• smulis85

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Hej! Hoppar gärna in här dock inte börjat var utredning än skickade in hälsodeklarationen för någon vecka sedan.

För att göra en lång historia kort är jag och min man 34 samt 35år och försökt 4år.
    Ett tidigt missfall i v5-6 efter 19 försök och i september förra året fick jag operera bort ena äggledaren pga ett utomkvedshavandeskap :( 

Hur lång tid fick ni vänta med utredning efter att ni skickat in hälsopapperna?
    Är både upprymd och livrädd. Känns skönt att vi tagit första steget till utredning!

kramar alla härinne som kämpar <3 

• smulis85
    Mima93 skrev 2020-02-09 08:04:04 följande:

Välkommen! Vi skickade inte heller in några hälsopapper utan ringde och fick en tid ca en månad framåt. När vi kom dit fick vi lämna lite hälsouppgifter muntligt som läkaren skrev ned. Sedan en gynundersökning. Jag fick lämna blodprov veckan efter och veckan efter det spolning.

Hur kommer det sig att ni väntat så länge med att söka hjälp? Jag hade nog inte klarat mycket längre än ett års försök, höll på att bli tokig!

Tack! :) okej ser väll olika ut i kommunerna antar jag. Varje gång vi tänkt tanken har vi blivit gravida =/ efter missfallet blev jag väldigt deppad och orkade inte riktigt ta tag i det då sedan flöt de liksom på man sköt upp det. Nu i somras sa vi att vi tar de efter sommaren och vips var vi gravida igen men slutade ju inte så bra. Har nu läkt först i 3 månader och började försöka igen i december så sa vi om de inte tar sig nu i december så skickar vi in papperna. Så nu har vi gjort de.

Vet flera som försökt flera år och till slut blivit gravida på egen hand så har väll tänkt de händer säkert oss också hoppas verkligen inte jag får ångra att vi väntat så länge :(
  • smulis85
    Mikkans skrev 2020-02-08 20:44:33 följande:

Välkommen in! Vi skickade inte in någon hälsodeklaration utan tog med den dit på första besöket. Läkaren kikade igenom den och sedan ett VUL+ spolning av äggledare. Nästa steg är spermaprov och återbesök och sumering.

Tack! :) okej hur lång tid tog de från telefonsamtalet till de att ni fick ett möte?
  • smulis85

I fredags fick vi ett nytt brev från sjukhuset att de kommer ta kontakt med oss inom 90 dagar för första mötet, innan dess ska jag ta blodprov och han lämna in spermaprov. :) så de verkar ju gå framåt i alla fall känns skönt! :) ska göra blodprov dag 2-4 i cykeln och fick mens igår så bokade in tid på måndag för provtagning tur att vi fick brevet nu annars hade jag ju varit tvungen o vänta en månad.

• smulis85
    KajsaMia skrev 2020-02-17 12:48:53 följande:

Det är spännande att få sätta igång, va? :) Håller tummarna för er!

Tack :) Ja de känns jättebra vart dock förvånad att de tog hela 7 rör blod undrar lite vad de ska testa. Tyckte de inte stod så många olika saker de skulle testa i papperna vi fick hem. Hur går de för dig? Hade du spolat äggledarna? Eller skulle du göra de? Tagit blodprov?
  • smulis85
    KajsaMia skrev 2020-02-18 12:31:00 följande:

Wow, det blev mycket blod de tog! Ja det var spolningen vi var på sist och det gick bra fast det gjorde mycket konstig ont efteråt. Alltså kanske inte konstig, men jag förväntade mig inte att det skulle kännas såpass efteråt. Kände du dig inte yr efter att de tagit så mycket blod förresten? :o

Nja inte direkt Men blev lite trött och ont i huvudet på kvällen. Okej fy då jobbigt om de gör ont, vet inte ens om jag får någon spolning stod inte nått om det i papperna vi fick men som sagt inte fått komma på första mötet än så får väll se vad som händer beror kanske på vad proverna visar.
  • smulis85
    Majja92 skrev 2020-02-18 13:02:16 följande:

Samma sak här, tror till och med dom tog 9 rör! Men vi gjorde en missfalls utredning så dom skulle koll koagulation och grejer.

Fick veta att jag är APC- resistent, fler som är de?

