Anonym (Trött) skrev 2018-04-10 13:03:48 följande:
Barnet har egen mobil och ringer aldrig (inte en överdrift) till mamman. Men att mamman ringer ibland är i sig inget problem utan desto viktigare när barnet själv aldrig vill ringa. De kan jättegärna prata några gånger per vecka men pappans önskemål är ju då att mamman inte försöker bestämma över vad barnet ska göra hemma hos pappan. De kan väl prata om något roligare? Barnet kan absolut berätta om vad som har hänt senaste dagarna och mamman kan ju planera lite med barnet inför deras nästa tid tillsammans men hon behöver väl inte stå och tycka och styra i vad barnet ska göra direkt efter de har lagt på? Pratandet i sig bör väl vara bra för barnet men det känns som hon inte vet sin plats.
Vi har ingen hemtelefon.
Men då låter det ändå som att det bör gå att göra detta hanterbart. Hur mycket märker ni av att hon säger till barnet om allt det här? Berättar barnet vad hon sagt eller hur vet du?
Tex antar jag att barnet stänger av mobilen på kvällstid så det inte ska ringa för sent och såna saker?
Men jag tror enda sättet är att pappan pratar med barnet ofta och implementerar att det är ok om det är olika i de båda hemmen, att man alltid kan prata om saker hemma hos er, att barnet ska känna sig trygg även om man säger något om mamma, och att väldigt tydligt klargöra att mamma inte bestämmer någon annanstans än hemma hos sig.
Jag tänker att barnet kommer lära sig att "mamma är sån" och slå dövörat till när hon för hundrade gången frågar om bussen eller städningen.