Inlägg från: Anonym (Landet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Landet)

Bli gravid efter missfall följas åt

Försökt med syskon sen dec -16. Sonen tog 10 månader (fast bara fem försök p.g.a. vi bara ses varannan månad), blev gravid i höstas efter ytterligare 10 månader (osäker på hur många äl vi prickade, hade äl precis i brytet mellan mannen kom hem/åkte). MA, syntes inget foster i v. 10 och kroppen stötte ut det själv i v 12.

Missfallet accepterade jag hyfsat snabbt, gick också på detta att kroppen är inställd på att vara gravid så det går snabbt. Varit skengravid 3 försöknu, det sista var knäckande. Var säker på att jag var gravid så sitter man där på toa och ser blod. Igen. 

Jag är av någon konstig anledning så fanatisk gällande datum. Först var jag inställd på ett syskon -17 för då är det två kalenderår mellan barnen och så har "alla andra det och det är bra". Det tåget gick för ett år sedan. I höstas blev jag gravid så jag preciiis skulle få behålla min fp, vilket hade varit bra såklart men inte livsnödvändigt. Nu gick tåget för 2018. Och jag förstår inte min fixering vid det. Spelar väl ingen roll om det är 2 eller 4 år mellan barnen? Men det är ju det att jag inte vet om jag någonsin blir gravid igen. Om 2 år fyller jag 35. Och jag vill inte ha syskon för att "alla andra har det", utan kroppen riktigt skriker efter en graviditet och en pyttebebis att få amma. Och jag vill ju gärna ha en liten till hur jag än räknar.

Har jobbat mkt nu för att arbeta upp en ny fp, men känner att jag bara missar tid med det barn jag har så nu ska jag jobba lite mindre medan mannen är borta och umgås med min son istället för att sörja ett barn som inte finns. Men ångesten är kvar även om mensen är slut. Bf för missfallet var 28 juni och nästa äl vi kan försöka är mitten på juni. Kan sätta alla min ägg på att jag kommer stressa bort den ägglossningen också, för nu är såklart nästa datum att bli gravid innan det bf-datumet. Börjar tröttna på mig själv alltså.

Tack för den här tråden, jösses vad jag behövde skriva av mig.

• Anonym (Landet)
    T90 skrev 2018-05-02 13:25:33 följande:
    Känner igen mig i räknandet, tiden,ångest och stress.... Också oerhört trött på mig själv. Kunde jag skulle jag inte vara i min egen närhet på ett bra tag.
    Trött på sig ja, i morse kollade jag pappret efter blod, av gammal vana. Ska inte ha mens förrän om 3 veckor och kommer inte vara i närheten av en spermie på 5 veckor så kan väl slappna aaav för guds skull.
  • Anonym (Landet)
    T90 skrev 2018-05-21 21:01:29 följande:

Idag den 21/5 var beräknat bf för oss. Idag fick jag detta. Hur sjukt?

Åh, vad fantastiskt :D Hade bf 28/6, hoppas du smittar ^_^ Stort grattis och lycka till!
  • Anonym (Landet)
    Aamon skrev 2018-05-28 11:48:43 följande:

Efter totalt ca 900 dagars försök får vid detta redan 5 dagar innan beräknad mens <3

3:e ägglossningen efter ma. Även haft x-grav för 1 år sedan.

Alla graviditeter vi haft har vi gått till genom att vi haft sex varje dag. Har vi försökt varannan eller var 3:e har det inte blivit ngt. Verkar vara ngt med minst någon av oss som inte är helt hundra, men funkar att kompensera för genom att ligga varje dag. Håller tummarna att dena sitter där den ska och håller sig vid liv...

Stort grattis ^_^
  • Anonym (Landet)

Skulle varit bf i slutet på juni. Försökt i ett och ett halvt år nu men inte gravid än/igen. Så berättar en kompis att hon är gravid och de har inte försökt och knappt haft sex. Då är det svårt att vara odelat positiv kan jag säga.

Andras graviditeter minskar ju inte mina chanser, men ja...

