• Solros79

    Uppsats i Sociologi om infertilitet och självtilliten

    Hej,

    Jag är en kvinna på 39 år som 2012 förklarades som ofrivillig barnlös efter att ha försökt bli gravid i flera år. Genom åren har genomgått totalt 8 ivf behandlingar. Lyckades bli gravid på 2:a behandlingen men det slutade tyvärr i missfall. I slutet av 2016 rekommendera vår läkare att inte fortsätta för oddsen gick från dåliga till obefintliga.
    Vi bestämde oss till slut för att inte fortsätta och har landat i att må bra i vårt beslut och har ett bra liv tillsammans.

    Jag har upplevt och upplever fortfarande att infertilitet är tabu. Att det är svårt att prata om det med andra. Utöver det har jag jobbat mycket med min självkänsla och på att inte se mig som en misslyckad kvinna. Det finns ett ord på engelska, "self-efficacy" som på svenska blir "självtillit" eller "självförmåga". Människors tillit till sin egen förmåga påverkar nästan allt de gör, från hur de tänker, motiverar sig själva, känner sig och beter sig.
    Situationsspecifik self-efficacy handlar om individens tillit på sin egen förmåga, dock i en specifik situation. Och det tycker jag påverkade mig väldigt mycket under min ivf-resan. Jag såg detta som ännu en uppgift som jag skulle klara, alla andra kvinnor gör ju det.

    Jag ska skriva en uppsats om detta för min Sociologi kurs och undrar nu om det finns några intresserade att delta i min undersökning. Som det ser ut blir det i form av en enkät eller intervju (det beror på hur många intressenter jag får). Jag ser det också som en bra chans till att få "tala ut" om något som jag lever i varje dag.

    Tack så jättemycket på förhand!

  • Svar på tråden Uppsats i Sociologi om infertilitet och självtilliten
  • Carambolan

    Intressant ämne men är du verkligen rätt person att forska om det? Om du ser det som en bra chans för dig att ?tala ut? så kanske du inte riktigt når upp till de etiska krav på oberoende som värdesätts på universiteten?

  • Solros79

    Jag ska inte "tala ut" i den bemärkelsen, utan att jag gör det genom att skriva och göra en undersökning om det. Jag kommer självklart att ha en tydlig frågeställning och min undersökning/intervju kommer att hjälpa mig att svara på den frågeställning. 
    I Sociologi kan man utgå från egna erfarenheter och vår handledare ser till att vi håller det på rätt spår. Men tack för synpunkten, sånt tar man också med i beaktning.

  • UndrandeSökare
    Solros79 skrev 2018-04-05 21:26:08 följande:

    Hej,

    Jag är en kvinna på 39 år som 2012 förklarades som ofrivillig barnlös efter att ha försökt bli gravid i flera år. Genom åren har genomgått totalt 8 ivf behandlingar. Lyckades bli gravid på 2:a behandlingen men det slutade tyvärr i missfall. I slutet av 2016 rekommendera vår läkare att inte fortsätta för oddsen gick från dåliga till obefintliga.

    Vi bestämde oss till slut för att inte fortsätta och har landat i att må bra i vårt beslut och har ett bra liv tillsammans.

    Jag har upplevt och upplever fortfarande att infertilitet är tabu. Att det är svårt att prata om det med andra. Utöver det har jag jobbat mycket med min självkänsla och på att inte se mig som en misslyckad kvinna. Det finns ett ord på engelska, "self-efficacy" som på svenska blir "självtillit" eller "självförmåga". Människors tillit till sin egen förmåga påverkar nästan allt de gör, från hur de tänker, motiverar sig själva, känner sig och beter sig.

    Situationsspecifik self-efficacy handlar om individens tillit på sin egen förmåga, dock i en specifik situation. Och det tycker jag påverkade mig väldigt mycket under min ivf-resan. Jag såg detta som ännu en uppgift som jag skulle klara, alla andra kvinnor gör ju det.

    Jag ska skriva en uppsats om detta för min Sociologi kurs och undrar nu om det finns några intresserade att delta i min undersökning. Som det ser ut blir det i form av en enkät eller intervju (det beror på hur många intressenter jag får). Jag ser det också som en bra chans till att få "tala ut" om något som jag lever i varje dag.

    Tack så jättemycket på förhand!


    Tråkigt att höra om era missfall. Har ni funderat på att försöka med äggdonation? Samt göra en immunutredning utomlands? Det finns mer hjälp att få än du fått hittills !

