Inlägg från: svartakatten98 |Visa alla inlägg
  • svartakatten98

Felet med bostadspolitiken

Det är ju ett stort problem med bostäder idag, inte minst här i Stockholm och andra större städer. Det byggs för lite hyresrätter och de som byggs är för dyra.

Men varför tillåter man privata företag att bygga? Problemet är att de vill tjäna så mycket som möjligt, vilket gör att de väljer den dyraste marken att bygga på. Vilket ofta betyder att de vill tränga in ytterligare bostadshus i innerstan t ex. När jag går i stan och tittar på dessa nybyggen som finns lite här och där så är min enda tanke ''varför byggs detta, de bygger ju inte för sånna som mig''. Jag är ungdom, student, liksom många andra lär jag bli kvar hemma på en obestämd tid. Man bygger bara för de som egentligen inte behöver, så det som händer är inte att bostadsbristen minskar, utan att de med pengar som redan har en bostad kan flytta någon annanstans om de känner för det. Om de bygger ett nytt hus i t ex Vasastan så är det ju knappast studenter, ensamstående föräldrar, flyktingar eller andra i behov som flyttar in där. Så varför bygger man ens där? 
    Sedan är nästan alla nybyggen alltid lyxbyggen, med en massa detaljer och sånt som ökar priset. 

Vore det inte bättre om staten hade hand om allt som har med bostäder att göra? Så att det inte blir marknadspriser på något som är en grund för att en människa ska kunna ingå i samhället, bostad och jobb är grunden. Bostäderna blir dyra eftersom att vi är beroende av marknaden, hade det inte funnits någon marknad så hade vi kunnat bygga så mycket vi behöver TILL de som behöver. Vad är motiveringen till att ha en marknadsstyrd bostadsmarknad? Förutom att de med pengar ska ha en massa valmöjligheter då.

• Svar på tråden Felet med bostadspolitiken
  • svartakatten98
    Kjell2 skrev 2018-04-05 16:52:39 följande:

Hyresmarknaden är inte marknadsstyrd, den är reglerad
    Den stora ägaren av hyresrätter är offentlig sektor

Visserligen, men nya hyresrätter byggda i attraktiva områden kan kosta runt 10-20000 i månaden. Vilket beror på att marken ses som attraktiv, den styrs av marknaden. 
  • svartakatten98
    Kjell2 skrev 2018-04-05 17:02:56 följande:
    Och vem äger hyresfastigheten?
    Vet du hur hyresregleringen i Sverige fungerar?
    Ja, jag är själv uppvuxen i hyresrätt, men den är gammal, och därför billigare. För än så länge råder det ju inte marknadshyra. Det jag menar är att marken som den byggs på är styrd av marknaden. Det är knappast så att de betongklumpar som byggs idag är dyra i sig, det är läget som avgör. Därför byggs det dels få hyresrätter men de som byggs ska oftast trängas in i redan bebyggda ''attraktiva'' områden. Då blir hyran på runt 14000 för en 2a, som exempel.
  • svartakatten98
    Anonym (Halvblatte) skrev 2018-04-07 00:32:41 följande:
    Snacka om att ha missuppfattat hela alltet!

Bostäder i Sverige är anpassade för 8 miljoner människor.

Det betyder 7.5 miljoner svenskar och 0.5 miljoner invandrare.

Nu bor här strax över 10 miljoner. Dvs 7.5 miljoner Svenskar och 2.5 miljoner utlänningar.

Du kan bygga dig fördärvad. Så länge invandringen förtsätter och så länge invandrare fortsätter föda fler barn är svenskar kommer det vara bostadsbrist.
    Nej, jag har inte missuppfattat. Är väl medveten om invandringen, att den är alldeles för stor osv, vilket också är en orsak. Men dessa invandrare hamnar alltså att konkurrera med fattiga svenskar, medan de med pengar bara kan köpa sig förbi allt. För det är vad bostadsrätter handlar om, att tränga sig före med hjälp av pengar. Låter det rätt?
  • svartakatten98
    Anonym (Halvblatte) skrev 2018-04-07 23:17:09 följande:
    Nej där har du fel. Alla vill bo i billiga områden. Alla vill ha massa pengar över. Men fler och fler icke skötsamma människor har flyttat till dessa låghyresområden. De andra känner sig nödgade att flytta till dyrare och dyrare lägenheter just för att bo i lugn och ro. Uppenbarligen har du aldrig levt med detta och har därför ingen förståelse.
    Läs om, läs rätt. Det är ju precis detta jag beskriver. Vi är en bra bit på väg mot gated communities. Jag förstår bara inte varför man låtit det bli såhär, att de giriga intressena alltid ska vinna.
Svar på tråden Felet med bostadspolitiken