Medlem 720 skrev 2018-04-24 10:02:52 följande:
Med tanke på vad som skrivs är det ett under att det överhuvudtaget finns de som vill donera, både manliga o kvinliga.
Skulle man få för sig att lämna via klinik så skulle man aldrig någonsin kunna berätta det för sin partner och efter det hoppas på att det inte kommer någon efter 18 år och knackar på dörren. Skulle man lämna privat så blir de stackarna isåfall värderade ännu lägre som idioter som inte kunde lämna på klinik för de vart underkända...
Undra om det finns någon tacksamhet och vad de som använt någon form av donator tänker privat/klinik eller med ägg/sperma. Tänker de föräldrar någongång på den som lämnat och möjliggjort att deras barn finns till?
Kanske utan att de vet om det möts någonstans.
Du skrev att du viste mer om donatorn än om ditt ex. Om man väljer att skaffa barn med någon eller om det sker av misstag efter en kort flört, vad vill man veta då innan man föder barnet?
Självklart är jag tacksam mot donatorn som gett mig det jag behövde för att få ett barn! Jag har jättesvårt att förstå hur man kan se ner på en person som försöker hjälpa andra, så som den som skrev att hon skulle dumpa en kille som visat sig vara donator. Du kanske ska svara på rätt inlägg om du vill debattera den saken?
Nu finns ingen risk för "riktiga" donatorer att ett barn ringer på dörren plötsligt, även de som är "öppna" får kontakt med barnet via kliniken och behöver inte lämna ut sitt namn. Vill man vara anonym kan man donera i Danmark där det är tillåtet. Som privat är det ju en helt annan sak, det rättsliga skyddet saknas ju för både mamman och pappan i det läget. Donerar man privat måste man ha klart för sig att man är pappa i juridisk mening, vilket man inte är om man donerar via klinik.
Jag svarade på ditt inlägg där du hävdade att en privat donator är bättre än en officiell donator för att det händer att det dyker upp genetiska sjukdomar som sprids via klinik, samt att många officiella donatorer även är privata, något jag inte tror ett ögonblick på. Jag personligen skulle aldrig drömma om att anlita en privat donator, och jag tror att de som gör det väljer den vägen för att de har begränsade resurser. Deras val, det har jag inga problem med, men de tar mycket större risker än de som vänder sig till klinik gör.
Jag har aldrig frågat någon partner om hans mor- och farföräldrar eller deras syskon hade några sjukdomar, däremot har jag ett papper som mitt barns donator har fyllt i med allt han vet om sina syskon, kusiner, föräldrar och deras syskon, samt far- och morföräldrar och deras syskon.
Tex skrev han att en farbror hade väldigt stora fötter, något mitt barn hade som spädbarn