Inlägg från: Ammyloulou |Visa alla inlägg
  • Ammyloulou

18 månader mellan syskon - erfarenheter?

Hej!

Vi planerar att påbörja verkstaden för syskon i april. OM det vill sig så väl i krokarna kommer det bli ca 18 månader mellan vår 1 och 2 (hon är 8 månader nu)

Ni som har barn med ca 18 månaders mellanrum, kan ni inte dela med er lite av hur det gick sen? Är det värt de helvetiska första åren för att få ungarna tätt? (Är själv tätt-barn och älskade det när jag var liten och nu). För och nackdelar? Väger fördelarna upp?

• Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?
  • Ammyloulou
    EpicNurse skrev 2018-03-22 17:03:41 följande:

Har 18 månader emellan. Också planerat!

Minsta är ett halvår nu. Det har funkat bra! Man får inte så mycket tid för sig själv, så klart. Men det kommer en tid för det också :)

Det är riktigt kul nu när dom börjar samspela och busa med varandra!

Vad kul! Har det varit mycket jobbigare än väntat? Hur har relationen mellan dina varit under den här första tiden? Haha, nä egentiden är helt klart det första man får göra avkall på förstås :)
  • Ammyloulou
    EpicNurse skrev 2018-03-22 17:12:02 följande:

Över förväntan!

Storebror har inte varit överdrivet avis. I början brydda han sig inte alls. Sen efter några månader blev han lite bråkig. Puttades lite och så där för att få uppmärksamhet. Dock omöjligt att säga om det berodde på åldern eller syskonet.

Nu när han är 2 är det väldigt blandat. Ibland älskar han att busa med lillebror, ibland försöker han slå till honom för att han är arg på mig eller pappan, ibland bryr han sig inte om honom alls.

Vad skönt för er! Och precis som du nämner är det ju sånt som kanske inte är en direkt konsekvens av täta syskon, snarare typiska åldersdrag :)
  • Ammyloulou
    Badfantasten skrev 2018-03-22 17:49:18 följande:

Har knappt 18 månader emellan. Så glad över det. De har haft samma behov och intresse och har alltid en vän i sitt syskon. Lätt att resa och planera utflykter då de är i samma fas. Var hemma 3 år tills de började förskolan

Vad fint skrivet! Jag kommer nog hinna gå tillbaka några månader till jobbet. Skolade ni in båda barnen samtidigt? Hur var det att ha båda hemma?
  • Ammyloulou

När jag var på efterkontroll berättade jag om våra planer och fick ingen information om att det skulle vara några problem. Hon sa bara glatt ?då kanske vi ses snart igen!?. När jag nyligen tog cellprov var jag hos en överläkare och docent på Karolinska, nämnde mina planer och inte heller där fick jag höra något om problem med täta graviditet. Jag känner mig inte oroad över det.

• Ammyloulou
    Linneisen skrev 2018-04-18 11:32:13 följande:

Hej! Har ni påbörjat syskonförsök? Jag inväntar ägglossning om ungefär en vecka och då jädrar hehe. Om det lyckas blir det 19 månader emellan barnen. Vore kul att följas!

Följs gärna åt! Jag har äl den här veckan (lossning imorgon) så vi är mitt uppe i verkstaden just nu, dag 3 av 6 i bingen puh!
  • Ammyloulou
    Linneisen skrev 2018-05-01 16:51:16 följande:

Roligt att du svarade! Följs gärna åt!

Jag hade ägglossning i söndags så vi har precis avslutat verkstaden hihi. Det är ju rätt jobbigt med verkstaden ibland haha.

Skapar en ny så kan vi följas där?! Döper den till ?försök till tvåan, april 2018?
Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?