• marias9494

Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn

Hej,

Jag är gravid (vecka 26) och vi har börjat diskutera namn... Vi vet inte ännu könet, men vi har börjat skriva namnförslag vad vi skulle vilja döpa hen till. Vi vill att hen ska ha ett unikt namn... Inte för vanliga som är med på top-100 listan, men inte heller jättekonstiga ju! Kan ni säga vad ni tycker om dessa namn? Motivera gärna varför ett visst namn är bra / inte bra?

Om hen blir en pojke:
    Aidan
    Alecto
    Kevlin (inte Kevin)
    Benji
    Callum (eller Kalum)
    Malekai (uttalas "mälekaj")
    Holden
    Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?)

Om hen blir en flicka:
    Freya (så det inte liknar Freja för mycket)
    Idalia
    Serena
    Nova-li (eller Nova-lee)
    Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda)
    Seckalina
    Tindra eller Tundra
    Uma
    Lova-lee
    Jourline

Vissa av namnet har vi hittat på listor av unika namn och vissa har vi tagit namn vi gillar men ändrat stavningen, så hen ska få en egen identitet.
    Säg vilka som är fina och vilka som inte är det.

• Svar på tråden Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn
  • SektenAndersson
    marias9494 skrev 2018-04-15 11:33:17 följande:

Hej,

Jag är gravid (vecka 26) och vi har börjat diskutera namn... Vi vet inte ännu könet, men vi har börjat skriva namnförslag vad vi skulle vilja döpa hen till. Vi vill att hen ska ha ett unikt namn... Inte för vanliga som är med på top-100 listan, men inte heller jättekonstiga ju! Kan ni säga vad ni tycker om dessa namn? Motivera gärna varför ett visst namn är bra / inte bra?

Om hen blir en pojke:

Aidan

Alecto

Kevlin (inte Kevin)

Benji

Callum (eller Kalum)

Malekai (uttalas "mälekaj")

Holden

Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?)

Om hen blir en flicka:

Freya (så det inte liknar Freja för mycket)

Idalia

Serena

Nova-li (eller Nova-lee)

Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda)

Seckalina

Tindra eller Tundra

Uma

Lova-lee

Jourline

Vissa av namnet har vi hittat på listor av unika namn och vissa har vi tagit namn vi gillar men ändrat stavningen, så hen ska få en egen identitet.

Säg vilka som är fina och vilka som inte är det.

Sluta säg hen, det låter bara sjukt, säg hellre barnet. Mina förslag är om det blir en kille: Jörgen, om det blir en tjej: Lovisa
  • Ej förvånad

Kelvin är en enhet för temperatur. 
    Tycker inte alls om det där med att ändra stavningar så de blir så märkliga som era.

• BuoBä

Nu kom jag på varför Jourline skavde. "Ööööööö, spela Shoreline!"

Men jag såg att du strukit det redan.

• nnnnnnnn
    Ej förvånad skrev 2018-04-16 18:30:15 följande:
    Kelvin är en enhet för temperatur. 
    Tycker inte alls om det där med att ändra stavningar så de blir så märkliga som era.
    Dessutom skrev TS KeVLin, dvs en blandning mellan Kelvin, Kevin och Kevlar
  • SektenAndersson

Callum är helt klart det bästa du har i förslagen, det är lite brittiskt men klingar så vackert och är dessutom ovanligt. Tror det hade blitt en kanon succé

• TindraVarg

Kör på Jourlinjen den kommer  ongen få höra i skolan: "vad har du för JOURnummer"

• Queennr1

Man bruka ju säga att ett unikt namn bara är viktigt för de föräldrar som inte har så mycket annat att erbjuda sitt barn.

• Alessia

Jag måste säga TS att du samlat ihop några av de hemskaste namn jag sett i tryck. Stackars barn om han/hon måste bära något av dessa "unika" namn.

Svar på tråden Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn