Anonym (K) skrev 2018-03-29 17:16:10 följande:
Min erfarenhet av att arbeta i förskola är att det oftast ska väldigt dåliga hemförhållanden till för att barnet ska ha det bättre på förskolan än hemma under sommaren. Många föräldrar tycks tänka att "Det är inte så kul för mitt barn att leka hemma, men på förskolan kan hon/han leka med sina kompisar", men med stor sannolikhet är ditt barns kompisar lediga just när ditt barn är där och dessutom är nästan alltid så många barn och personal lediga att man måste slå ihop flera förskolor, eller åtminstone alla avdelningar på en förskola, vilket betyder att de flesta av både de vuxna och av barnen som är där inte är dem som ditt barn är van vid och känner bäst (eller känner överhuvudtaget).
Jag säger inte att man inte ska lämna sitt barn på sommarslagningarna när man jobbar, men om frågan är om barnet ska vara på förskolan för sin egen skull på sommaren är svaret i de flesta fall "nej". Men om du är osäker så kan du ju alltid fråga honom vilket han själv helst vill, och berätta då att kompisarna kanske inte kommer vara i förskolan samtidigt som honom (eller fråga dem så vet ni vilka han brukar leka med som förmodligen kommer vara där, om någon).
Vad gäller lek med kompisar är mitt tips att bjuda hem kompisarna till er istället. :)
Tack för att du delar med dig och i vårt fall är det lite annorlunda då han går på en mindre privat skola (slås inte ihop) och inga vikarier heller. Hade det varit kommunal där de slås ihop och nya fröknar hade jag inte tvekat att ha honom hemma. De kompisar han leker med ska inte vara lediga utan de tar före eller i slutet av sommaren sa föräldrarna. Sen är han inte den typen som älskar förskola utan stannar hellre hemma. Men jag tror att efter några veckor kommer han börja fråga efter kompisarna. Därför tänkte jag dessa alternativ:
1. Helt ledig 10 veckor
2. Ledig 2 veckor sedan kanske 2 ggr i veckan under 2-4 V och sedan 100 % ledig 4-6 V.
Med det känns mest för att han ska vars hemma...