Inlägg från: Jojohanna90 |Visa alla inlägg
  • Jojohanna90

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Amandacecilia skrev 2018-10-02 14:08:40 följande:

Det gick bra idag! var ju rädd att ägg- eller spermievärdet skulle vara åt helvete. Spermierna var normala och äggvärdet var ok. Svårt att veta, men tror inte det var jättebra, men inte dåligt heller. 1,9. Så nu får vi se om vår remiss går igenom, läkaren skulle skicka! Kan hända att vi inte blir godkända än, vi har försökt för kort tid, men kan inte längre försöka själva pga mina smärtor...

Det kanske är lika bra att inte se, alltid svårt att veta vad det innebär, men det är ju sååå jobbigt att vänta ibland!!

Skönt att det gick bra för dig! Håller tummarna för att remissen går igenom.

Ja, det är nog lika bra. Idag är det 2 veckor kvar till vi ska träffa läkaren. Försöker att inte tänka på det för mycket så att tiden ska gå lite fortare..
  • Jojohanna90
    maria1992 skrev 2018-10-16 15:38:39 följande:

Hej alla fina...

Hoppar gärna in här och berättar min historia.

Jag har sedan jag var liten föreställt mig hur mitt liv ska se ut.

En fantastisk sambo, ett fint hus, en bra utbildning, ett jobb jag trivs med och några barn som kan förgylla vårt liv.

Jag har ovanligtvis haft ett väldigt smärtfritt liv. Allt har mer eller mindre gått som jag ?planerat?. Jag har fått det jag har velat och har väl någonstans alltid undrat när min dipp skulle komma. Hur jag alltid kan må så bra. Varför de inte händer något hemskt runt omkring mig. Jag är en väldigt tankspridd person. Fundera och fundera. Varför har jag haft den turen? Varför just jag?

För 1 år sedan började jag och min älskade sambo försöka få barn. Jag hade nog velat försöka redan 1 år när vi började så längtan var ju enorm redan vid start. Han trodde det skulle gå snabbt, att de skulle gå på någon månad. Inom mig hoppades ju jag också att det skulle vara så men någonstans inom mig hade jag en känsla av att de inte kommer att gå.

Det gick månad efter månad och ingenting hände. När jag mår dåligt har jag en tendens att göra saker. Hela tiden. Jag vill inte tänka. Ska inte tänka. Borde inte tänka.

Jag började starta mitt eget företag. Det gick bra, väldigt bra. Varför skulle det inte gå bra? Resten i mitt liv har ju gått bra. Jag vet att vad jag än tar mig till kommer jag lyckas med det. Vad jag än vill göra kommer jag att göra det, fullt ut. Men- Det jag ville mest i hela världen lyckades jag inte med.

Vi var på kliniken i fredags för första gången. Tog blodprov, han ska lämna spermatest och andra prover. Jag är så nervös att jag svimmar snart. 

Fått rådet av att börja prata med en kurator då jag är tveksam på att jag klarar av detta. 

Min sambo tror fortfarande ej det är några problem. Vi vet det inte är problem med hans spermier då han varit gravid tidigare med hans ex men även att vi gjort hemmatest och allt såg väldigt bra ut.

Jag själv har regelbunden ägglossning, regelbunden mens, smal, äter bra, tränar bra och blir 24 år imorgon.. De tuffa är att allting känns bra. Men vad gör man? Hur pallar ni? Jag fattar inte..

Hej,

Det är riktigt tufft. Jag har bara idag spenderat timmar åt att tänka ?varför går det inte? Vad är fel??. Har till och med gråtit en skvätt. Jag tycker i alla fall det känns lite bättre sedan vi faktiskt tog tag i att söka hjälp. Tycker inte du också det? Imorgon ska vi till läkaren och få svar på proverna och det gör mig väldigt nervös men samtidigt ser jag också fram emot det. Hoppas att det finns någon hjälp att få!
  • Jojohanna90

Fick svar på proven idag. Mina var bra men min sambos spermaprov visade på lågt antal spermier. :( Det var inte kul att höra. Han har fått en medicin han ska ta i en månad och sedan ska han lämna ett nytt spermaprov i december. Visar även det lågt antal spermier så kommer läkaren att skicka en remiss till Sahlgrenska där man bland annat kan få hjälp i form av IVF.