    Jag och min man fick 4 naturliga missfall. Missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

    Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet. Men tyvärr "tror inte" svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem. Men utomlands är kunskapen enormt mycket större ! I USA har de behandlat kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem framgångsrikt sen 1990-talet.

    Jag hittade tråden "Vi som snart är gravida efter utedning i Aten". Vi reste till Life clinic i Aten och gjorde en utredning. Där tas en större mängd blodprover och skickas till speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en koagilationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. För de flesta med immunproblem räcker detta för att få barn. Men jag fick missfall ändå (missfall nr 5).

    Vi reste då till Avaclinic i Riga där mannen fick göra sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentstionsfel på sperman. Vi gjorde dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryonas dag 5). Vi fick 8 blastos och 7 var friska kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men tyvärr missfall (missfall nr 6). Alltså finns det fler immunproblem att hitta !

    Vi reste då till London och gjorde en större immunutredning än den i Aten. Det visade sig att jag har för låga LAD (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Så då behövs det 2 LITbehandlingar innan nästa insättning.

    Så det blir nu nästa steg.

    Så det finns mycket mer hjälp att få utomlands än det finns i Sverige. Om du går in på www.fertilitetsguiden.com under Solskenshistorier hittar du en mängd kvinnor som redan har fått sina barn. Där kan man läsa alla deras historier.

    Jag kan också rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den berättar allt om immunutredning och immunbehandling. Jättebra bok !
  • supertjejen

    Hej! Jag ställer gärna upp om mina erfarenheter passar. Jag är dock inte barnlös även om jag på något sätt ändå identifierar mig med det. Jag har en dotter via ivf som är nio år. Gjorde en misslyckad insättning före hon kom till och så många att jag inte kan /orkar räkna dem efter för attfå syskon,ivf, äggdonation, i Sverige, Tjeckien och Grekland. Bestämde motvilligt att inte förslöka mer i höstas

  • UndrandeSökare
    supertjejen skrev 2018-04-08 00:25:29 följande:

    Hej! Jag ställer gärna upp om mina erfarenheter passar. Jag är dock inte barnlös även om jag på något sätt ändå identifierar mig med det. Jag har en dotter via ivf som är nio år. Gjorde en misslyckad insättning före hon kom till och så många att jag inte kan /orkar räkna dem efter för attfå syskon,ivf, äggdonation, i Sverige, Tjeckien och Grekland. Bestämde motvilligt att inte försöka mer i höstas


    Jättetråkigt att ni inte fick syskon supertjejen. Har ni funderat på adoption eller surrogatmödraskap? eller är det inte något alternativ för er? Jag tror jag sett dig i Atentråden.

    Testade du LAD/LIT hos Serum eller i London innan ni slutade med försöken? Det var en av sakerna som gjorde att mom2012 lyckades tillslut med syskon.

    Lattemaja och många andra i tråden 'Utredning hos Alan Beer kliniken" tråd 1 och 2, lyckades också få syskon tack vare LAD/LIT.

    Jag har nyligen testat mina LADvärden i London och de 4 värdena var alla under 17 (ska vara minst 30, helst 50-100). Så nu ska jag göra 2 Pooled donor LIT för att få upp siffrorna innan nästa insättning.

    LAD betyder Lymfocyte Antibody Detection och kollar om man har blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Har man för låga nivåer så räcker det inte med vanliga immunmediciner, måste vara LIT också (immunvaccination med vita blodkroppar).

    Tänkte bara berätta ifall du inte kände till om LAD/LIT.
  • supertjejen

    Harvinte försökt det du är inne på. Orkar helt enkelt inte mer, eller vi tillsammans orkar inte mer. Måste försöka omvärdera och ta vara på det som jag har i livet. Stort lycka till med era försök.

  • Nikki12
    Carambolan skrev 2018-04-05 21:34:13 följande:

    Intressant ämne men är du verkligen rätt person att forska om det? Om du ser det som en bra chans för dig att ?tala ut? så kanske du inte riktigt når upp till de etiska krav på oberoende som värdesätts på universiteten?


    Jag är forskare i Psykologi och det behöver nödvändigtvis inte vara ett hinder att en har egna erfarenheter av det som undersöks, det beror på vald metod. 
    det är dock en viktigt synpunkt som en bör ta i beaktande vid forskningsdesignen, vilket ju verkar ha gjorts!  
Svar på tråden Uppsats i Sociologi om infertilitet och självtilliten