• Anonym (mmm)

När den andra föräldern aktivt försöker tränga sig på och styra i uppfostran hos den andra?

Nej det är inte ok.  (om nu inte pappan är helt märklig och hittar på farliga saker  förstås) 
    Sägs detta till barnet eller ringer mamman till pappan och säger? 

• Anonym (mmm)

Varför infekterat efter så många år, undrar jag också? De flesta brukar kunna släppa gammalt och inse at livet gått vidare och det brukar minska i takt med att barnen blir äldre, hur mkt man behöver prata om ens. 

• Anonym (mmm)
    Anonym (Trött) skrev 2018-04-10 11:28:49 följande:
    Det sägs bara till barnet. Pappan har försökt säga till mamman att han vill hantera allt sånt själv när barnet är med honom men mamman bara ställer till bråk och tycker att det är hennes rätt som mamma att uttala sig direkt till barnet i allt som rör dennes uppfostran och att hon visst ska få vara med och bestämma i när barnet gör läxor osv i pappans hus. Hon vägrar lyssna och tycks inte förstå. Pappan lägger sig inte i på hennes tid med barnet.

Har ni något tips på hur man upprätthålla sunda gränser i sånt här? Ingen försöker hindra någon kontakt.
    Då får han dra henne till ett samtal i familjerätten, inför tredje part, där gör man upp ett avtal om hur hon får göra eller inte. Duger inte det får pappan kanske "hota" med att gå till rätten och hon inte får ha barnet alls (ni är det kanske inte realistiskt men kanske kan det lugna ner henne lite) 

Annars får ju pappan helt enkelt prata med barnet efter att barnet varit hos mamman. Fråga om mamma sagt något speciellt om saker hon brukar säga och sen får pappan tala om om det stämmer eller inte, så att barnet vet. Ett barn vill ju ofta vara sina föräldrar till lags och det mycket viktigt att barnet förstår att här hos pappa kan jag säga precis hur jag tänker och känner, jag kan fråga om jag tycker något verkar konstigt eller annat än vad mamma sagt osv. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Trött) skrev 2018-04-10 11:33:48 följande:
    Förhållandet avslutades mot mammans vilja och hon har haft jättekämpigt med ekonomi m.m. sedan dess. Hon säger fortfarande att pappan har förstört hennes liv och att hon har tänkt behandla honom ?lika illa.? När det gick upp för henne att barnet fått en väldigt nära anknytning till pappans nya sambo (långvarig) började hon gråta av ilska och trappade upp sitt maktspel.
    Tyvärr blir en del så där. 

Här finns också ett ex, inte för att hon bryr sig så mycket om mig, men hon är nog lite bitter över hur livet blev efter skilsmässan (som hon själv initierade), hon hade inte fattat hur det skulle bli (tror jag) med att vara sjukskriven och ha sämre ekonomi, att inte ha råd att köpa ett nytt hus osv. Vi har också barnen mer än hon har och det är hon inte alls glad över men så bestämde tingsrätten. 

Kan tänka att det för den du beskriver,  finns ett visst kontrollbehov och det enda hon kan (försöka) göra är genom barnet. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Trött) skrev 2018-04-10 12:00:54 följande:
    Kontrollbehov stämmer bra. Mamman kan också kontakta barnet på skoldagar (då barnet alltid är hos pappan) för att kontrollera att barnet hann med skolbussen (vilken barnet aldrig någonsin har missat). Mamman visar på alla sätt och vis att hon inte har tänkt acceptera något mindre än att hon är med lika mycket i allt vardagligt som pappan. Och att hon kan bestämma lika mycket alla dagar.
    Har barnet egen mobil eller hur får hon tag i barnet? Här får barnen inte ha med mobiler till skolan tex (skolans regler) så det går helt enkelt inte att få tag i dem den vägen förrän de är hemma och har tillgång till mobilerna. 

Har ni hemtelefon? Det har inte vi men innan, när den ff fanns ringde exet på den om ingen svarade på mobil och då sprang så klart något av barnen och svarade. Var en stor skillnad när hemtelefonen försvann faktiskt.  
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Trött) skrev 2018-04-10 13:03:48 följande:
    Barnet har egen mobil och ringer aldrig (inte en överdrift) till mamman. Men att mamman ringer ibland är i sig inget problem utan desto viktigare när barnet själv aldrig vill ringa. De kan jättegärna prata några gånger per vecka men pappans önskemål är ju då att mamman inte försöker bestämma över vad barnet ska göra hemma hos pappan. De kan väl prata om något roligare? Barnet kan absolut berätta om vad som har hänt senaste dagarna och mamman kan ju planera lite med barnet inför deras nästa tid tillsammans men hon behöver väl inte stå och tycka och styra i vad barnet ska göra direkt efter de har lagt på? Pratandet i sig bör väl vara bra för barnet men det känns som hon inte vet sin plats.

Vi har ingen hemtelefon.
    Men då låter det ändå som att det bör gå att göra detta hanterbart. Hur mycket märker ni av att hon säger till barnet om allt det här? Berättar barnet vad hon sagt eller hur vet du? 

Tex antar jag att barnet stänger av mobilen på kvällstid så det inte ska ringa för sent och såna saker? 

Men jag tror enda sättet är att pappan pratar med barnet ofta och implementerar att det är ok om det är olika i de båda hemmen, att man alltid kan prata om saker hemma hos er, att barnet ska känna sig trygg även om man säger något om mamma, och att väldigt tydligt klargöra att mamma inte bestämmer någon annanstans än hemma hos sig. 
    Jag tänker att barnet kommer lära sig att "mamma är sån" och slå dövörat till när hon för hundrade gången frågar om bussen eller städningen. 
Svar på tråden När den andra föräldern aktivt försöker tränga sig på och styra i uppfostran hos den andra?