Anonym (333) skrev 2018-04-12 19:00:54 följande:
Då vänder man sig givetvis till rektorn och nämner brister och ställer krav.
Jag har själv ett barn med diagnoser, det ger inte barnet rätt att bete sig illa men FRAMFÖR ALLT ger det inte andra barn rätt att vara taskiga mot mitt barn. Diagnosen mitt barn har, o som skulle kunna vara vad den äldre har som du nämner, är bla ett socialt handikapp vilket gör att barnet inte uppfattar och förstår sociala regler på samma vis som andra barn i den åldern plus saknar impulskontroll samt konsekvensförståelse.
Som förälder till ett barn med dessa behov är det en ständig fight mot skolan för att de ska ge barnet den tillsyn och det stöd barnet behöver för att utvecklas och fungera bra. Det är en ständig oro att släppa iväg barnet till skolan generellt då skolpersonal är svår att lita på. Sj har barnet på papper att hen ska ha socialt stöd av en vuxen hela dagarna, men har lämnats ensam massor m gånger på rasten vilket medfört att äldre barn slagit hen. Någon gång har tom en vuxen stått o sett på när min 7åring blivit knuffad ner för en slänt, och inget gjort.
Jag tog tag i problemet själv. Men om detta barns föräldrar inte har koll, kunskap eller kanske ens ork så kan ju andra människor steppa upp för alla barns skull- både dina och det barnet som uppenbarligen behöver stöd det inte får, oavsett om det har diagnos eller ej. Går du till rektorn så gynnar ju det alla.
Kanske är det inte lämpligt att ha diagnosbarn i vanlig klass då dom är ett störningsmoment för många barn både på lektioner och raster. På min tid hamnade såna i egna små klasser på mellan- eller högstadiet.
Och nej, rektorn må snacka stort men leverar smått så att ta upp nåt med honom ser jag som totalt meningslöst. Mitt andra barn fick stora problem och valde att byta skola för att slippa trakasseras. Dom som bråkade med hen fick lugnt gå kvar.