Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

SysterY skrev 2018-03-26 13:35:26 följande:

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. 

Ja, men det är kanske mer för äldre och kronisk sjuka.

Jag är mer intresserad av akuta situationer t.ex. hjärtinfarkt, stroke, bilolyckor, fallolyckor osv.

Där kan man inte skicka ngn bara för att kolla upp. 

Där kör man ju räddningskedjan där privatpersoner eller anhöriga hjälper medicinsk efter den förmåga den har och ger en bedömning av situationen vid larmningen.
    Sen är det ju larmcentralens uppgift att "fixa" den hjälp som behövs t.ex. ambulans, brandk
    år osv.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:43:53 följande:
    jaha.....
    Vitsen med "First Responder" är ju bara att man har snabbare ngn "professionell" på plats.

Det kan vara s
    å att jag har läst att man ville ha det i Sverige? ...
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:52:29 följande:
    Man kan inte avgöra något utan att ta ekg pch kompletterande blodprover taes. Båda görs i ambulansen. Ekg bedöms sedan av en hjärtläkare på sjukhuset, detta sker direkt.
    Exakt. Det är det jag har hört.

Trots dess är det (i vissa länder så) att det kan vara bra att säga att man misstänker en hjärtinfarkt. Eftersom man då larmar ut en akutläkare + en ambulans. 

Men för Sverige är det kanske mindre viktigt eftersom man ju skickar samma besatsning hela tiden?
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:56:51 följande:
    Man tar ekg vid misstanke om hjärtinfrakt, detta ekg tillses direkt av hjärtläkare på sjukhus. Sedan kan man ta kompletterande blodprover (tas av ambulansen men analyseras senare av lab). Detta hindrar dock inte iverksattandet av en första behandling/åtgärd.

Hjärtinfarkt är inte samma som hjärtstillestånd.
    Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man helst ta en aspirin i väntan på ambulansen. Det reducerar risken att dö med 20 % enligt en känd kardiolog.

Annars kan man inte göra s
    å mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:18:43 följande:
    Däremot står ofta de som haft eller är i riskzonen för hjärtinfarkt på ASA-preparat.

Jag googlade på apsirin och fick aldrig någon klarhet i vilken dos. Vissa skrev en halv tablett och att man ska tugga den. Men en halv tablett av vilken dos? 500mg, 75mg, 160mg eller 250mg? Vad är rätt dos och vad är för hög dos?
    Tror man ska ta en tablett. Har aldrig läst om att det ska vara en exakt dos.

Viktigare är att man inte har ngn allergi mot aspirin.
  • Ewald01
    Aikido skrev 2018-03-26 14:21:02 följande:
    Inom räddningstjänsten har flera kommuner en så kallad FIP, Första Insats Person. Styrkeledarna turas om att ha en särskild bil hemma + jour och kan med kort varsel ge sig iväg till brand eller olycksplats.
    Ja, det menar jag. Läste att man har det även i Sverige, på vissa ställen i alla fall.

Ja, de får köra med blåljus.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 14:25:56 följande:
    Oj!
    Det finns vissa personer som inte mår bra av aspirin.

Men de flesta tar det väl när de t.ex. är förkylda.

I videon pratar han om "en aspirintablett om patienten t
    ålar aspirin" ... de flesta tålar ju aspirin respektive mår inte dåligt av asprin.

Jag har 2 st videon där en känd kardiolog berättar om hjärtinfarkt - men de är p
    å tyska ....
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus
    Privatpersoner får i alla fall inte köra med blåljus. Det skulle vara ett "brott" .... samma typ som att ringa 112 i onödan.

Det kallas för "missbruk av nödtecken och missbruk av ett nödnummer". Ett bl
    åljus är ett nödtecken.

Vet inte hur det är reglerat i alla länder.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 14:38:59 följande:
    Tvivlar på att de får köra med blåljus
    Har försökt läsa på.

I Österrike diskuterades det, men vet inte om det nu blev lagligt.

I Bayern/ Tyskland verkar det i alla fall vara lagligt att använda bl
    åljus på privata civilfordon om man är first responder.

Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?