Inlägg från: ellie86 |Visa alla inlägg
  • ellie86

Varför inget utslag på äl-test??

När ägglossning sker i förhållande till mensen är väldigt varierande från kvinna till kvinna. Däremot är lutealfasen, alltså tiden mellan ägglossning och mens, i princip lika lång varje cykel. Din ägglossning kommer inte komma två veckor innan mens en månad, och en vecka nästa månad, tex. Har man en längre cykel någon månad så kommer ÄL "flyttas fram" i förhållande till när förra mensen var, men nästa mens kommer inom samma antal dagar. Får du mens 2-3 dagar senare så har du antagligen även haft ÄL 2-3 dagar senare. 

Det här med 14 dagar är lite av en myt. Man kan ha ÄL och mens samtidigt (m man tex har kort cykel, men en ganska lång lutealfas) men du kan också ha en kortare lutelfas och få ÄL 8 dagar innan nästa mens. 

Sen är det inte alltid ÄL-stickorna fungerar enligt standard. De mäter ett hormon (LH) som kan vara lätt att missa, då den toppen är ganska kort och koncentrerad. Mäter du samma tid varje dag så kan det ha hunnit komma och försvinna från en dag till en annan. På andra ger det tydliga utslag två dagar i rad. Andra får aldrig lika starka streck, men kan se en stegring från lite svagt till lite mindre svagt om man lägger stickorna bredvid varandra.
    Jag själv är inne på min första månad av ägglossningstest, och har fått ett svagt streck varje dag i två veckor. Enligt min temperatur (som stiger efter att ÄL varit) så har jag visserligen inte haft någon ÄL än, men det är inte säkert att de funkar på alla. Att tempa gör att det i efterhand går att påvisa när ÄL varit, vilket gör det lättare att räkna ut hur lång din lutealfas är. Har du regelbunden cykel är det lätt att veta när ÄL är.

Ursäkta uppsatsen :)

Svar på tråden Varför inget utslag på äl-test??