Inlägg från: SysterY |Visa alla inlägg
  • SysterY

Ambulans kommer inte i tid?

sextiotalist skrev 2018-03-26 13:28:52 följande:

OK, detta har dragits i en annan tråd. Det finns utbildade ambulanssjuksköterskor (eller snarare de är utbildade till det) som kan ta ett EKG och även avgöra om det är en infarkt eller förmarksflimmer, de har den utbildningen. De kan även använda hjärtstartare om det behövs. De kan sätta dropp, ge viss smärtlindring och även andra åtgärder för att stabilisera en skadad inför transport.

För övrigt är jag rätt säker på att de kan, utan EKG, avgöra om det är pågående hjärtinfarkt.

Jag kan tänka mig att man kan skicka ut läkare vid större katastrofer, men ofta kan inte läkarna göra mer än vad ssk kan göra på plats, utan läkarnas insats kommer när patienten kommer till sjukhuset,

Man kan inte avgöra om det är hjärtinfarkt eller inte utan att ta bla ekg och blodprover.
  • SysterY

Kanske borde Sverige ha som de har i Norge, att legevakta kan komma på tilsyn i många fall innan ambulans skickas. Där är det en läkare och en ambulansfagharbeider som kommer ut till patienter som har svårt att komma till vc/akuten. Oftast äldre patienter som har hemtjänst/hemsjukvårdsinsatser. De kan även komma till boenden. Där gör läkaren en första bedömning om det behövs vidare vård.

• SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:38:57 följande:

Jag vet att det finns såkallade First Responder, det är "undersköterskor" eller säger man frivilliga med viss utbildning som är i närheten av en olycksplats. och är snabbast på plats. Vad jag har förstått kommer de ofta i sin privatbil (om de är i närheten). 

First Responder kallas det.

Inte samma som det jag skrev.
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:42:54 följande:

Men man kan väl avgöra om det är ett hjärtstopp eller inte? Och EKG kan ni väl sätta?

Man kan inte avgöra något utan att ta ekg pch kompletterande blodprover taes. Båda görs i ambulansen. Ekg bedöms sedan av en hjärtläkare på sjukhuset, detta sker direkt.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 13:45:17 följande:

Ja, men det är kanske mer för äldre och kronisk sjuka.

Jag är mer intresserad av akuta situationer t.ex. hjärtinfarkt, stroke, bilolyckor, fallolyckor osv.

Där kan man inte skicka ngn bara för att kolla upp. 

Där kör man ju räddningskedjan där privatpersoner eller anhöriga hjälper medicinsk efter den förmåga den har och ger en bedömning av situationen vid larmningen.

Sen är det ju larmcentralens uppgift att "fixa" den hjälp som behövs t.ex. ambulans, brandkår osv.

Legevakta i Norge kommer även till olyckor vid behov. De är anställda av legevakta (akuten) och är inte frivilliga.
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-26 13:46:21 följande:

Jag har faktiskt en rätt hög tilltro till de som arbetar som ambulansssk. De har ju en rätt gedigen utbildning och kan ju stabilisera en patient.

Dessutom misstänker jag att det är frågan om minuter, så att vänta på ett blodprov är väl inte det ni gör om ni kommer till en patient med förmodad infarkt, utan gör allt för att få igång hjärtat och/eller upprätta hålla andning och cirkulation

Man tar ekg vid misstanke om hjärtinfrakt, detta ekg tillses direkt av hjärtläkare på sjukhus. Sedan kan man ta kompletterande blodprover (tas av ambulansen men analyseras senare av lab). Detta hindrar dock inte iverksattandet av en första behandling/åtgärd.

Hjärtinfarkt är inte samma som hjärtstillestånd.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:03:32 följande:

Exakt. Det är det jag har hört.

Trots dess är det (i vissa länder så) att det kan vara bra att säga att man misstänker en hjärtinfarkt. Eftersom man då larmar ut en akutläkare + en ambulans. 

Men för Sverige är det kanske mindre viktigt eftersom man ju skickar samma besatsning hela tiden?

Vad kan akutläkaren göra som inte ambulansen kan göra?
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:10:03 följande:

Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man helst ta en aspirin i väntan på ambulansen. Det reducerar risken att dö med 20 % enligt en känd kardiolog.

Annars kan man inte göra så mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.

Det är inget vad jag vet som rekommenderas i Sverige ellee Norge. Många har inte ens aspirin hemma.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:10:03 följande:

Vid misstänkt hjärtinfarkt ska man helst ta en aspirin i väntan på ambulansen. Det reducerar risken att dö med 20 % enligt en känd kardiolog.

