Inlägg från: Anonym (Värderingar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Värderingar)

Donationer

Jag har en fundering. Jag ser många diskussioner och upprörda motargument kring omskärelse. Argumenten brukar oftast vara att man fråntas barn deras rättigheter över att bestämma över sina kroppar. Helt och fullt rätt. Men senkan damma människor rycka att det är helt ok med sperma och äggdonationer. Fråntar man inte barns rättigheter i detta avseende. Barns rättigheter till sitt biologiska arv. Tänker bara på utgången kring adopterade barn som nu för sin talan. Hur viktigt arv är trots att man växer upp med bra/bättre förutsättningar. Vem har frågat dessa embryon vad dom tycker om att fråntas deras rätt att heta sitt biologiska ursprung? Hur går tankegångarna?

• Svar på tråden Donationer
  • Anonym (Värderingar)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-03-26 21:45:14 följande:

Du blandar ju päron och kråkor här. Omskärelse går inte att jämföra med donationer.

utveckla gärna ditt svar. En bit hud jämfört med en förälder? Visserligen har du rätt men vad är värst?
  • Anonym (Värderingar)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-03-26 21:53:55 följande:

Värst, ur vilken synpunkt? En bit hud saknar man inte men det är ett onödigt ingrepp som kan skada mer än vad det gör nytta. Man kan ju bara hoppas på bedövning.

Jag undrar lite vilka rättigheter kring biologiskt ursprung du menar gällande embryon. De kan väl få veta vilka personer som är deras bio-föräldrar och deras dna är ju med dem för alltid.

Din fråga öppnar tyvärr upp en hel "can of worms" eftersom man kan ta upp ganska många situationer där barns rättigheter förbises dagligen.

Onödigt ingrepp är det inte alls. Finns medicinska fördelar med omskärelse för snoppar. Men just Att man gör det på små barn som ej får välja själva är det som kritiseras. Personligen tycker jag det är rätt kritik. Rättighet att veta vems en biologiska mamma och pappa är. Vem man liknar, vem man ärvt sitt biologiska DNA ifrån. Människans beteende påverkas av arv och miljö. Så halva ens identitet fråntas när man inte får veta rätten till sitt arv. Vi har facit av adopterade, där det ändå många gånger går att ta reda på var de kommer ifrån. Men ändå tillåter vi detta upprepas genom att producera fem fler barn där denna rätten fråntas. Ska önskan om att få barn gå före barnens rätt.
Svar på tråden Donationer