Inlägg från: Mojjan |Visa alla inlägg
  • Mojjan

Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn

Svårt med namn.

Jag har själv begåvats med ett ovanligt förnamn taget från en populär 70-talsserie, och det har inte alltid varit jätteroligt i vuxen ålder att försöka slå mig fram inom universitetsvärlden med ett namn som signalerar Porrskådis från Barcelona... Jag önskar i bland att mina föräldrar hållit sig till kanske Linda eller Anna i stället, vanliga robusta svenssonnamn som de valde till mina syskon.

Bland namnförslagen i TS är Tindra, Hugo och Freya de som sticker ut minst, men å andra sidan är de ju inte unika för fem öre i fall det är det ni är ute efter. Finns åtminstone 2 Hugo och 2 Freya (med varierande stavning) i ena ungens klass som jag kan komma på nu, och det är väldigt vanliga namn häromkring.

De namn man nästan garanterat blir själv om på sina barn men som ändå är "vedertagna" är de gamla namnen som ännu inte har fått något uppsving, såsom Gunilla / Birgitta. Eller Göran / Peter. Eller kanske de mer ovanliga Idor / Gunlög som båda finns bland vuxna i min vänkrets?
    Varför inte vara lite före sin tid och välja ett namn på ungen som är ovanligt nu men som kommer att bli helt "accepterat" om 5-10 år oavsett yrkesval?

Som sagt, jag kan sympatisera med att man inte vill ha ytterligare en Anna i klassen där det redan finns tre stycken med samma namn, men det är inte heller så roligt att vara den där ungen som alla vet vem det är till stor del för att namnet sticker ut på ett eller annat sätt bara för att föräldrarna ville vara "unika" just då.

Svar på tråden Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn