• Anonym (Konstigt?)

Orosanmälan

Min sambos ex låter deras gemensamma barn bestämma allt! De är i låg-mellanstadieåldern och får vara med och diskutera fram enligt mig vuxna beslut. Även min sambo börjar bli orolig då det inte finns några regler eller gränser hos mamman. Dessutom vill inte mamman att barnen är hos oss och övertalar barnen att inte vilja hit.

Ex på saker som brister hos mamman:

Hon är borta mkt och lämnar barnen själva.

Ingen ordning på mat, godis till frukost och chips till lunch.

Låter barnen se sms mellan henne och pappan som det inte är meningen att de ska se.

Nu kom nästa grej, yngsta barnet ska sova här ons-lör (vi försöker få till ett schema men mamman motarbetar). Nu ringde barnet å sa att hon inte ville sova. Efter en stund ringer hon tillbaka och säger att hon kan sova två nätter (ons-fre) eller ingen alls. Detta ska alltså ett barn i lågstadieåldern bestämma själv!

Va fan ska man göra!

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (Vegantjej)

Familjerätten alternativt socialen.

Vad säger barnen? Vill dom vara hos mamman? Konstigt isf eftersom hon lämnar dom ensamma ofta.

• Anonym (vansinne)
    Anonym (Konstigt?) skrev 2018-04-10 20:54:18 följande:
    Ja!!! Både jag å sambon samt mina barn mår ju dåligt av detta. Vart kan man vända sig?
    Ska man vara krass så har ditt och dina barns mående väldigt lite med saken att göra
    Det som har betydelse är dessa barn i första hand och deras pappa i andra.

Jag läser mellan raderna att de hellre vill vara med sin mamma.
  • Anonym (Vegantjej)

Är bereddd att hålla med om det, något är det ju som gör

att barnen hellre är hos sin mamma?

• Anonym (Konstigt?)

När de är här vill de vara här, när de är hos mamman vill de plötsligt inte hit. Mamman ringer och härjar samt ber barnen ringa/skicka sms! Barnen är ju små och borde inte behöva välja mellan sin mamma eller sin pappa.

• Anonym (mmm)
    Anonym (vansinne) skrev 2018-04-10 20:28:04 följande:

Anmäla till soc?
    Är ni inte kloka?
    Vill ni att ungarna ska ta totalt avstånd eller???

Vad menar du?
     Om man anmäler så är det för barnens skull! Mamman behöver uppenbarligen stöttning i sin föräldraroll. Det är väl bra mycket bättre att hon får det än att barnen har det så där rörigt? 
    Givetvis kan man anmäla oro för hur barnen har det hos den andra föräldern. 

TS, mannen ska ringa till familjerätten och be om råd, och förhoppningsvis kan han sedan få med mamman på ett samtal där och komma överens om saker som ska gälla. Dit kan man ringa utan att ha kontaktat Soc. 

Om barnen är små behöver de inga egna mobiler iaf så det hopppas jag de inte har? Era egna kan ni stänga av ljudet på så att ni inte här om hon ringer. 
  • Anonym (Konstigt?)
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-10 21:20:31 följande:

Vad menar du?

Om man anmäler så är det för barnens skull! Mamman behöver uppenbarligen stöttning i sin föräldraroll. Det är väl bra mycket bättre att hon får det än att barnen har det så där rörigt? 

TS, mannen ska ringa till familjerätten och be om råd, och förhoppningsvis kan han sedan få med mamman på ett samtal där och komma överens om saker som ska gälla. Dit kan man ringa utan att ha kontaktat Soc. 

Om barnen är små behöver de inga egna mobiler iaf så det hopppas jag de inte har? Era egna kan ni stänga av ljudet på så att ni inte här om hon ringer. 

Det stora barnet som går på mellanstadiet har mobil. Det lilla har ingen men mamman ber henne ringa på mammans telefon å säga att hon inte vill till oss.
  • Anonym (Vegantjej)

Kontaktar den stora flickan er via sin tele eller tar ni kontakt med henne?

• Anonym (Konstigt?)
    Anonym (Vegantjej) skrev 2018-04-10 21:38:03 följande:

Kontaktar den stora flickan er via sin tele eller tar ni kontakt med henne?

Henne har vi kontakt med via hennes mobil.
  • Anonym (Vegantjej)

Vart bor ni i Sverige? För finns en suverän jurist i Stockholm som jobbar med dessa frågor.

• Anonym (Vegantjej)

Förstår att det måste vara jobbigt för alla inblandade

Om ni har gemensamma barn måste ni varit ett par länge och då har du blivit som en extra mamma för flickorna

• Anonym (Konstigt?)

Vi bor tyvärr inte nära Stockholm. Vi har inga gemensamma barn men varit ett par i 5 år, mina barn från tidigare och bonusbarnen trivs med varandra. Kanske lite för bra enligt mamman som försökt smutskasta MIG från dag 1. Detta trots att jag (enligt mig själv;)) är en stabil person som bakar, lagar mat och har ett bra jobb. Barnen har det bra hos oss...

• Anonym (vansinne)
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-10 21:20:31 följande:
    Vad menar du?

Nej, jag tar inte diskussionen.
    Jag vet ju hur anmälningsbenägna många är här på sajten.
    Jag är innerligt trött på alla präktiga uttryck och klichéer.
    "Stöttning i föräldrarroll"... blablabla.

Lägg av och bete dig som en normal människa!

"Mannen ska..." vadå ska? Bestämmer du det eller?
    Och familjerätten är en del av soc, surprised?

Alltså... jag tror jag reggar av mig här. Detta är fan inte klokt på en fläck!
  • Anonym (ironisk)
    Anonym (vansinne) skrev 2018-04-11 11:30:54 följande:
    Nej, jag tar inte diskussionen.
    Jag vet ju hur anmälningsbenägna många är här på sajten.
    Jag är innerligt trött på alla präktiga uttryck och klichéer.
    "Stöttning i föräldrarroll"... blablabla.

Lägg av och bete dig som en normal människa!

"Mannen ska..." vadå ska? Bestämmer du det eller?
    Och familjerätten är en del av soc, surprised?

Alltså... jag tror jag reggar av mig här. Detta är fan inte klokt på en fläck!
    Nej, det är ju bättre att mamman förstör relationen barnen har till sin far genom att få dem att inte vilja åka dit. Det är ju extremt nyttigt och bra för barn att växa upp utan regler, att få ta beslut de inte är mentalt mogna för etc. Låter verkligen som en suuperbra mamma *ironisk*
  • Anonym (Konstigt?)
    Anonym (ironisk) skrev 2018-04-11 11:38:44 följande:

Nej, det är ju bättre att mamman förstör relationen barnen har till sin far genom att få dem att inte vilja åka dit. Det är ju extremt nyttigt och bra för barn att växa upp utan regler, att få ta beslut de inte är mentalt mogna för etc. Låter verkligen som en suuperbra mamma *ironisk*

Min sambo har ringt och rådgjort med soc idag och de tyckte han skulle avvakta en anmälan tills efter samtal med fr.
Svar på tråden Orosanmälan