• Anonym (Landet)
    Anonym (Hj) skrev 2018-06-05 13:00:38 följande:

Fast tro inte på allt heller, en del ser det som en tävling om vem som är mest fertil. Jag hade en bekant som la ut på Fb att hoppsan vi blev visst gravida.. Men sen när jag frågade rakt ut så hade de försökt i 1år. Verkar som väldigt många mörkar hur länge de försökt.. Men som sagt deras graviditet har inget med din att göra <3 Lycka till

Nja, henne tror jag på, men det finns säkert folk som ljuger. Märkligt. Träffade en annan kompis som också är gravid som berättade att det tagit ett år och att hennes första tog två.
  • Anonym (Landet)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2018-06-22 11:48:41 följande:

Jag fick missfall förra veckan i vecka 21, jag utvecklade en septisk abort.

Någon här som fått så sent missfall? När vågade ni försöka igen?

Fick missfall i vecka 12 så inte varit med om samma sak men vill verkligen beklaga. Vad är en septisk abort?
  • Anonym (Landet)
    Elinmariajosefin skrev 2018-06-23 23:33:21 följande:

Jag skulle ha haft bf nu på fredag. Och är fortfarande inte gravid. Var dock mycket mer stressad första månaderna när jag förväntade mig ett plus varje månad, det gör jag inte längre. Hur gammal är du?

Jag skulle haft bf på torsdag. Känner som du att det liksom släppt lite, stressen. Äl om en dryg vecka.
  • Anonym (Landet)
    Elinmariajosefin skrev 2018-06-23 23:33:21 följande:

Jag skulle ha haft bf nu på fredag. Och är fortfarande inte gravid. Var dock mycket mer stressad första månaderna när jag förväntade mig ett plus varje månad, det gör jag inte längre. Hur gammal är du?

Jag skulle haft bf på torsdag. Känner som du att det liksom släppt lite, stressen. Äl om en dryg vecka.
  • Anonym (Landet)

Många skriver att de vill bli gravida direkt. Så kände jag med vid mf v. 12 i december, men så blev det inte. Den graviditeten tog 10 månader så varför skulle det plötsligt gå undan nu? Nästa mål är för många att vara gravid före bf. Så blev det inte heller.

Men nu plussade jag, efter 10 månader till! Bf nästan samtidigt som förra graviditeten men ett år senare.

Skriver detta bara ifall någon läser i gruppen och känner sig uppgiven att det inte tog sig igen fort, det känns lätt som att alla andra blir gravida innan kallingarna ens landat på golvet ^_^

• Anonym (Landet)
    Jojjans skrev 2018-10-20 09:46:40 följande:

Grattis!

Hur har du känner genom den resan som varit väntan på det nya plusset? När du ser tillbaka på det, är du glad att det blev som det blev, eller när önskar du att det skulle ha skett nu med facit i hand?

Jag har faktiskt tänkt på just den grejen, att bli gravid med BF samtidigt fast ett år senare. En av dom saker som grämer mig mycket med att det inte blev som tänkt är att jag så mycket ställt in mig på att få barn i februari. Att jag tyckte att det kändes perfekt. Men nu när vi försöker igen så blir det en julibebis. Eller aug. Eller sep. Nästan så att jag leker med tanken att vänta så att det blir som det skulle ha blivit, som man ställt in sig på. Men det är ju bara en fix idé det förstår jag ju...

Varje graviditet har tagit 10 månader (5-8 försök, man på sjön) så jag kan inte vänta in rätt månad som superfertila kan :) förra året blev jag gravid så att jag precis fick behålla min fp, perfekt! Men en världslig sak.

Sen efter mf ville jag så gärna bli gravid under våren, få ett barn 2018. Min son är född i december och ville desperat ha en till julbebis ^_^

Nu, om allt går bra, kommer sonen vara 3,5 när barnet kommer. Och DET känns perfekt. Sen har jag bestämt att tro på ödet i frågan, denna graviditet blev till av en anledning :) I övrigt är det väl värst att få barn på sommaren med tanke på personalbrist på BB men det är bara att hoppas allt går bra.

