• ssofg123

Får skolan göra såhär?

Jag går tredje året på gymnaasiet. Vi har extremt långa skoldagar, från ca 8.30 till 16.40 varenda dag, förutom onsdagar då vi slutar vid lunch. Dock så brukar lärarna hålla i extralektioner och övriga aktivitet denna dag så vi ibland slutar 3-4 timmar senare än vi ska enligt schemat. Förutom detta drar vi över lektionerna 10-15 minuter ofta. Är detta ok?

• Svar på tråden Får skolan göra såhär?
  • Anonym (.)

Välkommen till verkligheten.
    Vad är viktigare är skolan?

• Anonym (5)

Ja!

Så hade vi också.

Den kortare dagen var vikt åt prov/ salskrivningar.

De veckor vi inte hade något fick vi sluta tidigare.

Nu är det väl bara ca 8 veckor kvar innan studenten?

• complicit

8 h kan väl knappast kallas "extremt långa skoldagar". Snarare en normal tid.

• Anonym (...)

Du vet att en normal heltid är 8-17 va? Och att universitetsstudier oftast må innebära färre lärarledda timmar, men minst lika många studietimmar/dag?

• Kjell2
    ssofg123 skrev 2018-04-12 14:29:33 följande:

Jag går tredje året på gymnaasiet. Vi har extremt långa skoldagar, från ca 8.30 till 16.40 varenda dag, förutom onsdagar då vi slutar vid lunch. Dock så brukar lärarna hålla i extralektioner och övriga aktivitet denna dag så vi ibland slutar 3-4 timmar senare än vi ska enligt schemat. Förutom detta drar vi över lektionerna 10-15 minuter ofta. Är detta ok?

Ja men dåligt att de ofta drar över lektionerna. Drabbar nästa lektion.

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2018-04-12 15:26:35 följande:
    Ja men dåligt att de ofta drar över lektionerna. Drabbar nästa lektion.
    Jag skulle nog säga att det är väldigt respektlöst mot läraren (och eleverna självklart) som har lektionen efteråt. Dels för att man drar tiden från nästa lektion och sedan får in ett gäng ungdomar som inte har rört på sig och är trötta pga syrebrist.
Svar på tråden Får skolan göra såhär?