• Anonym (Urdåligt!)

Det här med namn på konsertbiljetter

En stor stjärna som kommer hit i sommar kräver ett namn på biljetterna för att undvika att dom säljs på svarta marknaden. Jag ser bara problem med det och gillar inte överförmynderiet då ingen tvingar dig att köpa biljetter till högre pris på gatan eller internet av en främling om det skulle vara slutsålt.

Ponera att en pappa har köpt biljetter i sitt namn för att gå dit med barnen och han blir sjuk men nu kan inte mamman gå med barnen för att hon har ett annat namn. Besvikna barn och tusentals kronor bortkastade.

Man skulle själv gå men får förhinder och nu kan ingen gå för att biljetterna har fel namn. Tusentals kronor bortkastade.

Man vill ge bort biljetterna i present men dom har fel namn så det går inte. Tusentals kronor bortkastade.

En familj har köpt fyra biljetter i en persons namn som inte kan gå och nu kan ingen i familjen gå för att namnet inte stämmer. Tusentals kronor bortkastade.

Det var ett axplock vad som kan hända som gör att man inte kan använda biljetterna som man har betalat tusentals kronor för och nu får kasta bara för att dom är kopplade till ett namn. Är det fler än jag som tycker att det är vansinnigt att dom börjar kräva namn på konsertbiljetter?

• Svar på tråden Det här med namn på konsertbiljetter
  • Anonym (stupid people)
    Anonym (Urdåligt!) skrev 2018-04-17 01:31:34 följande:
    Biljetter köps i en persons namn som även står på biljetten och han måste vara med vid konserten och visa leg. Om han får förhinder men resten av gruppen kan gå ska alla behöva ställa in då tycker du bara för att hans namn står på biljetterna?
    Så kan omöjligt reglerna vara. Du får gärna länka till denna info. Eller en konsert som kräver namn så att jag kan läsa vad det står.

Avbeställningsskydd/avbokningsskydd finns av en anledning.
  • Anonym (Urdåligt!)
    Anonym (stupid people) skrev 2018-04-17 01:37:48 följande:
    Så kan omöjligt reglerna vara. Du får gärna länka till denna info. Eller en konsert som kräver namn så att jag kan läsa vad det står.

Avbeställningsskydd/avbokningsskydd finns av en anledning.
    Läs själv där biljetter säljs till stora konserter.
  • Anonym (xyz)

Att biljetterna är personliga tycker jag är OK, men då borde arrangören tillhandahålla en officiell andrahandsmarknad.
    De som inte kan utnyttja sin biljett kan där lägga ut den för försäljning för originalpris, men inte bestämma vem som ska få köpa. Systemet skulle ha en automatisk "kö" för de som vill köpa.
    En biljett som säljs tillbaka på det sättet spärras automatiskt.

• Anonym (säker)

Jag tror vi kommer se mer av detta med personliga biljetter och id-kontroller vid konserter och liknande publika evenemang. Orsaken är säkerhet snarare än viljan att begränsa andrahandsmarknaden.

• gnipökåms

Köper man via ticketmaster och skriver ut biljetterna själv så går det att byta namn, var på en konsert för några veckor sedan där personliga biljetter gällde och jag vet att flera ändrade namn och sålde vidare biljetterna

• Anonym (Nya regler)
    gnipökåms skrev 2018-04-17 08:27:30 följande:

Köper man via ticketmaster och skriver ut biljetterna själv så går det att byta namn, var på en konsert för några veckor sedan där personliga biljetter gällde och jag vet att flera ändrade namn och sålde vidare biljetterna

Så är det normalt, men en del konserter har man infört regeln att det inte går att byta namn för att motverka andrahandsförsäljning till högre priser. Gäller t.ex. Ed Sheeran och Metallica i sommar.
  • gnipökåms
    Anonym (Nya regler) skrev 2018-04-17 08:51:19 följande:
    Så är det normalt, men en del konserter har man infört regeln att det inte går att byta namn för att motverka andrahandsförsäljning till högre priser. Gäller t.ex. Ed Sheeran och Metallica i sommar.
    jo jag vet och så var det på konserten jag gick på men genom att ändra namn i kontoinställningar på ticketmaster så ändras namnet på biljetterna, så det går att komma runt den regeln om man nu inte skulle kunna gå på konserten längre
  • Anonym (Urdåligt!)
    Anonym (säker) skrev 2018-04-17 08:20:40 följande:
    Jag tror vi kommer se mer av detta med personliga biljetter och id-kontroller vid konserter och liknande publika evenemang. Orsaken är säkerhet snarare än viljan att begränsa andrahandsmarknaden.
    Jag misstänker också att det har mer att göra med att Storebror vill se dig än att Storebror bekymrar sig för att några stackars satar betalar ockerpriser för sina biljetter.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Urdåligt!) skrev 2018-04-17 16:13:20 följande:

