• Anonym (Pernilla)

Katt irriterar

Jag jobbar hårt, kvällar och nätter. När jag kommer hem är jag väldigt trött i benen och behöver blanda en drink sen sätta mig ner. Min katt sitter alltid innanför dörren och väntar. Och så börjar den jamar på ett sätt som uttrycker att jag är verkligen så hungrig, jag håller på att dö.

Samt ett fasligt springade och strykande kring mina ben.

Det stressar mig och jag har börjat dallra i hela kroppen då. Jag går till köket förbereder kattmat och lägger fram och sen slickar den lite på maten och tar några få tuggor. Men sen går den och lägger sig på soffan och börjar tvätta sig i ansiktet och ser belåten ut. Där den antagligen har legat och drönat hela dagen. Det provocerar mig. Den kan ju aldrig ha varit så hungrig som den låtsades vara. Hur får man den att sluta spela och lugna sig i 5 minuter.
  • Svar på tråden Katt irriterar
  • klyban

Detta kan du fixa rätt enkelt, ge katten mat, kela med katten och lek med katten.

Och orkar du inte gå ur soffan, så finns det en hel del som du inte behöver lyfta rôva för kunan leka med.
    Typ denna www.doggie.se/media/catalog/product/cache/1/image/940x940/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/s/us1191_alt1.jpg
    Finns i massor av varianter, och har lärt mig att katter har olika favoriter.

En sak min katt gillar är en typ av skattjakt, där jag har kattgodis den gillar som man sen placerar ut här och där i lägenheten.
    Brukar låsa in katten under placerandet, låta den få tugga på ett par under tiden.
    Och han kan hålla på i en timme och leta och sniffa, slutar nästan alltid att alla blir uppätna.
    Men verkar göra katten glad i alla fall.

Och detta med katten sitter innanför dörren, de verkar ha en jävla koll på hur man låter när man kommer hem.
    Då detta sker ofta här med.

hur många meter var det?
  • Anonym (Varför)

Varför har du katten, du uppskattar ändå inte dess sällskap.

• Anonym (Pernilla)
    Anonym (Varför) skrev 2018-03-28 01:08:30 följande:

Varför har du katten, du uppskattar ändå inte dess sällskap.

Jodå vi uppskattar varandras sällskap. Det är bara just det där jobbiga momentet vid hemkomst som jag vill förbättra beteendet.
  • Anonym (Pernilla)
    klyban skrev 2018-03-28 00:26:36 följande:

Detta kan du fixa rätt enkelt, ge katten mat, kela med katten och lek med katten.

Och orkar du inte gå ur soffan, så finns det en hel del som du inte behöver lyfta rôva för kunan leka med.
    Typ denna www.doggie.se/media/catalog/product/cache/1/image/940x940/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/s/us1191_alt1.jpg
    Finns i massor av varianter, och har lärt mig att katter har olika favoriter.

En sak min katt gillar är en typ av skattjakt, där jag har kattgodis den gillar som man sen placerar ut här och där i lägenheten.
    Brukar låsa in katten under placerandet, låta den få tugga på ett par under tiden.
    Och han kan hålla på i en timme och leta och sniffa, slutar nästan alltid att alla blir uppätna.
    Men verkar göra katten glad i alla fall.

Och detta med katten sitter innanför dörren, de verkar ha en jävla koll på hur man låter när man kommer hem.
    Då detta sker ofta här med.

Det var en kul ide det där med skattjakten. Det kan jag göra med han nu när jag har fått sitta ett tag. Vill inte bli störd just när jag kommit hem. Går det att lära katten att ge mig lite privacy just då? Fem minuter för mig själv behöver jag då.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 01:21:18 följande:

Jodå vi uppskattar varandras sällskap. Det är bara just det där jobbiga momentet vid hemkomst som jag vill förbättra beteendet.

Men katten har varit hemma ensam hela dagen när du jobbat. Det handlar inte om maten, utan det kanske är det enda sättet katten kan få din uppmärksamhet på. Min hund kommer med massor av leksaker när jag varit borta en tag. Allt för jag ska ge henne uppmärksamhet och kärlek.

Det blir svårt att lära katten att låta dig vara ifred när du kommer hem efter så lång tid på jobbet. Det blir så med djur, de ska inte alltid anpassa sig efter människan, ibland får människan anpassa sig efter djuren. Ett kast man få ta om man skaffar djur.
  • Anonym (eh nja)

kanske du skulle skaffa dig en vandrande pinnei stället ts för du låter inte direkt som en ansvarsfull kattägare

fundera på om det inte är bättre för er båda om du skaffar en ny ägare som faktiskt ser till kattens alla behov och inte bara sina egna

• Anonym (Pernilla)
    Anonym (eh nja) skrev 2018-03-28 02:01:12 följande:

kanske du skulle skaffa dig en vandrande pinnei stället ts för du låter inte direkt som en ansvarsfull kattägare

fundera på om det inte är bättre för er båda om du skaffar en ny ägare som faktiskt ser till kattens alla behov och inte bara sina egna

Men vilket behov skulle det vara som jag inte tillgodoser? Men det kan väl gå åt båda hållen tycker jag. Jag har jobbat hårt hela dagen och den har bara drönat.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 02:07:18 följande:

Men vilket behov skulle det vara som jag inte tillgodoser? Men det kan väl gå åt båda hållen tycker jag. Jag har jobbat hårt hela dagen och den har bara drönat.

Med den i inställningen tycker jag verkligen inte du ska ha kvar katten. Vadå, du jobbar och katten ligger hemma och latar sig. Tror du att katten tycker det är roligt att vara ensam flera timmar nästan varje dag. Du har satt katten i denna position med ensamhet och det blir då ditt ansvar att tillgodose dess behov av sällskap. Du kan välja att ha katten eller inte, katten har inget annat val än att anpassa sig efter dig. Ego delux
  • Anonym (eh nja)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 02:07:18 följande:
    tvivlar uppriktigt på att du har en katt, känns snarare som att du trollar

om inte tycker jag verkligen du ska fundera på att ge bort din katt för blir man provocerad av sin katts helt normala beteende så är det inte riktigt friskt och då kanske man ska gå och prata med någon (samma gäller förövrigt om man mår så dåligt att man måste sitta och trolla på nätforum)

• Anonym (Pernilla)
    Anonym (Varför) skrev 2018-03-28 02:12:19 följande:
    Med den i inställningen tycker jag verkligen inte du ska ha kvar katten. Vadå, du jobbar och katten ligger hemma och latar sig. Tror du att katten tycker det är roligt att vara ensam flera timmar nästan varje dag. Du har satt katten i denna position med ensamhet och det blir då ditt ansvar att tillgodose dess behov av sällskap. Du kan välja att ha katten eller inte, katten har inget annat val än att anpassa sig efter dig. Ego delux
    Men det handlar inte om sällskap, någon är oftast hemma här. Det handlade om ett specifikt moment på min dag som jag önskade förbättra, och om att katten inte är så hungrig som den gör sig till. Men det är möjligt att det inte är går att ändra då. 
Svar på tråden Katt irriterar