Annars kan man inte göra så mycket vid hjärtinfarkt. Inte äta och dricka och lagra överkroppen högt för att avlasta hjärtat.

Däremot står ofta de som haft eller är i riskzonen för hjärtinfarkt på ASA-preparat.

Jag googlade på apsirin och fick aldrig någon klarhet i vilken dos. Vissa skrev en halv tablett och att man ska tugga den. Men en halv tablett av vilken dos? 500mg, 75mg, 160mg eller 250mg? Vad är rätt dos och vad är för hög dos?
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 14:34:25 följande:

Ja, det menar jag. Läste att man har det även i Sverige, på vissa ställen i alla fall.

Ja, de får köra med blåljus.

Tvivlar på att de får köra med blåljus
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-26 19:00:41 följande:

Menade att citera dig, se ovan. Jag har sett dessa bilar köra led ljus på taket flera gånger.

Jag pratade inte om ambulanser utan vanliga fordon med blåljus körda av civilpersoner.

Blåljus är inte samma som ledljus.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 21:59:35 följande:

First Responder

Det är "civilpersoner" som jobbar inom akutsjukvården ("Sanitäter"), men inte är på jobbet utan sitter hemma och får ett sms meddelande att det har hänt en olycka i närheten av dem t.ex. i samma gata där de bor eller i samma by där de bor och de är snabbare än ambulansen. Då måste de ta sin privata bil för att komma till platsen där den skadade/sjuka är.

Eller vanliga civila som inte jobbar inom akutsjukvården.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-26 22:15:17 följande:

Nej, det är inte First Responder .... eller ... nja.

En First Responder är ju ansluten till SOS larm systemet.

"inte jobbar inom sjukvården" .... hur ska man förklara det.

De flesta inom Röda Korset (kanske 85 eller 90 %) är ju frivilliga. De får inga pengar utan gör det mer eller mindre gratis och tjänar pengar med ngt helt annat t.ex. som lärare, bilförsäljare eller tjänsteman. Vet inte om de får ngn ersättning för arbetet inom Röda Korset.

En civiltjänare är ju en person som gör samhällstjänst (istället för lumpen) t.ex.

Tror de får väl 2000 kr per månad eller så. 

Jag vet inte om de får ersättning i Österrike men här i Norge får man inte ersättning som frivillig i Röde Kors.
  • SysterY
    Ewald01 skrev 2018-03-27 01:21:07 följande:

Jag har nu kollat upp vad en civiltjänare tjänar.

Den får ufaktiskt ca. 6000 kr per månad under tiden (!!) och har även andra förmåner.

"Civis" tjänstegör inom Röda Korset och gör det istället för lumpen/ militättjänstgörning.

Det är inte samma som att vara frivillig.
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 02:53:39 följande:

You're a nutter, aren't you? Jag stavade fel på med. Skrev led. Skulle vara med. Du hade fel, det finns läkarbilar med "blåljus" obs de är mer oranga än blå. Du. Hade. Fel.

Vad pratar du om?
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 02:53:39 följande:

You're a nutter, aren't you? Jag stavade fel på med. Skrev led. Skulle vara med. Du hade fel, det finns läkarbilar med "blåljus" obs de är mer oranga än blå. Du. Hade. Fel.

Läkarbilar körs inte av FRIVILLIGA PRIVATA CIVILA PERSONER utan av just läkare alt annan vårdpersonal. De är inte frivilliga!
  • SysterY
    sextiotalist skrev 2018-03-27 12:15:22 följande:

Vad menar du med civilpersoner, men om du avser folk som inte arbetar inom räddningstjänst, sjukvård eller polis så finns det många grupper som kör vanliga fordon som har utryckningsstatus (dvs kan använda både blåljus och sirener). Jag har själv åkt med i ett sådant fordon i utryckning (körde inte själv, men satt bredvid)

Fordon som inte har utryclningsstatus får inte köra med blåljus.
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 13:00:46 följande:

HAR JAG SAGT DET? DU SA ATT LÄKARBILAR INTE KÖR MED BLÅLJUS OCH JAG RÄTTADE DIG.

Jag har aldrig påstått läkarbilar inte kör med blåljus. Var har du fått det ifrån?
  • SysterY
    HelaGotland skrev 2018-03-27 12:59:53 följande:

*suck* Du skrev att läkarbilar inte åker med "blåljus". Jag skrev att jo, det gör dom visst, och jag har till och med sett det flera gånger. Så kan vi lägga ner diskussionen en gång för alla?

Jag har aldrig påstått att läkarbilar inte kör med blåljus. Vart har du fått det ifrån?
Svar på tråden Ambulans kommer inte i tid?