Felet med bostadspolitiken
Många ovan har diskuterat varför man bygger hyresrätter vs. bostadsrätter och prisbilden. Jag tänkte lägga till varför man bygger centralt där det redan finns många bostäder.
1. Framförallt för att det är attraktivt att bo centralt. Många vill bo centralt där det finns service och kommunikationer. Det gäller även studenter och barnfamiljer, vilket synd i höga priser på bostadsrätter centralt. När jag var student för ett par år sedan var jag aktiv i studentfrågor, och studenter föredrar en nybyggd lägenhet med 5000 kr i månadshyra framför nybyggda korridorsrum. Det märks genom hur många som söker lägenheterna.
2. Det är samhällsekonomiskt vettigt att bygga centralt, det man brukar kalla för förtätning. Att bygga långt ut blir vanligen inte jättemycket billigare eftersom stora delar av kostnaden inte relaterar till markpris. De extra transporter som uppstår när man bygger glest med stora avstånd kostar också samhället stora pengar. Kan studenterna cykla till högskolan och gå till mataffären är det billigt för samhället. Infrastruktur kostar i underhåll (järnväg och bilväg är dyrast, cykelväg billigare) och tar stora markvärden i anspråk som inte kan användas till annat. Framförallt biltrafik kostar också pengar i form av sjukdom till följd av avgaser, åtgärder mot buller. Kan man bygga så att de som bor där inte åker bil är det alltså en samhällsekonomisk vinst. Det uppnår man lättast genom att bygga dr det redan finns kollektivtrafik och närservice.