• Meriall

Ångest och oro för livsförändringar

Det kommer att ordna sig <3

Ta varje dag som den kommer och tänk inte på framtiden. Livet är ändå bra just nu. Din morfar lever, du har ett liv i dig. Du skulle inte varit på lantstället just nu ändå. Lev i stunden, inte i framtiden. Får du en ångestattack så tänk på det som finns runt omkring dig just nu. Vad hör du? Vad ser du? Vad känner du lukten av? Se hur många saker du kan hitta på varje fråga. Låt tankarna på framtiden komma och gå men fäst ingen uppmärksamhet på dem. Ta en chokladbit och känn smaken sprida sig i munnen, ta en promenad i skogen och titta på solen som strilar genom träden, känn hur frisk luften är. Färglägg en teckning och fokusera på att hitta spännande nyanser.

Livet förändras hela tiden men allt behöver inte komma samtidigt. Du behöver inte hantera det som inte behöver hanteras nu. Bara slappna av och lev i stunden.

Det är inget konstigt att du önskar att du vore ett barn när du faktiskt har ett barn inuti dig. Ta hand om dig själv som barn också och låt den vuxna du säga till du som barn att det kommer bli okej :)

Sluta tänk på vad saker innebär och känn istället hur de är. När du får träffa din bebis så upplev så mycket du kan. En bebis - Din bebis. Lukta på honom, titta hur han rör på munnen, känn på de små händerna. Det andra är inte viktigt då. Hur det kommer vara i framtiden, vad det innebär att få en bebis eller något av det andra är inte viktigt i den stunden. Bara det som finns där just då.

Jag hoppas det hjälper :) Jag tycker också det är jobbigt med förändringar och tycker detta hjälper mig.

• Meriall

Man blir jättetrött av lergigan förresten så det är nog därför du är trött.

Svar på tråden Ångest och oro för livsförändringar