Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

    Ambulans kommer inte i tid?

    sextiotalist skrev 2018-03-26 14:50:30 följande:
    Det är inget brott att ringa till 112 i onödan, såvida det inte går till överdrift.
    För att få köra med blåljus krävs det att man har en utbildning för detta samt att fordonet får framföras som uttryckningsfordon (vi hade det dilemma på ett arbete jag hade innan, man ville ha blåljus på jourbilen, men det föll på att då krävdes det att alla som körde bilen skulle ha utildning att köra utryckningsfordon)
    Ja, i Sverige är det reglerat på ett annat sätt.

    Nja, vem vill köra runt med bl
    åljus ...

    ... tidigare var det till och med lagligt att köra runt i polisbilar, men nu har man ju ändra p
    å det.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 14:50:30 följande:
    Det är inget brott att ringa till 112 i onödan, såvida det inte går till överdrift.
    För att få köra med blåljus krävs det att man har en utbildning för detta samt att fordonet får framföras som uttryckningsfordon (vi hade det dilemma på ett arbete jag hade innan, man ville ha blåljus på jourbilen, men det föll på att då krävdes det att alla som körde bilen skulle ha utildning att köra utryckningsfordon)
    "Missbruk av ett nödnummer" betyder att någon ringer för skolj dvs utan behov. T.ex. för att driva med SOS larm eller för skämt. 

    Vad som händer om n
    ågo driver med dig och säger att det har hänt en olycka och du ringer utan att kolla upp det vet jag inte.

    Det gäller i alla fall i D och A.

    I Sverige verkar man ju ha haft problem med underkapacitet i SOS larmcentraler. Det kan ju bland annat hänga ihop med att folk inte visste när man ringer 112 eller vilken information att 112 larm behöver.

    Sen m
    åste man väl vara medveten om att man i extrema fall kan förstöra livet för de som är i behov av akut hjälp om man ringer in i onödan dvs utan att ha kollat upp en situation.

    Det som ocks
    å kan ge böter i vissa länder är att köra utan förbandsmaterial/ first aid box/ varningsväst/ varningstriangel, lämna bilen mitt på vägen/ motorvägen utan varningsjacka på, hindra insatsfordon genom att inte forma "räddningsgata", inte ge första hjälp om det behövs

    Att hindra insatsfordon genom att inte bilda räddningsgata och att inte ge första hjälp kan även ge fängelsestraff.

    Men för Sverige är det inte relevant.
  • Ewald01

    Insatsfordon (t.ex. ambulans) får ju köra över rött trafikljus .... MEN, de måste kolla upp läget och försäkra sig att det inte finns risk för en olycka.

    Händer det en olycka eftersom de har kört över rött ljus under insatsen (med bl
    åljus och signalhorn på) är det väl de som har gjort fel. Tror det gäller.

  • Ewald01

    I Tyskland har man nu också en lag mot dessa som filmer vid olyckor eller tittar istället för att hjälpa. "Gaffer".

  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 20:27:57 följande:
    Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner.

    Blåljus är inte samma som ledljus.
    First Responder

    Det är "civilpersoner" som jobbar inom akutsjukvården ("Sanitäter"), men inte är på jobbet utan sitter hemma och får ett sms meddelande att det har hänt en olycka i närheten av dem t.ex. i samma gata där de bor eller i samma by där de bor och de är snabbare än ambulansen. Då måste de ta sin privata bil för att komma till platsen där den skadade/sjuka är.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:03:57 följande:
    Eller vanliga civila som inte jobbar inom akutsjukvården.
    Nej, det är inte First Responder .... eller ... nja.
    En First Responder är ju ansluten till SOS larm systemet.

    "inte jobbar inom sjukvården" .... hur ska man förklara det.

    De flesta inom Röda Korset (kanske 85 eller 90 %) är ju frivilliga. De f
    år inga pengar utan gör det mer eller mindre gratis och tjänar pengar med ngt helt annat t.ex. som lärare, bilförsäljare eller tjänsteman. Vet inte om de får ngn ersättning för arbetet inom Röda Korset.

    En civiltjänare är ju en person som gör samhällstjänst (istället för lumpen) t.ex.
    Tror de f
    år väl 2000 kr per månad eller så. 

  • Ewald01

    "Privatpersoner" .... hmm ... Det är systemet som jag menar: 

    I texten längst ner förklaras ju hur det fungerar.

    De har 42 000 frivilliga. Alla patienter kan få vård inom ca. 8 till 15 minuter idag.

    Men om en person är i kritiskt tillstånd, då skickar de en akutläkare och på den väntar man ca. 12 till 20 minuter.

    Man får alltså olika kompetenser beroende på vilka skador att man har.

    Men klarar sig kanske akutläkarbilen inte inom 20 minuter .... då skickar de kanske en helikopter med akutläkare. En förutsättning är förstås att den kan landa någonstans och att väderförhållanden tillåter att den kan flyga.