Oj de va många.. fy vad jobbigt med missfall har bara haft ett tidigt sådant de va tungt de med. Trodde ju först att mitt utomkveds var ett tidigt missfall också men de satt ju fast men fel :( Vad betyder de att man är APC resistent?
  • smulis85
    Majja92 skrev 2020-02-18 18:55:58 följande:

Åh fy vad jobbigt med utomkveds, det är något som verkar så fruktansvärt smärtsamt och tufft :( Beklagar verkligen.

Det innebär att man har högre risk för blodproppar, en vanlig åkomma som 5-10% av Sveriges befolkning har. Kan tydligen orsaka missfall så känns skönt att få det konstaterar :)

Ja de va inte skoj att upptäcka men måste säga att jag inte hade ont alls var bara tur att jag propsade på ett till blodprov där de såg att gravhormonerna hade ökat igen onormalt lite. Blöde lite lite hela tiden så förstod att de va nått galet i två veckors tid Däremot efter operation va smärtan inte rolig.

Oj okej låter ju inte skoj med blodproppar... såg nu att jag fått in mina blodprovstesultat på 1177 och vad jag kan tyda ser de nog bra ut hittills.
  • smulis85
    Matildaaa skrev 2020-03-16 09:29:02 följande:

Hej, vi ska precis börja vår utredning och lämna prover nu innan första besöket.

Jag ska lämna prover 2-4 dagen i menscykeln (amh, tsh och lh). I det informationsbladet vi fick stod det att ett progesteron tas 7 dagar innan nästa mens men jag har inte fått någon remiss för att ta det provet. Har ni andra fått ta det provet direkt, bör jag be kliniken om att få ta det provet också? Jag har regelbunden mens och hittat min ägglossning varje gång.

Ligger precis i samma fas som dig Lämnat blodprov på dag 2-4 bara jag med och de har inte tagit progesteron än utan vi väntar på första mötet vilket jag tror kommer dröja nu på grund av corona. Hört att de skjuter upp IVF för flera stycken också men du hade fått komma och ta blodprov i alla fall nyligen?
  • smulis85
    Matildaaa skrev 2020-03-17 10:27:57 följande:

Jag har precis haft ägglossning så inväntar mens. Jag hoppas att man fortfarande får ta rutinprover. Har du hört något annat? Vet du varför de väntar med progesteron? :)

Nä ingen aning varför De väntar med de provet =/ här i örebro har de alla utredningar pausat pga corona så vi får vänta ännu mer nu. Hur är det för er?
  • smulis85
    Matildaaa skrev 2020-04-08 07:14:48 följande:

Jag bor också i Örebro. Så det är samma här. Jag kunde se mina provsvar på 1177 och det lugnade mig något. Jag försöker vara positiv och tänkta att de finns de som plussar naturligt även efter 1 års försök.

Jorå de kan man ju har hänt mig 2 gånger tyvärr mf efter 19 månader försök och utomkvedshavandeskap andra gången 24 månader efter mf :( Ja de såg jag att man kunde och de proven såg ok ut :) men spermaprovet har vi ingen aning om.
  • smulis85
    Michaaa skrev 2020-04-08 16:23:33 följande:

Jag är i chock! Skrev att jag inte vill ta test längre men min man åkte iväg köpte 8st haha...

Kan det verkligen stämma att jag är Gravid??

Skulle få mens 1 april men sen....

Har inte fått ngn blödning känner inga symptom alls

Bara styva bröstvårtor o mensvärk för den är sen...

Borde jag avvakta

Hur bra är detta tester

Oj helt klar gravid :) stort grattis!!! I början är de många som inte känner mer än mensvärk.
  • smulis85
    Matildaaa skrev 2020-04-09 21:22:36 följande:

Då har din resa varit länge än min. Har ni gjort någon utredning tidigare? Jag har hört gott om kliniken i Örebro iaf :)

Nej ingen utredning gjord tyvärr så får väll vänta och se vad den visar sen. Har också hört gott om kliniken :)
  • smulis85

Jag började temps denna månad och tror faktiskt vi lyckats är på bim-3 men tycker jag ser nått imorse så nervös =s

• smulis85
    Mikkans skrev 2020-05-13 08:41:05 följande:

Kan ha testat svagt positivt idag!! :O

Härligt hoppas de blir starkare!! :) Håller tummarna stenhårt.

Mitt svaga streck var falskt positivt eller så var de en kemisk graviditet mens här med mycket klumpar i vilket jag inte i vanliga fall brukar ha :(
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning