• 1234568

Andas min nyfödda normalt?!

En normal andningsfrekvens för en nyfödd är vid vaket tillstånd 30-60/minuten. Sovande låter 40 lite i högre kanten.

80-90 ska den inte vara. Men bekräfta det med klocka. Och kolla några omgångar. Alltså så att du vet att det inte är ett engångstillfälle. Bebisar kan ibland få jätte snabb andning under 10-20 sekunder, för att sedan inte andas på 5-10 sekunder, detta är rätt vanligt. Andningen är oregelbunden hos en nyfödd.

Men 80-90 andetag/minuten bör kontrolleras.

Hur ser det ut på magen när han andas? Ser det ut som om han tar hjälp av musklernavunder revbenen för att andas?

• 1234568

Nej nej nej. Alltså oregelbunden andning och snabb andning är två olika saker. Oregelbunden är normalt för ett spädbarn (se mitt inlägg ovan). Men snabb (över 60 andetag i minuten vid vaket tillstånd) ska den inte vara.

Vid sömn är redan 40 andetag på gränsen till för många.

Sedan finns det mönga olika saker som kan orsaka snabb andning. Allvarliga och mindre allvarliga. Men söka hjälp ska du för den sortens andning. Gränsen för när man söker hjälp för spädbarn ska vara mycket låg.

• 1234568

Om det händer igen, så filma det. Läkaren har bra hjälp av ett klipp på vad i andningen som gör en orolig.

Åk in om det upprepas, barnet ändrar färg, barnet andas med hjälp av musklerna under revbenen/övre magen, eller barnet får feber.

Svar på tråden Andas min nyfödda normalt?!