Hjälp mig bestämma unikt namn på vårt barn
Hej,
Jag är gravid (vecka 26) och vi har börjat diskutera namn... Vi vet inte ännu könet, men vi har börjat skriva namnförslag vad vi skulle vilja döpa hen till. Vi vill att hen ska ha ett unikt namn... Inte för vanliga som är med på top-100 listan, men inte heller jättekonstiga ju! Kan ni säga vad ni tycker om dessa namn? Motivera gärna varför ett visst namn är bra / inte bra?
Om hen blir en pojke:
Aidan
Alecto
Kevlin (inte Kevin)
Benji
Callum (eller Kalum)
Malekai (uttalas "mälekaj")
Holden
Hugo (jag gillar personligen inte namnet, men min man säger att det är gulligt? fast kanske inte så kul när barnet är vuxet och måste presentera sig som "Hugo"? vad tycker ni?)
Om hen blir en flicka:
Freya (så det inte liknar Freja för mycket)
Idalia
Serena
Nova-li (eller Nova-lee)
Yesica (uttalas precis som Jessika men stavas annorlunda)
Seckalina
Tindra eller Tundra
Uma
Lova-lee
Jourline
Vissa av namnet har vi hittat på listor av unika namn och vissa har vi tagit namn vi gillar men ändrat stavningen, så hen ska få en egen identitet.
Säg vilka som är fina och vilka som inte är det.
Freya är supervanligt även med den stavningen, Idalia låter som ett typiskt namn som ges till barn nu men är nog inte många som heter exakt så så det passar in på era krav, Serena tänker man på tennisspelaren eller vad hon är, okej namn, Nova-li är vanligt och låter inte bra. Yesica uttalas JEEsika och låter utländskt men det kanske inte spelar någon roll. Yessica är finare. Seckalina låter som sekatör och inte fint alls, Tindra är ju supervanligt, Tundra lite roligt och fint så varför inte? Uma är fint och ovanligt och passar in på era krav, Lovalee är mkt finare utan bindestreck. Jourline låter som dit man ringer med akuta medicinska fall så nej.
Bäst är:
Aidan, Alecto, Callum, Malekai, Hugo.
Tundra, Uma, Lovalee (om du uttalar det lovAAli och inte Lova-LII)