Inlägg från: Medlem 720 |Visa alla inlägg
  • Medlem 720

Skaffa barn själv

Hur gör en helt normal kille som längtar o känner samma sak? Längtar efter att träffa fröken rätt och få barn.

Det är inte så lätt att åka till Danmark för en kille.

• Medlem 720
    Less is more skrev 2018-04-19 07:34:26 följande:

Men du kan lämna in dina spermier där.....:)

Vist kan jag göra det precis som en kvinna kan lämna sina ägg där.

Men det blir ju ändå inte samma som att träffa fröken Right och ge all sin kärlek till och skaffa barn med.

Vet inte varför många tjejer man möter säger att de vill men sedan är extremt kräsna och mer letar fel än rätt. Det kan ju alltid finnas någon bättre runt hörnet.

Om man lämnar som donator, i Dk eller privat. Hur skulle ni tjejer ta det då? Om ni mötte en kille och han berättade att han hade lämnat sperma till någon annan kvinna för att hon skulle bli gravid. Skule ni ändå tycka om honom? Skulle det kännas konstigt?

Eller är det skäl att dumpa honom?
  • Medlem 720

Utav er som tycker det är långa köer till iVF, har ni övervägt att ta hjälp av en privat donator istället för att vänta i evighet på assisterad hjälp?

• Medlem 720
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-19 23:56:20 följande:

Det är inte aktuellt, dels vill jag inte ha någon som ändrar sig och helt plötsligt vill komma och ha barnet halvtid. Det hade jag inte haft invändningar emot om det var en bra person med vettiga värderingar som jag känner, men inte till en okänd person som bara skänkt sina spermier.

Sedan vill jag inte utsätta mig för risker med tanke på sjukdomar.

Ett par frågor tillbaks.

Varför tror du att donatorn som givit sina spermier skulle vara en dålig donator och komma o kräva barnet i framtiden?

Skulle en donator som lämnar privat vara av lägre status än de som lämnar via klinik? Det har ju visat sig vid ett antal tillfällen att klinikernas donatorer har haft arvsbara alvarliga problem de med men det tystas gärna ned för att inte förstöra klinikens rykte.

Många gånger är det ju samma donatorer som lämnar privat som lämnat/lämnar på klinik.
  • Medlem 720
    Anonym (Mia) skrev 2018-04-20 05:18:47 följande:

Jag hade dumpat, helt tveklöst.

Jag vill inte ha en partner med en massa avkommor som ev knackar på dörren efter 18 år.

No way!

Donatorn är ju inte skyldig till något till dessa barn så långt jag vet. Allt han har gjort är ju att lämnat lite spermier som hjälpt någon annan att kunna bilda en familj.

Om det hade varit tvärt om, en kvinna som lämnat sina ägg. Skulle det kännas lika rättvist att mannen i det läget lämnade henne för att ha gjort detta?

De kvinnor o par som så mycket längtar att det skall finnas fler män o kvinnor som delar med sig av sina sädesceller för att korta köerna. Det känns som dessa människor som gör det då skall straffas om de berättar vad de har gjort.

Kanske bäst att aldrig ge bort något som kille om man vill finna någon utan att bli dömd för vad man gjort innan.

Hur många av er tjejer skulle kunna tänka sig att ge bort sina ägg till förmån för någon annan tjej/kvinna som behöver donerade ägg för att få ett eget barn?
  • Medlem 720
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-20 06:48:11 följande:

Jag tycker man ska vara kräsen, att man ska vara med den människan som det känns bra med. Finns det egenskaper eller fel som du kallar det som man inte står ut med så ska man såklart inte vara med den individen. Hellre ensam än med en individ som inte är kompatibel med mig, det har ingenting med att göra att man jagar någon bättre.

Intressant. Hur vet du att den killen som du har mött aldrig kommer att ha något du är missnöjd med?

Det kanske är alltid bättre att leva singel och bara ha tillfälliga vänner som man kan byta allt eftersom.
  • Medlem 720
    Anonym (en av varje) skrev 2018-04-21 21:43:28 följande:

En privat donator är inte en donator i juridisk mening, vilket innebär att han har laglig rätt till faderskap om han så önskar någon gång i framtiden.

En privat donator har självklart lägre status än en donator hos klinik som går igenom både medicinska och mentala tester, samt måste ange familjehistoria i tre generationer. Jag vet mer om donatorns medicinska historik än om mitt ex som jag levde ihop med i 12 år.

