Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Wictoria90 skrev 2018-10-01 12:23:23 följande:
    Japp. Så segt!! såg mina senaste provsvar med i min journal och det verkar som min sköldkörtel är för hög och att jag producerar för mycket prolaktin!! Googlat massa och tydligen kan drt vara orsaken till missfallen och att vi nu inte blir gravida.. suck!! Löste något om att man kan ha något på hypofysen, känns väldigt ovisst...
    Ja, om prolaktinet är för högt så kan man ha Prolaktinom. Det är en godartad tumör som trycker på hypofysen. Be din läkare tex din endokrinolog om en remiss till Magnetröntgen av huvudet.

Tog du prolaktinprovet fastande före kl 10.00 på morgonen på CD21 ? Annars be att få ta om provet och ta då om det fastande på morgonen på den dagen.
    Detta pgr av att Proaktin stiger av stress och av måltider och varierar under menscykeln.

Om man har för högt Prolaktin så kan det orsaka att man inte blir gravid eller får missfall. Prolaktin sänks med Pravidel tabletter eller Norprolac tabletter.

Har du för högt TSH så behöver du Levaxintabletter för att sänka det.

• UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-10-01 12:23:23 följande:

Japp. Så segt!! såg mina senaste provsvar med i min journal och det verkar som min sköldkörtel är för hög och att jag producerar för mycket prolaktin!! Googlat massa och tydligen kan drt vara orsaken till missfallen och att vi nu inte blir gravida.. suck!! Löste något om att man kan ha något på hypofysen, känns väldigt ovisst...

Högt TSH (sköldkörteln) och högt Prolaktin kan båda var för sig orsaka fertilitetsproblem, vilka värden hade du?
  • UndrandeSökare
    Jojohanna90 skrev 2018-10-02 09:54:43 följande:

Amandacecilia: hoppas det går bra för dig idag!

Jag har försökt kolla mina provsvar på 1177 men det står inget där. Kanske är den vårdgivaren inte kopplad till 1177 på det sättet då? Kanske bara är bra att inte få veta innan besöket hos läkaren.

Vårdgivaren måste dels vara ansluten till 1177, och dels ha klickat i att han/hon godkänner att dessa provsvar visas på nätet. Tror det kallas att signera.
    Prata med din läkare.
  • UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-10-02 13:19:58 följande:
    Det su skrev ovanför är ungefär den i formationen jag läst mig till!! Känns så himla segt och känns som hela livet bara är upp och ner!!

Bifogar här mina värden:

P--Prolaktin

Resultat: 1121 mIE/L *

Referensintervall: 102-496

Referensintervall: Kvinnor (ej gravida): 102 - 496 mIE/L

P--Tyrotropin (TSH)

Resultat: 5.17 mIE/L *

Referensintervall: 0.30-3.70

P--Progesteron

Resultat: 34.1 nmol/L

Referensintervall: Se-kom

Referensintervall: Kvinnor: Follikelfas: 0.2 - 2.8 nmol/L Ovulationsfas: 0.4 - 38.0 nmol/L Lutealfas: 5.8 - 76.0 nmol/L Efter menopaus: <0.2 - 0.4 nmol/L Gravida kvinnor: 1:a trimestern: 35.0 - 141.0 nmol/L 2:a trimestern: 81.0 - 264.0 nmol/L 3:e trimestern: 187.0 - 681.0 nmol/L

P--Tyroxin (T4), fritt

Resultat: 16 pmol/L

Referensintervall: 12-22

Prolaktin, lågmolekylärt

Resultat: 910 mIE/L *

Referensintervall: Se-kom

Referensintervall: Kvinnor (ej gravida): 0 - 427 mIE/L

Blir helt matt av allt, svårt att känna någon glädje och känns som vägen till ett barn nu är ännu längre :(
    Ja, jag kan hålla med dig om att du har både rejält högt Prolaktin och rejält högt TSH.Båda är nog orsaken till att du inte blir gravid. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang.

Jag förstår om du blir matt och tycker det känns jobbigt. Men oroa dig inte det finns hjälp att få !

Går du hos en Endokrinolog?
    Annars se till att du får en remiss av din Vårdcentralsläkare och komma till en sådan och att du får göra magnetkameraundersökning av din hjärna för att se om du har Prolaktinom eller inte.

Sen behöver du får Levaxin utskrivet:
    www.fass.se/LIF/result&userType=2

Samt Pravidel Eller Norprolac utskrivet för att sänka ditt Prolaktin:
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19770504000018

www.fass.se/LIF/result&userType=2

Jag kan tipsa dig om denna tråd när det gäller högt Prolaktin:
    www.familjeliv.se/forum/thread/54336526-nya-stora-prolaktintraden-for-oss-med-prolaktinom-eller-forhojda-prolaktinvarden/1
  • UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-10-02 17:58:29 följande:
    Läkaren ringde precis och har skrivit ut pravidel och levaxin som jag ska börja med imorgon!

