Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Bli gravid efter missfall följas åt

Om man haft 3 missfall i rad utan barn emellan dessa 3 missfall så kan man få göra en missfallsutredning. Kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en sådan utredning. Det kan vara några månaders väntetid.

Jag och min man blir lätt gravida naturligt men alltid missfall innan v.12, och efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning. Men den visade tyvärr inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermatest fick vi ta.

Men jag kan berätta att det finns mer hjälp att få även om ni gör en sådan utredning men den inte visar något.

Efter 4e missfallet hittade jag denna tråd:

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Vi åkte till Life clinic i Aten och fick en större och bättre utredning än den i Sverige. Det visade sig att jag har en kogulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar missfallen. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

Jag kan varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

Så ge inte upp, det finns alltid (minst) en orsak till missfall-det gäller bara att hitta den/de !

• UndrandeSökare
    LovisaM skrev 2018-04-02 17:18:00 följande:

Har haft 3 missfall och ägglossningen har kommit 2 veckor efter blödningen startar. Alla missfall var i vecka 5+2 och ett i 5+3.

Har inte blivit gravid igen men väntar på rätt tillfälle

Eftersom ni redan haft 3 missfall skullr jag rekommendera er att direkt kontakta Kvinnokliniken för att göra en Missfallsutredning.

Landstinget resonerar så att 1 eller 2 missfall kan alla få, men får man 3 missfall så är det något fel och då gör man en utredning. Det kan vara kö, så kontakta dem direkt.
  • UndrandeSökare

Det är inte ovanligt att det kan ta många månader att bli gravid, speciellt efter ett missfall.

Men jag kan rekommendera den metoden vi använde. Jag köpte Clearblue digitala ÄL-test av den lilafärgade sorten, som kan visa tom ring, blinikande smiley och fast lysande smiley. Sen hade vi sex en gång per dag från att den blinkande smileyn vasades till den fast lysand smileyn visades. Funkade varje gång !

• UndrandeSökare
    LovisaM skrev 2018-04-15 18:30:31 följande:

Har gjort utredning utan anmärkning, blir det ett till missfall skulle dem ta fler prover.

Försök att se till att mannen får ta spermaprov med morfologi (jätteviktigt att det är med morfologi, det är den viktigaste delen).

Samt att du får ta Kardiolipinantikroppar av igG och igM-typ. Samt Beta 2 glykoprotein av igG och igM-typ. Problemen kan finnas där, det gjorde det bla för oss (vi har fått 6 missfall).

Annars res utomlands och gör en utredning där, de gör mycket bättre utredningar utomlands. Vi har gjort en i Aten och en i London.
  • UndrandeSökare

Hej alla kämpar !

Om ni har försökt i 12 månader utan plus eller fått 3 missfall i rad så kan man få göra en utredning hos Landstinget. Kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg till att ni vill göra en utredning.

• UndrandeSökare
    Lottch3n skrev 2018-04-18 07:49:39 följande:

När försvinner hormonet efter skrapning? Har testat med äl-test samt gravtest i ca 1 vecka... båda visar positivt :/ gravtest väääääldigt svagt men man ser ändå ett streck..

någon som vill hjälpa mig? :/

Det kan ta flera veckor.Vänta minst 2-3 veckor och testa om med gravtest igen tills det visar negativt. Då vet du att allt hcg är borta ur kroppen.
  • UndrandeSökare
    Sommarhopp skrev 2018-04-18 08:06:35 följande:

Jag förstår ingenting. Jag var på ultraljud efter mitt missfall där läkaren konstaterade att jag redan haft ägglossning igen någon dag innan ultraljudet. Samtidigt så fick jag utslag på äl stickorna knappt en vecka efter ultraljudet och har fortfarande inte fått mens. Den kommer alltid 11 dagar efter ägglossning och är nu 4 dagar sen. Fast om jag ska lita på ägglossningdtestet så ska den inte komma förrän imorgon. Ska man tro på ultraljudet eller äl testet tro? Och är det vanligt att mensen blir sen efter missfall? Tog ett gravtest för några dagar dedan, men det var negativt tyvärr.

Det är tyvärr mycket vanligt att mensen blir sen efter missfall. Kan ta några månader innan kroppen har normaliserat sig.
  • UndrandeSökare
    babytjejen skrev 2018-04-18 18:36:58 följande:

Den framkallade missfall igår gick bra....tror jag fått ut dom stora klumparna o nu blöder man mer som en mens. Hoppas jag slipper blöda allt för länge nu o att vi lyckas bli gravid fort igen...är livrädd att vi behöver kämpa lika länge som denna gången (3år) då hinner man ju definitivt bli för gammal. Är ju i slutet av min fertila period...

Har ni fått göra någon utredning eller ivf då om ni försökt i 3 år tidigare utan plus? Hur gammal är du nu?
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt