Inlägg från: svartakatten98 |Visa alla inlägg
  • svartakatten98

Felet med bostadspolitiken

Det är ju ett stort problem med bostäder idag, inte minst här i Stockholm och andra större städer. Det byggs för lite hyresrätter och de som byggs är för dyra.

Men varför tillåter man privata företag att bygga? Problemet är att de vill tjäna så mycket som möjligt, vilket gör att de väljer den dyraste marken att bygga på. Vilket ofta betyder att de vill tränga in ytterligare bostadshus i innerstan t ex. När jag går i stan och tittar på dessa nybyggen som finns lite här och där så är min enda tanke ''varför byggs detta, de bygger ju inte för sånna som mig''. Jag är ungdom, student, liksom många andra lär jag bli kvar hemma på en obestämd tid. Man bygger bara för de som egentligen inte behöver, så det som händer är inte att bostadsbristen minskar, utan att de med pengar som redan har en bostad kan flytta någon annanstans om de känner för det. Om de bygger ett nytt hus i t ex Vasastan så är det ju knappast studenter, ensamstående föräldrar, flyktingar eller andra i behov som flyttar in där. Så varför bygger man ens där? 
    Sedan är nästan alla nybyggen alltid lyxbyggen, med en massa detaljer och sånt som ökar priset. 

Vore det inte bättre om staten hade hand om allt som har med bostäder att göra? Så att det inte blir marknadspriser på något som är en grund för att en människa ska kunna ingå i samhället, bostad och jobb är grunden. Bostäderna blir dyra eftersom att vi är beroende av marknaden, hade det inte funnits någon marknad så hade vi kunnat bygga så mycket vi behöver TILL de som behöver. Vad är motiveringen till att ha en marknadsstyrd bostadsmarknad? Förutom att de med pengar ska ha en massa valmöjligheter då.

• Svar på tråden Felet med bostadspolitiken
  • svartakatten98
    Kjell2 skrev 2018-04-05 16:52:39 följande:

Hyresmarknaden är inte marknadsstyrd, den är reglerad
    Den stora ägaren av hyresrätter är offentlig sektor