Ska även stå på mig angående en röntgen av hjärnan. Har läst om det i andra trådar och det skrämmer mig, men verkar ju vara ganska vanligt så! Men vore ju bra att veta om man har det eller inte..

läkaren är bara envanlig gyn-läkare, inge endokrinolog men ska försöka få tag på en eller om de kan remittera mig!

Tack för dina snabba svar!!
    Jättebra, då när du fått ner ditt TSH och Prolaktin, så ska du se att du ökar dina chanser rejält att bli gravid.

Ofta hänger sköldkörtelproblem och prolaktinproblem ihop, jag har också problem med båda, går hos Endokrin och äter Levaxin sen länge och har fått göra Magnetkameraundersökning av hjärnan, men hos mig hittades ingen tumör, så det är inte hos alla de är så stora så att de syns, men det betyder inte att de inte finns där.

Stort lycka till nu med din nya medicinering !

• UndrandeSökare
    MamaIvie skrev 2019-01-10 13:34:04 följande:

Ny i tråden...

Jag och min sambo utreds just nu på GynStockholm och jag gjorde en HSSG i förrgår och fick reda på att båda mina äggledare är blockerade. Inte det man ville höra precis

Tråkigt att höra att det är stopp i båda äggledare, men då har de ju iallafall hittat en orsak till varför ni inte blir gravida. Då borde ni väl få ställa er i kö till ivf direkt?
  • UndrandeSökare
    Asplövet18 skrev 2019-09-02 11:04:14 följande:

Inte många som skrivit här på ett tag. Skönt att veta att du kan bli gravid i alla fall även om det såklart var tråkigt med missfall och utomkveds <3.

Vi är mitt i utredning och har träffat läkaren än gång som konstaterade pco och låga progesteronvärden på mig. Min sambo hade inga konstigheter på spermaprovet sa de, han har dock inte gjort morfologi. Skulle ringa upp läkaren när mensen kom i augusti/september, den är nu 11 dagar sen och testar negativt så det är väl bara pco-strul. Det konstiga är att jag har mens varje månad, men försening på 1-2dagar nästan varje månad. Dock verkar jag ju inte ägglossa iom att vi försökt i över två år och det låga progesteronvärdet :(

Börjar kännas hopplöst här i alla fall. 

Försök se till att din man får göra ett nytt spermaprov med Morfologi. Det är Morfologin som är viktigaste delen ! En man kan ha fullt normalt på alla de andra värdena men underkänt på Morfologin. Så det räcker INTE att endast mäta Antal spermier och antal rörliga.

Min man hade normalt på allt utom Morfologin, och sen åkte vi till Riga och gjorde ett ännu bättre spermaprov där (Sperm dna fragmentationstest), finns ej i Sverige endast utomlands, och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel så vi måste använda Spermadonator.
  • UndrandeSökare
    Riyo skrev 2019-09-02 11:55:12 följande:

Vi vet inte det. Utredningen ska börja nu. Det är mest mina egna misstankar och konsigt nog det jag hoppas om det ska vara något fel för det känns ändå hanterbart.. 

Jag såg att du skrivit här sedan början av 2018 och verkar ha en lång resa bakom er. Hur går det för er? Några tips för hur man ska orka:)?

Vi har kämpat i 6 år, inga barn sen tidigare, 6 missfall.

Har bytt från naturliga försök till dubbeldonation (embryodonation) i Riga. Det gäller bara att vara envis.

Sen kan det vara bra att hitta några personer man litar på och kan prata med om allt som dyker upp eftersom vägen kan vara längre än man tror.
  • UndrandeSökare
    Asplövet18 skrev 2019-09-02 13:55:22 följande:

Herregud, det låter inte ens verkligt att det kan vara så, vilket jag såklart förstår att det kan. Världen är så orättvis. Jag blir så arg!! 

Vi kommer nog ta upp det om äl-stimulering inte fungerar på mig som vi ska börja med efter spolning (Förutsatt att jag inte är gravid nu då). Tror däremot inte det :( 

Tycker ni att den vården är bättre utomlands?

kram <3

Jo, tyvärr är detta 100% sant. Så trots att vi LÄTT blir gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12) så kommer spermierna aldrig leda till levande födda barn tyvärr.

Vid vår missfallsutredning hittades inga fel för de tog för få prover. Det enda provet som togs på min man då var ett blodprov (100% normalt kromosomanalys på blodet), men inget spermatest.

Spermatester fick vi ordna privat sen.

I Sverige har vi inte fått nån bra hjälp. När utredningen inte visade nåt fick vi bara stämpeln "oförklarligt barnlösa" och ingen mer hjälp efter det.

Så hade vi inte sökt oss till Aten, Riga och London så hade vi aldrig fått veta varför vi bara får missfall.

Ja, fertilitetsvården är absolut bättre utomlands, men det är ju skillnad i pris också.
  • UndrandeSökare
    Asplövet18 skrev 2019-09-02 22:12:04 följande:

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Men försöker tänka att oavsett väg kommer det bli ett barn på ett eller annat sätt i slutändan. Håller tummarna för er med <3

Bara för att jag tog ett till test idag kom mensen alldeles nyss. Så besviken. Två tårar senare och ett samtal till bm imorgon så får vi se vad som händer hädanefter ????