• Jojohanna90
    Långväntanefterdig skrev 2018-09-25 07:07:41 följande:

Förstår det! Sjukt frustrerande att fastna i vårdkön. Vi gissade att de skulle ta tid , därav privat utredning. Sen blir de ju en ekonomisk fråga oxå med privat ivf, vi tog räntefritt lån för en del av summan.

Stort lycka till!

Förstod att det var manlig faktor hos er, precis som hos oss. Var gjorde ni IVF? Hur fort fick ni tid och vad kastade det?
  • Jojohanna90
    Långväntanefterdig skrev 2018-10-17 16:36:53 följande:

Vi hade manlig faktor och gjorde ICSI. Det gick verkligen superfort, utredningen tog mindre än 1 månad , sen bokade vi ivf att bekosta själva och körde igång direkt när mensen kom, ca en vecka efter första mötet på nordic ivf Göteborg. Med mediciner, äggfrys och själva ivfen kostade det kring 45.000.

Vi tog ett lån genom human finans på en del av det, räntefritt 1 år.

Tack för info! Tänkte först inte göra behandling privat men efter att ha kollat upp lite väntetider osv på Sahlgrenska känns det ändå som att det skulle vara värt det.
  • Jojohanna90
    Långväntanefterdig skrev 2018-10-17 18:51:16 följande:

Vi kände samma. Sökte till sahlgrenska i april , skulle komma fram i kön november..... kändessom evigheter. Nu går vi in i vecka 21 istället för att stå i kö <3

Menar du att ni skulle få komma på första planeringsbesöket i november? Eller var det då ivf skulle påbörjas?
  • Jojohanna90
    Långväntanefterdig skrev 2018-10-17 20:30:30 följande:

Vi hade redan gjort utredningen privat , men det förändrade inte vår plats i kön. Vi skulle fått komma på ett första info möte i november , hade ju gått fortare att börja eftersom vi hade utredningen klar, men dom är ändå inte jättesnabbt på sahlgrenska och de använder sig gärna av långa protokollet. Vi är jättenöjda med att ha gjort det privat. Och om det inte hade tagit sig så hade vi i alla fall genomgått det och vet vad som skulle komma sedan. Det var viktigt för mig. Stor skillnad på privat och sjukhus. Har en kompis som gjorde på sahlgrenska och våra upplevelser är som natt å dag.

Det är fruktansvärt att det är så långa väntetider! Så glad för din skull att det gick fort och att ni lyckades genom ICSI. Föreslog läkaren aldrig att ni skulle göra insemination? Varför gjorde ni inte det i så fall? Vår läkare pratade om att det eventuellt skulle bli aktuellt eller ICF.
  • Jojohanna90
    Långväntanefterdig skrev 2018-10-20 00:58:21 följande:

Nej insemination var det aldrig tal om. Metoden vi använde- icsi, är speciellt gynnsam när spermierna är trötta och få. Då ser man till att spermier befruktat äggen på utsidan, sen odlas dessa och det finaste väljs ut och sätts in, resten fryser man vid god kvalité.

En insemination brukar de föreslå om det är så att mannen spermier endast är något nedsatta eller om man är oförklarligt barnlös. Så i vår situation skulle det aldrig bli aktuellt med insemination :)

Tack , jag är också så himla glad att vi tog beslutet att betala vår egen vård å slippa köerna!! Så skönt när det går undan för en gångs skull med nått :)

Okej! Sa de något om hur stor chansen var för er att bli gravida genom ett försök med ICSI?

Vi funderar fram och tillbaka hur vi ska göra. Ska ju på återbesök till läkaren i december och då ska har min sambo fått göra ett nytt spermaprov som vi ska gå igenom samt nya blodprov som tagits. Läkaren sa då att om spermaprovet visar dåligt ska han skicka en remiss till Sahlgrenska. Vi får se vad de säger då och bestämma oss sedan för privat eller landsting men det är klart att man redan nu börjar fundera på hur man ska göra. Därför som jag bombar dig med frågor ;) tack för att du svarar! :) hur många spermier hade din man?
  • Jojohanna90
    piffan87 skrev 2018-11-30 21:46:43 följande:

Hoppas fortfarande denna tråd är aktiv.. Jag och min sambo ska påbörja fertilitetsutredning i december. Det stället jag ringde till är väldigt populärt och vi fick vänta 1 månad bara för att få komma dit på första samtal. Så jag ligger lite i valet och kvalet att eventuellt ta kontakt med ett annat ställe... Är så trött på denna väntan, frustration, sorg och irritation som uppstår varje gång mensen kommer. Önskar jag kunde spola fram ett år.. 

