Solros79 skrev 2018-04-05 21:26:08 följande:
Hej,
Jag är en kvinna på 39 år som 2012 förklarades som ofrivillig barnlös efter att ha försökt bli gravid i flera år. Genom åren har genomgått totalt 8 ivf behandlingar. Lyckades bli gravid på 2:a behandlingen men det slutade tyvärr i missfall. I slutet av 2016 rekommendera vår läkare att inte fortsätta för oddsen gick från dåliga till obefintliga.
Vi bestämde oss till slut för att inte fortsätta och har landat i att må bra i vårt beslut och har ett bra liv tillsammans.
Jag har upplevt och upplever fortfarande att infertilitet är tabu. Att det är svårt att prata om det med andra. Utöver det har jag jobbat mycket med min självkänsla och på att inte se mig som en misslyckad kvinna. Det finns ett ord på engelska, "self-efficacy" som på svenska blir "självtillit" eller "självförmåga". Människors tillit till sin egen förmåga påverkar nästan allt de gör, från hur de tänker, motiverar sig själva, känner sig och beter sig.
Situationsspecifik self-efficacy handlar om individens tillit på sin egen förmåga, dock i en specifik situation. Och det tycker jag påverkade mig väldigt mycket under min ivf-resan. Jag såg detta som ännu en uppgift som jag skulle klara, alla andra kvinnor gör ju det.
Jag ska skriva en uppsats om detta för min Sociologi kurs och undrar nu om det finns några intresserade att delta i min undersökning. Som det ser ut blir det i form av en enkät eller intervju (det beror på hur många intressenter jag får). Jag ser det också som en bra chans till att få "tala ut" om något som jag lever i varje dag.
Tack så jättemycket på förhand!
Tråkigt att höra om era missfall. Har ni funderat på att försöka med äggdonation? Samt göra en immunutredning utomlands? Det finns mer hjälp att få än du fått hittills !
Jag och min man fick 4 naturliga missfall. Missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.
Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet. Men tyvärr "tror inte" svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem. Men utomlands är kunskapen enormt mycket större ! I USA har de behandlat kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem framgångsrikt sen 1990-talet.
Jag hittade tråden "Vi som snart är gravida efter utedning i Aten". Vi reste till Life clinic i Aten och gjorde en utredning. Där tas en större mängd blodprover och skickas till speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en koagilationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. För de flesta med immunproblem räcker detta för att få barn. Men jag fick missfall ändå (missfall nr 5).
Vi reste då till Avaclinic i Riga där mannen fick göra sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentstionsfel på sperman. Vi gjorde dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryonas dag 5). Vi fick 8 blastos och 7 var friska kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men tyvärr missfall (missfall nr 6). Alltså finns det fler immunproblem att hitta !
Vi reste då till London och gjorde en större immunutredning än den i Aten. Det visade sig att jag har för låga LAD (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Så då behövs det 2 LITbehandlingar innan nästa insättning.
Så det blir nu nästa steg.
Så det finns mycket mer hjälp att få utomlands än det finns i Sverige. Om du går in på
www.fertilitetsguiden.com under Solskenshistorier hittar du en mängd kvinnor som redan har fått sina barn. Där kan man läsa alla deras historier.
Jag kan också rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den berättar allt om immunutredning och immunbehandling. Jättebra bok !