Och det är ingenting som säger att du skulle bli gravid i just maj, då får du vänta ett år till? Vill ni ha barn, kör på. Vilken månad de föds i spelar ingen som helst roll <3
  • Anonym (Landet)
    Jojjans skrev 2018-10-21 08:56:52 följande:

Nej precis, månaden spelar igen roll. Som sagt, jag fattar att det är en fix idé. Och du har verkligen rätt i att man kommer hitta något fint och perfekt med alla månader när man hunnit landa i det. Särskilt om man som mig är en väldigt romantiserande person, som också gärna tror att saker har en mening. Hur det än blir kommer det få sin speciella mening. Och oavsett när bebis föds kommer just den månaden kännas perfekt!

Men ja, jag bävar också för sommarförlossning. Om det får vägen denna gång skulle BF bli 17/7. Gör mig ännu mer motiverad att skaffa doula eller tom föda hemma.

Ja, jag vet allt om fixa idéer, just nu var jag lugn däremot men hade blivit rejält hispig efter nyår igen för att iaf lyckas få 2019. Återigen bara en fix idé om åldersskillnader mellan barn.

Sonen kom efter 4 försöks igångsättning som slutade med akut snitt så jag håller mig till sjukhus jag, men doula ska jag verkligen överväga :)
  • Anonym (Landet)
    Jojjans skrev 2018-10-22 09:18:14 följande:

Ja jag har varit så stressad i så många år över att det inte är min tur. Inte träffat rätt person, inte haft fast boende osv osv. För mig var det såå viktigt att få första barnet närmre 30 än 35. Men min partner var inte redo (han är yngre) och i januari fyller jag 33. Det var sån ångest redan innan missfallet att jag skulle hinna fylla 33. Vem vet, kanske hinner jag fylla 34 också.

Jag försöker jobba med acceptans, att det blir bra hur det än blir, att ålder inte spelar roll mer än i rädslan för vad andra ska tänka, inte för oss. Jag har ett ordnat liv tillsammans med en fantastisk person som äntligen längtar efter det här ihop med mig. Försöker intala mig att det var meningen med att ha fått vänta.

Oj, jag förstår att du vill föda på sjukhus då! Jag vet inte, jag tror att jag litar väldigt mycket på min kropp och vad den klarar av. Trots att den tog mitt barn ifrån mig..

Då är vi lika gamla! Min jämngamla vän får sitt första nästa år. På öppna förskolan är flera mammor över 40. Men jag vet hur det känns att noja över ålder. Fick min son strax efter 30, så nu nojar jag att det blir för många år emellan. Han är född sent -15 så om detta går vägen blir det -19. Jag var sååå fixerad vid att det ska vara två kalenderår emellan, "så har alla andra det" typ. Missfallet skulle ju kommit i år men nu slutar jag räkna :)

Tog det långt tid för dig att bli gravid?
  • Anonym (Landet)
    Jojjans skrev 2018-10-23 07:07:55 följande:

När vi började försöka i april/maj så tog det sig på andra försöket. Men jag blev helt förkrossad då jag var säker på att jag var hyperfertil och att det skulle gå direkt (har gjort 3 aborter). Så jag tror inte egentligen att jag är så orolig att det ska ta tid.

Men har längtat efter barn sen jag var 20, och alltid föreställt mig som en ung mamma. Att det bara skulle hända och inte behöva vara så planerat. Att bli överraskad och ändå välja att behålla. Men så har det aldrig fått bli och jag börjar inse hur skadligt det är med förväntningar och för tydliga idéer om hur något ska bli. Bättre att acceptera att livet blir som det bli och att det blir fint så.

Men oron för framtida missfall finns där. Särskilt oron för att jag ska få ett till sent av samma anledning. Läkarna säger att det finns viss förhöjd risk. Tror inte jag kommer kunna slappna av innan barnet är ute.

Gick tillbaks och läste dina tidiga inlägg. Fy vad hemskt! Då hade du ju hunnit knyta an till fostret och allt. Mitt missfall var odramatiskt, i vecka 12 visserligen men det fanns inget synligt foster och kände redan i v 8 att något var fel så... Efter att ha sett ett levande foster måste vara så hemskt.

Nej då kommer du aldrig slappna av, och sen när du har bebisen ute är man också orolig jämt men på ett lite annorlunda sätt :)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt