Ångest och oro för livsförändringar
Hej där!
Det låter ju normalt, men förstås väldigt jobbigt. Det är ju en stor omställning att vänta och få barn och jag känner igen känsligheten. Allt som händer omkring en kan få så stora proportioner.
Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt av att prata med någon, kurator eller psykolog. Pysa ventilen. Släppa ut allt som krånglar i dig och fö lite sorteringshjälp. Men du kan också testa gravidyoga eller lyssna på avslappningsövningar. Finns flera på Spotify exempelvis. Då kan du öva dig på att hitta ett tryggt inre rum. En mental plats att ta dig till när omvärlden blir lite för kaotisk. Och såna övningar är bra att ha med sig in i förlossningen också.
Och prata med din man, säg vad du är rädd för, var liten tillsammans med honom och ge honom en chans att stötta dig. Ibland brukar jag be min partner om att få ligga i hans knä, som ett barn, och gråta. Och då klappar han på mig, stryker mig över håret och säger saker som att han är där, att han ser mig, att det kommer bli bra och att han finns för mig. Väldigt helande.