Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Ambulans kommer inte i tid?

Kjell2 skrev 2018-03-26 12:43:42 följande:
    Nej, det är inte så det funkar. Röda korset har verken ambulanser eller utbildad person för ambulanser.
    Då fungerar systemet på ett helt annat sätt som i Europa.

Röda Korset = ambulans, akutläkare, SOSlarm, utbildning (t.ex. obligatorisk utbildning för körkort), utbildning av sanitäter (= (egen) ambulanspersonal).

Vet nu inte om de inte har ambulanshelikoptertjänst ocks
    å, i vissa fall i alla fall.

Tror s
    å fungerar det i många länder, men jag kan ha fel.

I USA har de ett helt annat system vad jag har hört.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:00:03 följande:
    Finansiärer för våra sjukvård är landstingen och stat, som vi betalar via skattsedeln.
    Räddningstjänsten (som har många ambulanser) drivs (rätta mig ifall jag har fel) på kommunal basis.
    Ja räddningstjänsten/brandkåren har också sina utbildare och läkare.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 12:58:00 följande:
    Röda korset har inte den typen av verksamhet i Sverige, det är en ideell verksamhet, som mycket väl kan köpa in ambulanser för att använda i områden i världen där det inte finns någon sjukvård att tala om, men de varken bidrar eller är med i den svenska sjukvården (om inte annat mer än ideell verksamhet som är utanför den sjukvårdande delen)
    Men det skulle kanske vara billigare att driva. De har ju frivilliga, sen dessa som gör civiltjänst istället för lumpen osv.

De klarar sig i regel inom 15 minuter till en olycksplats (siffran jag har från Österrike). 

De genomför detta som modsey kallade "prehospital v
    ård", alltså akutläkare som kör medicin och i vissa fall vissa operationer ute på "fält" t.ex. efter en svår olycka.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:06:19 följande:
    Nej, brandkåren i Sverige har inga egna läkare.
    Inga egna, men kanske frivilliga som är anslutna till brandkåren.

Hela brandk
    åren är ju frivillig i vissa länder. Man gör det på fritiden ... utbildar och tränar på fritiden.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:05:04 följande:
    Många kanske men inte i Sverige. Svenska Röda korset har ingenting med ambulanser, legitimerad sjukvårdspersonal  eller SOS-larm att göra.
    och akutläkarbilar?

verkar ju finnas i vissa orter?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:11:56 följande:
    Vissa länder är i detta fall inte Sverige.
    I Tyskland, Österrike, Belgien och Italien verkar Röda Korset och (vita korset) göra det - till största delen i alla fall.

Men visst, det finns ju flera ambulanstjänster i t.ex. österrike .... Sameriterbund, Wiener yrkesambulans, gröna korset, Europa Ambulans, Johanniter

Vissa kommuner samarbetar med Gröna Korset t.ex. 

Men i Sverige är ambulanser "företag" som det ser ut???

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:13:29 följande:
    Finns men inte via Svenska Röda korset. 
    Akutläkarna åker ju med ambulansen om det behövs eller de träffar ambulansen på olycksplatsen.

Men jag har faktiskt aldrig sett ngn akutläkarbil i Sverige. Hmm ...

Kan vara mycket viktigt att uppge vilka skador en person har eller om den är medvetslös/ ha varit medvetslös. D
    å larmar man ut en akutläkare från början t.ex. vid misstänkt hjärtinfarkt.

Ofta behövs ju en EKG för att vara säkert om det är en hjärtinfarkt.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-03-26 13:20:40 följande:
    Nej, ambulansen är ett ansvar, och drivs, av offentlig sektor. Vanligtivs landsting
    Okej.

och SOS larm är ju ett företag vad jag har förstått .. som har avtal med landstinget.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:28:52 följande:
    OK, detta har dragits i en annan tråd. Det finns utbildade ambulanssjuksköterskor (eller snarare de är utbildade till det) som kan ta ett EKG och även avgöra om det är en infarkt eller förmarksflimmer, de har den utbildningen. De kan även använda hjärtstartare om det behövs. De kan sätta dropp, ge viss smärtlindring och även andra åtgärder för att stabilisera en skadad inför transport.
    För övrigt är jag rätt säker på att de kan, utan EKG, avgöra om det är pågående hjärtinfarkt.
    Jag kan tänka mig att man kan skicka ut läkare vid större katastrofer, men ofta kan inte läkarna göra mer än vad ssk kan göra på plats, utan läkarnas insats kommer när patienten kommer till sjukhuset,
    Har också hört att systemet som Tyskland, Österrike och Frankrike har inte är vanligt i världen. Det med akutläkarna.

Men i Uppsala verkar de köra det??

Akutläkarna kan ju hantera nästan allt fr
    ån förlossning till polytrauma och tror de kan teoretiskt även köra vissa operationer. De har infusioner som värms till kroppstemperatur i akutläkarbilen och även ett kylskåp för vissa mediciner som ska hållas kallt.

Akutläkarbilen är en bil som inte kan transportera patienter. Den har bara utrustning och läkaren respektive föraren (sjukv
    årdspersonal) ombord.
  • Ewald01
    SysterY skrev 2018-03-26 13:35:26 följande:

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. Där är det en läkare och en ambulansfagharbeider som kommer ut till patienter som har svårt att komma till vc/akuten. Oftast äldre patienter som har hemtjänst/hemsjukvårdsinsatser. De kan även komma till boenden. Där gör läkaren en första bedömning om det behövs vidare vård.

Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?