Tråkigt att din mens dök upp. Jag hoppas det går bättre för både dig och mig vid nästa försök !!!
  • UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-17 10:38:36 följande:

På tal om ålder, så finns det överhuvudtaget någon övre åldersgräns för att påbörja utredningen? Man måste fylla 25, men när är man för gammal liksom?

Det kan variera lite från olika Landsting, men nånstans när kvinnan är 40-43år. (Mannens åldersgräns är jag osäker på).

Sen kanske vissa privata gyn kan göra utredningar även senare, men man får inte göra ivf i Sverige med egna ägg sen i såna fall om kvinnan över 43år.

Så om du är under 30år, så behöver du inte oroa dig över den övre gränsen på ett tag.
  • UndrandeSökare
    Mortiscia80 skrev 2020-02-11 18:49:55 följande:

Apropå spolningar, till er som gjort sådana, gör det mycket ont? Jag har sett online att det beskrivs göra ohyggligt ont, och det känns inte så kul att tänka sig :s

För mig gjorde det inte alls ont under själa spolningen, men ca en halvtimme efteråt gjorde det jätteont, och hade sen väldigt ont i 3 dagar. Be läkaren att du får värktabletter att ta innan ! Det glömde jag att göra. Vissa har fått både värktabletter och antibiotika har jag läst.
  • UndrandeSökare
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:39:07 följande:

Ja, jag avstår helt från alkohol, maken också fast han är inte så intresserad av det annars heller och ingen av oss skulle bry sig om han tog en öl någon kväll.

När man är i läget som vi alla i den här tråden befinner oss läser man ju på en massa och det var helt nyligen som jag läste att det inte bara är kvinnans vanor osv som påverkar fertiliteten utan även mannens (t ex det här med alkoholvanor) och om man då verkligen vill ha barn, man kanske har svårigheter eller försökt väldigt länge utan fullbordad graviditet, så tycker jag att det inte finns någon anledning att chansa och göra saker som man vet kan ha en negativ inverkan. Det finns ju rimliga gränser men det är stor skillnad på att kontinuerligt göra saker som kan försämra riskerna gentemot att man någon enstaka gång gör det. Vi måste ju få leva under tiden också :)

Ja, även mannens vanor påverkar i stor del. Tex bastubad, heta duschar, tighta underbyxor, vitaminbrister och mineralbrister och annat kan påverka spermakvaliteten.
  • UndrandeSökare
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 12:29:10 följande:

Ja! Det mesta av det där visste jag iofs sedan förut men det finns en hel del man inte tänker på eller ens vet om. Man lär sig något nytt varje dag! :)

Jag läste för länge sen om en studie där de bevisade att män som tog 5mg Folsyra och 66mg Zink varje dag i 3 månader fick förbättrade spermaresultat. Så kan kanske vara värt att testa ifall ni misstänker att mannens spermier kan vara ett problem?
  • UndrandeSökare

Provrörsbefruktningar pausas på grund av coronaviruset

avMichael Toll

IVF, där ägg plockas ut, befruktas utanför kroppen och sätts in i livmodern igen, pausas. Detta på grund av coronavirusets utbredning.

? Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén, verksamhetschef för gynekologi och reproduktionsmedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Exakt vilka negativa effekter coronaviruset kan ha på graviditeter, särskilt i tidiga stadier, är inte utrett. Enligt European Society for Human Reproduction and Embryology, ESHRE, finns rapporterade fall av kvinnor som har testats positivt för covid-19 och som samtidigt födde friska spädbarn, fria från symtom.

Men rapporterna baseras på begränsade uppgifter och måste därför tolkas med försiktighet.

Med tanke på osäkerheten kring coronavirusets effekter rekommenderar ESHRE därför en försiktighetsmetod. Alla patienter som överväger eller planerar en IVF-behandling bör undvika att bli gravida just nu.

Inväntar att läget stabiliseras

Men enligt Sahlgrenska sjukhuset handlar det inte om något totalstopp av IVF.

? Nej, alla IVF-behandlingar stoppas inte. Vi gör IVF-behandlingar men återför inte äggen när stimuleringarna är klara utan fryser dem. Vi följer utvecklingen noga och kommer att återföra äggen när läget kring det nya coronaviruset har stabiliserats, säger Lotta Wassén.

Patienter som redan har påbörjat en behandling ombeds alltså att skjuta upp graviditeten genom att man fryser ner de befruktade äggen och att man väntar med att föra tillbaka dem i livmodern tills man vet mer om coronavirusets effekter.

Enligt ESHRE handlar det också om att undvika ?ytterligare stress på sjukvårdssystemet som redan är överbelastat på många platser?

? Vi följer deras rekommendation, säger Lotta Wassén på Sahlgrenska sjukhuset.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nbb7J/provrorsbefruktningar-pausas-pa-grund-av-coronaviruset
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning