hittar en väg som känns rätt.

• Aurora1988
    Anonym (Fostervattenprov?) skrev 2018-04-19 22:05:12 följande:

Förstår din oro. Missfall efter fostervattenprov är dock svårt. Ofta går det inte att veta om det berodde på själva provtagningen eller om det hade hänt ändå. Tyvärr.

NIPT kan ju vara ett alternativ, däremot är det ju starkt rekommenderat att följa upp avvikande NIPT med invasivt prov eftersom det finns en liten risk för överanalys. Analystiden för NIPT är dessutom längre än snabbanalysen QFPCR vid fostervattenprov. De kanske dessutom tycker att det tar bra att göra en utökad analys på kromosomerna.

Det är inte enkelt såklart. Hoppas du hittar en väg som känns rätt.

Tack! Det är verkligen inte helt enkelt....

Ingen med liknande erfarenhet som vill dela med sig?
  • Anonym (Peva)
    Aurora1988 skrev 2018-04-19 21:14:44 följande:

Vi var på RUL häromdagen och fick veta att vi väntar en liten pojke med klumpfot (peva) på båda fötterna.

Jag är själv född med detta och mår bra och har inga problem idag, så den delen är jag inte ett dugg oroad över.

Men de kunde ev. se ett 2mm hål i hjärtat (VSD) men vi ska på ytterligare en undersökning för att säkerställa detta.

Hur vanligt är det att klumpfot pekar på något annat också? Tex kromosomavvikelser? Eftersom jag haft det själv så hoppas jag att han har ärvt det från mig och inget annat.

Men läkaren sa att även att det ev hjärtfelet kan vara en indikation på en kromosomavvikelse.

DET gör mig väldigt orolig.. !

någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av?

Grattis till graviditeten! Jag födde en liten (eller var ganska stor) pojke för några månader sedan med PEVA. Vi fick också reda på det på rul. PEVA är inte själv en indikation på kromoslmavikelse men hittar man andra fel också kan det vara lite större risk sa vår läkare då. Vi gjorde inte fostervattenprov efter vi fick veta. På Facebook finns en bra grupp PEVA (klumpfot) heter den. Skriv där och lovar att du kommer få mycket pepp och stöd.
Svar på tråden Klumpfot / PEVA på RUL = kromosomavvikelse?