Jag är föräldraledig och kommer att vara hemma tills barnet är ca 2½ år. Då är det tänkt att skola in på fsk och vi planerar ett barn ca ett år efter det. Även då kommer jag att vara hemma länge, tills det barnet blir nästan 3 år.
Det här är en tid som inte kommer tillbaka. Man knyter viktiga band med sitt barn och skapar en grundtrygghet som inte ens bästa fsk i världen kan mäta sig ens i närheten med. En del tycker att barnen måste få umgås med andra och lära sig leka osv osv, det är en myt. Barn "behöver" inte detta före ca 3 års ålder utifrån ett rent biologiskt och psykologiskt perspektiv och om man vill kan man gå på öppen förskola. Små barn har en hel värld att upptäcka, det är mer än tillräckligt. De ska lära sig äta, lära sig gå, lära sig prata, allt möjligt.
Många mammor har dåligt samvete att de inte är med sina barn tillräckligt mycket. Vet ni varför? För att det ÄR så. Hur många timmar om dagen spenderar "du" (ingen specifik person alltså) tillsammans med ditt barn, kvalitetstid? Blir det en timme eller två? Äter ni ens frukost tillsammans? Hur många timmar mellan hämtning och läggning? Är du medveten om att ditt barn spenderar mer tid med sina fsk-lärare än med er föräldrar? Att ditt barn sover mer än att det får tid med dig?
Man ska inte vara fastsydda vid höften för den sakens skull, barn måste få lära sig vara självständiga och leka på egen hand osv men det är en helt annan sak än att man knappt ser ens barn ett par timmar om dagen. T ex tycker jag att Kasperina verkar ha en fin inställning till hur man kan ha det, det är ett exempel på bra föräldraskap där barnen får både närhet, trygghet och frihet.
Jag vill absolut inte skambelägga en enda förälder för jag hoppas att alla gör sitt bästa för barnen och jag vet att de flesta inte alls har förutsättningarna att vara hemma länge. Om man däremot aktivt väljer bort sina barn när det inte är nödvändigt tycker jag definitivt att man har fel prioriteringar! Ja, jag får nog lite lite sämre pension sedan men vill jag offra mina barns viktiga första år för några hundra mer i plånboken? Nej, verkligen inte. Det finns saker i världen som inte kan köpas för pengar...
Ditt liv, ditt val. Jag tycker bara man ska se över sina prioriteringar.