Ni som var oroliga för autism - hade er barn det?
Nu var jag inte orolig för autism men jag misstänkte autism tidigt på min nu 7 åriga son. Och JA han har autism. Det som fick mig att misstänka det tidigt var att han inte pratade.
Ingenting vid 3 års ålder. Jo ett eget språk så han lät ju men inga ord. Han sa "biba babi babibaaa biba babi veppavepa" men med en "melodi" i talet så det lät som han pratade.
Han kunde stå och öppna och stänga en lucka, lock på papperskorg, skutdörr, lucka på leksak mm mm mm hur länge som helst. Helt sjukt fachinerad av dessa ting.
Vi tog tid en gång på spårvägsmuseet hur länge han skulle öppna och stänga en dörr till en spårvagn och han stod där i 30min och öppnade och stängde innan han gick vidare.
Han hade svårt med sociala koder. Kunde inte förstå att om han puttade ett annat barn så den fick ont och började gråta så hade han svårt att förstå varför för han kände ju inte smärtan själv.
Hanm klarade inte av att dela med sig av saker. Satt och vaktade på saker som en hök och kunde inte leka med dom istället. Uatn bara vakta. Han gillar inte att bli kramad men har aldrig haft svårt med ögonkontakt eller beröring i övrigt.
Han har dock kommit enormt lån gt och även fast han idag har våssa låsningar så är det STOR skillnad. Idag pratar han massor och har kommit väldigt längt socialt.
Han har dock resurs på heltid i skolan med det är mer för att han inte klara av för långa stunder i en stor klass med mycket ljud. och han klarar inte av för mycket krav. Kan inte sitta still mer än 5-10 mon högst sen måste han röra på sig och då blir det lätt att han stör istället.
Han är en snäll smart och omtänksam kille. Är supersnäll med djur och sins syskon och smart är han också. Min son har autism utan utvecklingsstörning så går i vanlig skola med extra stöd.