Jag misstänker också att det har mer att göra med att Storebror vill se dig än att Storebror bekymrar sig för att några stackars satar betalar ockerpriser för sina biljetter.

Säkerhet går före anonymitet.
  • Anonym (Urdåligt!)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-04-17 16:15:04 följande:
    Säkerhet går före anonymitet.
    Var ligger säkerheten i att ett namn finns på en biljett? Han vars namn står på biljetterna kan ta med sig in flera andra personer som inte visar leg eller har sitt namn på sin biljett. Och om nu någon tänker göra något hemskt så går dom knappast in med en biljett utan tar sig in på något annat sätt.
  • Anonym (Nya regler)
    gnipökåms skrev 2018-04-17 08:56:52 följande:

jo jag vet och så var det på konserten jag gick på men genom att ändra namn i kontoinställningar på ticketmaster så ändras namnet på biljetterna, så det går att komma runt den regeln om man nu inte skulle kunna gå på konserten längre

Bra knep! Blir dock lite fundersam på om de i en del fall har täppt igen den möjligheten eftersom det på t.ex. Ed Sheeran står så här: "Det namn som är registrerat på Ticketmaster, och som används vid köpet, är det namn som per automatik står på biljetterna." Har inga biljetter till sådana konserter så kan inte testa.
  • CarinaL26
    Anonym (Urdåligt!) skrev 2018-04-17 16:13:20 följande:

Och vad har storebror för intresse vilken konsert du går på?
  • Anonym (säker)
    Anonym (Urdåligt!) skrev 2018-04-17 16:18:03 följande:

Var ligger säkerheten i att ett namn finns på en biljett? Han vars namn står på biljetterna kan ta med sig in flera andra personer som inte visar leg eller har sitt namn på sin biljett. Och om nu någon tänker göra något hemskt så går dom knappast in med en biljett utan tar sig in på något annat sätt.

Om man gör alla biljetter personliga och dessutom kontrollerar identiteten i entrén har man gjort det betydligt svårare för potentiella illgärningsmän.

Redan i dag tillåter man inte väskor alternativt kontrollerar innehållet på många konserter. Allt för att öka säkerheten.

Som jag skrev tidigare är jag övertygad om att säkerhetsåtgärderna kommer bli fler och kanske också obekväma för besökarna. Det är priset vi får betala för hur världen ser ut numera.
  • Anonym (ingen rättighet)

Det är ingen rättighet att gå på konsert. Alltså är det bara att acceptera läget och köpa biljetter eller att låta bli. Köper du så godkänner du kraven.

Om du brukar köpa biljetter och sen ger bort när du kommer på att du inte hinner gå så får du väl sluta med det då.

Föräldrar som riskerar att förlora alla pengar om de blir sjuka får betala för avbeställningsskydd precis som de får göra ifall de ska åka på semester med flyg.

Va arg på idioterna som saboterat genom att köpa massor av biljetter billigt för att sedan sälja dyrt till den grad att konsertarrangörerna tvingats begränsa deras kunders frihet istället.

• Pascal
    Anonym (Urdåligt!) skrev 2018-04-17 01:31:34 följande:

Biljetter köps i en persons namn som även står på biljetten och han måste vara med vid konserten och visa leg. Om han får förhinder men resten av gruppen kan gå ska alla behöva ställa in då tycker du bara för att hans namn står på biljetterna?

Man kan maila ticketmaster eller vart man nu köpt biljetterna och be att få skriva över dom på ett annat namn som tex en kompis eller sambo.

Tycker för övrigt att det är jättebra att dom gör såhär! Själva grejen är ju att artisten vill att biljetterna ska säljas till normalpris till FANSEN och inte att nån på svarta marknaden ska köpa på sig flera hundra biljetter och sälja vidare för 2000kr mer till desperata fans som inte hann köpa biljetter.
Svar på tråden Det här med namn på konsertbiljetter