Har precis läst igenom hela er tråd och vill gärna höra hur det gått för er alla? Det är en lättnad att kunna prata med andra i samma situation.. 

Hej!

Vi har gjort utredning och det har framkommit att min sambo har lågt antal spermier på första provet. Min sambo ska lämna nytt prov nu till veckan som vi kommer få svar på innan jul. Visar även det spermieprovet på lågt antal så kommer vi bli remitterade till Sahlgrenska för att få hjälp att bli gravida. Vet precis hur du känner. Hoppas det går bra för dig!
  • Jojohanna90
    piffan87 skrev 2018-12-09 15:06:18 följande:

Hej,

Okej vad betyder det för er? Att ni blir satta i kö för IVF? Vi har vårt första möte den 20:e december och vi ska ha mer oss hälsodekarationerna. Men har ingen aning om vad som kommer hända och vad vi ska gå igenom. Vet inte när nästa återbesök är eller hur processen ser ut. Så mycket frågatecken.. Hur såg era första möten ut? 

Tack detsamma! Håller alla tummar att ni får tid snart på Sahlgrenska!

Ja, så har jag förstått det.

På vårt första möte fick vi träffa en sjuksköterska som gick igenom massa frågor med oss (hälsofrågor). Efter det fick jag ta blodprov. Sedan fick jag med mig en remiss till

prover som jag skulle ta en viss dag i cykeln. Det var blodprov som jag tog på vårdcentralen. Min sambo fick med sig instruktioner för att göra ett spermaprov innan nästa besök som bokades in under första mötet. På andra besöket fick vi våra provsvar. Mina var bra medan det visade sig att min sambos spermaprov var dåligt. Jag fick göra en undersökning för att se att allt såg bra ut med livmoder och äggstockar och vi båda fick ta fler blodprover på plats. Eftersom min sambos spermaprov visade på alldeles för få spermier ville läkaren att min sambo skulle ta ett nytt spermaprov efter ca 2 månader. Han fick också någon medicin utskrivet av läkaren som eventuellt skulle ta bort om det fanns någon inflammation i kroppen. Nu till veckan ska min sambo ta detta spermaprov då det gått 2 månader. En vecka efter det har vi tid hos vår läkare igen.

Så har det sett ut för oss men jag antar att det skiljer sig lite från ställe till ställe. Du kommer antagligen få mer information på plats och då känns det bättre :)
  • Jojohanna90
    piffan87 skrev 2018-12-10 12:53:11 följande:

Tack för att du tog dig tid att förklara! Uppskattar det väldigt mycket. Mycket nervositet och längtan nu, kan tänka mig att det är samma för er :) 

Håller alla tummar att ni finner en lösning snart! Du får jättegärna hålla mig uppdaterad hur det går för er. 

Håller mina tummar för er också! Jag skriver när det händer något nytt. Du får också gärna höra av dig om hur det går :)
  • Jojohanna90
    piffan87 skrev 2018-12-10 17:44:52 följande:

Självklart! Tack 

Vi har varit hos läkaren idag. Min sambos spermaprov var ännu sämre denna gång och man kunde se att jag inte hade någon ägglossning. De har nu skickat remiss till reproduktionsavdelning. Hur har det gått för dig?
  • Jojohanna90
    piffan87 skrev 2019-01-07 03:04:38 följande:

Åh jag förstår <3 Hur känns det? Vad blir nästa steg för er? 

Vi blev gravida i december så jag bokade av tiden hos fertilitetskliniken i december och så fick missfall precis innan julafton och varit helt sänkt sen dess. Vi har dock en ny tid hos fertilitetskliniken den 22 januari så håller tummarna att vi kanske får lite svar då. När vi äntligen lyckas efter sån tid så var det fel ändå.. 

Fy vad tråkigt att höra! <3 :( förstår att det måste kännas jättejobbigt. Skönt att ni har fått en ny tid relativt snart i alla fall. Hoppas ni får svar på era frågor!

För oss känns det såklart tråkigt att det tar sådan tid och att man ska behöva gå igenom hela IVF-svängen men vi vet nu att vi kommer att få hjälp, det är en tröst. Tycker fortfarande det är riktigt svårt då så många vänner nu börjar berätta att de är gravida. Jag klarat inte riktigt av det. Vi har ställts i kö till IVF i Göteborg men jag vet inte hur lång väntetid det är. Ca 8 månader tror jag..
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning