• Dalens

Får man dricka 0,5% öl

Är snart i vecka 13, är det ok att ibland dricka en alkoholfri öl som ändå innehåller 0,5%?

• Svar på tråden Får man dricka 0,5% öl
  • RoggaB

Det finns mat som har så mycket alkohol. Alkohol kan användas I matlagningen som ersättare för socker. Jordgubbar hur mycket alkohol har dom?

• Alfonzzz

Ja jag tycker det är okej. Har druckit flertal 0.5% öl under min graviditet (vecka 17 nu) :)

• BuoBä
    Dalens skrev 2018-04-14 16:51:51 följande:

Är snart i vecka 13, är det ok att ibland dricka en alkoholfri öl som ändå innehåller 0,5%?

Ja, eftersom alkoholhalten är max 0,5% och drycken därmed räknas som alkoholfri.
  • Mascaraklumpar

Att så lite alkohol skulle påverka barnet är mycket osannolikt såvida man inte dricker enorma mängder (12 glas skulle motsvara ett halvt glas vin). Speciellt mycket socker innehåller ölen inte heller, så dricker man normala mängder är det helt ok.

• Dalens

Va bra, jag vill endast dricka en nu i solen då kan jag göra det med andra ord ????

• Otit

Tror att juice och läsk också innehåller lite alkohol. Och den ölen står ju på den alkoholfria hyllan på systemet. Under min första graviditet var jag supernojig och vågade inte dricka någonting som inte var 0,0 procent. Men fick veta sen att läsk innehåller lite alkohol.

• Kotokig

Du kan komma upp i det genom att äta filmjölk enligt min barnmorska. Allt under 0,5 räknas som alkoholfritt.

• Hermioney
    Dalens skrev 2018-04-14 16:51:51 följande:

Nej absolut inte okej. Du är gravid 9 månader. Det är en mycket kort period av ditt liv. Öl är ingen nödvändighet.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-04-15 13:54:38 följande:

Nej absolut inte okej. Du är gravid 9 månader. Det är en mycket kort period av ditt liv. Öl är ingen nödvändighet.

Men det finns de som tycker att öl är gott. 0,5 % är verkligen alkoholfritt, jag läste nånstans att det är i samma nivå som äppeljuice.

Jag har dryckit flera 0,5 %-iga öl under graviditeten, och kommer dricka fler när vi har hemma nästa gång. Är man sugen så är det ett väldigt bra alternativ, de är betydligt godare nu än de var för bara tre år sedan när jag väntade första barnet.
Svar på tråden Får man dricka 0,5% öl