    Ofta är det ju privatpersoner som ringer in och de skickar ut beroende på vad privatpersonerna säger. Därför är det ju "viktigt" att man undersöker en skadad - även som privatperson. (Är den fastklämd, är den medvetslös, är det flera personer som behöver hjälp) ... kanske måste de också skicka brandkåren för losstagning .... 

    Men de kommer inom 8 till 15 minuter oberoende om det är en bilolycka eller om det är ngn som ska transporteras till sjukhuset eller vad det nu är.

    Så det är med frivilliga "privatpersoner" som jobbar inom ambulansen/Röda Korset. Med de har avtal med Röda Korset om att utbilda sig kostnadsfritt inom Röda Korset och "vara inne" en viss tid på året eller i veckan eller vad det nu är.

    Originalkälla till förklaringen. "Hur fungerar räddningen/ambulansen"

    www.roteskreuz.at/site/wie-gut-ist-das-rettungssystem-in-oesterreich/

    Wie funktioniert die Rettung? Wie ist das Rote Kreuz aufgestellt, um Hilfe zu leisten?


    Das Netz an Rotkreuz-Dienstposten ist durch mehr als 42.000 Freiwillige so dicht, dass jeder Patient durchschnittlich in zirka acht bis 15 Minuten mit der Rettung und in 12 bis 20 Minuten mit einem Notarzteinsatzfahrzeug erreichbar ist. Davon profitieren auch Menschen, die sich nur leicht verletzt haben oder nur ins Krankenhaus gebracht werden müssen. Deshalb bilden die Notfallrettung mit oder ohne Arzt, Sanitätseinsätze und Ambulanztransporte ein Verbundsystem, in dem die Teile voneinander profitieren.

  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Stämmer (se mitt förra inlägg)
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Skulle kanske vara dyrt för patienterna om de skulle ha hög lön.
    Men akutläkaren och helikopterpiloten jobbar väl inte gratis .... 

    Men de gör det ju frivilligt .... 
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    Jag har nu kollat upp vad en civiltjänare tjänar.

    Den får ufaktiskt ca. 6000 kr per månad under tiden (!!) och har även andra förmåner.

    "Civis" tjänstegör inom Röda Korset och gör det istället för lumpen/ militättjänstgörning.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 22:24:26 följande:
    Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
    ... och frivilliga får ingen ersättning. Det stämmer.

    I Österrike har Röda Korset de 69 932 frivilliga medarbetare och 7 465 yrkesmässiga medarbetare.

    33 000 jobbar inom ambulansen och sjukvårdstransporten.

    Resten jobbar väl med utbildning, sociala tjänster, flyktlingar, internationellt arbete, blodgivning osv.

    Det är ju även dessa 18-åriga civiltjänare som jobbar inom "akutsjukvården" t.ex. ambulans till olyckor. De utbildar sig till "Sanitäter"

    Man kan ju utbilda sig till "Sanitäter".

    Det innebär 100 timmar teori och 160 timmar praktisering, sen kan man göra ett prov.

    Man klarar det ju inom några månader kanske. Så det är ingen jätteavancerad utbildning. 
  • Ewald01

    Det här är intressant:

    www.kuriren.nu/nyheter/ambulansen-kom-inte-6845083.aspx

    -  Om det är meningen att taxi ska ha hand om sådana här resor måste man satsa på utbildningar för chaufförerna. Om vi hade blivit tvungna att göra ett snitt ner till luftstrupen för att skapa en fri luftväg; vem hade gjort det, jag eller taxichauffören?

    Fri luftväg hos en medvetslös skapar man ju genom att "översträcka" eler "käket upp" hur vissa kallar det.

    Men att göra en snitt i luftstrupen, det gör man ju inte så ofta. Det kan ju bli "fel behandlingsmetod" som läkarna och experterna brukar säga. Skulle då en taxichaufför vara "försäkrad" mot det?

    Vanligare är det att man kanske måste inbubera ... hmm

    Men de flesta taxiförare vill kanske inte göra sådant .... och läkarna och sjuksköterskor vill kanske inte köra taxi ... men kanske ett "fritidsjobb" för medicinstudenter? 

  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-27 12:15:22 följande:
    sjukvård eller polis så finns det många grupper som kör vanliga fordon som har utryckningsstatus (dvs kan använda både blåljus och sirener). Jag har själv åkt med i ett sådant fordon i utryckning (körde inte själv, men satt bredvid)
    Tror även MTR eller Göteborgs spårvagnar kör med blåljus/ sirener/ horn.

    Men ibland ser man utryckningsfordon som enbart kör med bl
    åljus (utan horn). tror dock att även sirenen måste vara på om t.ex. ett utryckningsfordon kör över rött ljus.

    Sen finns det olika sirener för tätort och landsbyggnad osv. ... kör man ute p
    å landet på en länsväg behövs det utryckningssignaler som "går i bredden" hur man brukar kalla det .... 
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?