Att det sedan finns dolda genetiska sjukdomar är svårt att komma ifrån då man inte kan göra en komplett kartläggning av varje donators gener, men risken att en dold genetisk sjukdom dyker upp hos ett donatorbarn är inte större än hos vilket annat barn som helst. Det är inte heller sant att detta tystas ner då alla som har barn från en donator som upptäcks ha ärftliga sjukdomar kontaktas så fort det verifierats.

Jag har mycket svårt att tänka mig att riktiga donatorer lämnar privat då det finns en anledning till att de väljer att gå igenom "antagningsförfarandet", det är mycket allvarligt om det är så då det kan bli för många besläktade barn i samma område då.

Om du är intresserad av att vara en riktig donator föreslår jag att du kontaktar en klinik för utredning. Men du kanske redan har blivit underkänd och det är därför du försöker donera privat?

Med tanke på vad som skrivs är det ett under att det överhuvudtaget finns de som vill donera, både manliga o kvinliga.

Skulle man få för sig att lämna via klinik så skulle man aldrig någonsin kunna berätta det för sin partner och efter det hoppas på att det inte kommer någon efter 18 år och knackar på dörren. Skulle man lämna privat så blir de stackarna isåfall värderade ännu lägre som idioter som inte kunde lämna på klinik för de vart underkända...

Undra om det finns någon tacksamhet och vad de som använt någon form av donator tänker privat/klinik eller med ägg/sperma. Tänker de föräldrar någongång på den som lämnat och möjliggjort att deras barn finns till?

Kanske utan att de vet om det möts någonstans.

Du skrev att du viste mer om donatorn än om ditt ex. Om man väljer att skaffa barn med någon eller om det sker av misstag efter en kort flört, vad vill man veta då innan man föder barnet?
  • Medlem 720

[quote=78659407][quote-nick]Anonym (en av varje) skrev 2018-04-24 13:02:19 följande:[/quot

Jag svarade på ditt inlägg där du hävdade att en privat donator är bättre än en officiell donator för att det händer att det dyker upp genetiska sjukdomar som sprids via klinik, samt att många officiella donatorer även är privata, något jag inte tror ett ögonblick på. Jag personligen skulle aldrig drömma om att anlita en privat donator, och jag tror att de som gör det väljer den vägen för att de har begränsade resurser. Deras val, det har jag inga problem med, men de tar mycket större risker än de som vänder sig till klinik gör. 

Jag har aldrig frågat någon partner om hans mor- och farföräldrar eller deras syskon hade några sjukdomar, däremot har jag ett papper som mitt barns donator har fyllt i med allt han vet om sina syskon, kusiner, föräldrar och deras syskon, samt far- och morföräldrar och deras syskon.

Tex skrev han att en farbror hade väldigt stora fötter, något mitt barn hade som spädbarn [/quote]

Jag menade när jag skrev det att det finns risker med sjukdomar och genetiska problem med båda varianterna. Privat o klinik donator. Vist en klinikdonator är kollad när han lämnar, vist fattar jag det men en seriös donator som lämnar privat måste ju också kunna kolla sig o visa upp det. Annars är det ju som att ta hem en random kille från kroggen och hoppa på för att få barn. Tror inte att det är så ni tjejer som vill ha barn vill göra. Ni vill veta något om den som hjälper er, är det inte så? Jag lägger inget rätt eller fel på donatorn, privat eller klinik, tjej eller kille. Jag tror att de ger lycka för den som tar emot det den personen ger. Att lämna privat är en ökad risk för både motagare o givare och de tvingas lita på varandra. Gör man det så varför inte.

Blir man tillsammans med någon litar man ju på sin partner. Även om det också händer att ens partner ljuger för en och förhållanden spricker.

En klinikdonator kan ju ljuga med, men vist han/hon tjänar kanske inget på det. Men det gör det väl inte heller för en privat donator?

Det måste väl finnas seriösa och oseriösa personer där med? Måste man då alltid tro att de privata är de oseriösa? De som lämnar privat riskerar ju att motagaren anger dem och kräver underhåll från dem i 18 år framåt, vem skulle våga något sådant? Kanske bara de som tänkt igenom situationen och vågar lita på motagaren (tjejen). Det finns ju bevis på att tjejer gjort så med.

Jag tycker det är strongt av dem som gör så och döm dem inte för det de gör.

Svar på tråden Skaffa barn själv