• Majja92

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Hej!

Jag och sambon, 28 och 30, har precis påbörjat utredning då vi har försökt i två år och endast uppnått två tidiga missfall (v.5) så nu är det dags att det händer något!!

Jag har nu varit och lämnat mina blodprover och sambon ska lämna sitt första spermaprov nästa vecka, sen blir det gemensamt möte där vi går igenom provresultaten.

Vet inte vad som skrämmer mig mest, att inget är fel och man måste fortsätta som vanligt, eller att något är fel och vi måste vidta åtgärder :/

Instämmer med er alla att väntan känns oändligt. Som tur är får man ju lite hopp vid varje ÄL så har man något att fördriva tiden med :P

• Majja92
    Mikkans skrev 2020-02-07 18:05:51 följande:

Tänk att det kan variera så mycket person till person! Vet inte o. 8.3 är så bra heller egentligen. Ligger iaf utanför "normaliteten"

Det låter väldigt högt! Nu är jag absolut inte insatt, men det är väl bra att ha högt? Eller det är kanske ?för? högt?
  • Majja92
    Mima93 skrev 2020-02-07 19:35:17 följande:

Välkommen in i gemenskapen! Ska ni inte göra några mer tester innan ni får resultaten? Jag fick göra spolning också innan. Men antar att det är olika. Går ni privat eller via landstinget?

Visst är det väl så att även om resultaten inte visar någon orsak, utan att man får "diagnosen" oförklarligt barnlösa, så får man ändå hjälp genom t.ex. IVF? Rätta mig om jag har fel någon.

Vi har gjort alla tester nu och om en vecka åker vi till Thailand. Så när vi kommer hem därifrån i början på mars får vi våra provresultat och möte om vad som händer sen. Jag gjorde även cellprov som visade måttliga cellförändringar, så utöver spolning har jag även fått lämna vävnadsprov. Så det resultatet väntar jag också på, och besked om jag måste operera bort lite livmodertapp. Låter obehagligt, men ska inte påverka chansen att bli gravid!

Nä prover först sen möte, sen får vi se vad som behövs göras efter de! Vi går via landstinget i Malmö, hur gör ni? Jag hoppas på spolning samtidigt som jag blir lite nervös över det. Har alltid tyckt att cellprovtagningar gör mycket ont och fick förklarat att det var för att min livmoder satt väldigt högt upp och långt fram, så om det gör ont vad gör då inte en spolning! Samtidigt så är det givetvis värt all smärta i världen för att få ett litet knyte <3

Låter som att eran resa kommer perfekt i tiden! Förhoppningsvis kommer ni kunna slappna av och njuta så kommer tiden springa förbi :) Har många vänner som haft cellförändringar som behövts opereras bort och det har gått utmärkt! Av dom jag känner så verkar det som att man får lite lokalbedövning sen är det lugnt :) Och som du säger så påverkar det inte chansen att få barn heller, så bara det är ju en lättnad <3

Jag hoppas på att mina provsvar kommer in på 1177 snart så man kan tjuvläsa, någon som vet om det går?
  • Majja92
    Mikkans skrev 2020-02-07 19:36:13 följande:

Vågar inte uttala mig, min gyn sa hellre för mkt än för lite men sen inom vilka gränser vågar jag inte svara på..:) tror att övre gräns för normalt är drygt 6.

Du har inte brist på ägg iallafall och det är ju fantastiskt! :D
  • Majja92
    KajsaMia skrev 2020-02-12 19:11:28 följande:

Vad jobbar du med? Jag jobbar också på kontor liksom och ja, ibland får man lite tid för att googla eller ko?a familjeliv. Spolningen gick bra, fast för mig blev det lite obehaglig och känner obehag också nu fyra timmar efter det. Tog smärtstillande men det verkar inte ha hjälpt? Känner mig jättesugen för ett glas vin men det känns att jag inte får göra det, totalt :D

Skönt att höra flera historier om spolningar som gått relativt smärtfria! Vi får se vad som blir aktuellt för vår del men alltid betryggande att höra positiva historier <3 Och jag tycker ABSOLUT du är värd ett glas vin! :)
  • Majja92

Imorgon ska sambon lämna sperma prov, och jag var så jäkla irriterad då det föll in på min ägglossning! Han får ej ha utlösning 2-3 dagar innan så jag va helt inställd på att det fick bli en månad utan aktivt försök, MEN, jag tror kanske universum var med oss då det verkar som att jag fått min tidigaste ägglossning någonsin, CD 15 istället för 17-18! Tjoho!

Vad säger ni, är inte det näst sista tester positivt? Så dumt att hoppas men det känns helt plötsligt som universum gav oss lite medvind

• Majja92
    smulis85 skrev 2020-02-17 18:39:21 följande:

Tack :) Ja de känns jättebra vart dock förvånad att de tog hela 7 rör blod undrar lite vad de ska testa. Tyckte de inte stod så många olika saker de skulle testa i papperna vi fick hem. Hur går de för dig? Hade du spolat äggledarna? Eller skulle du göra de? Tagit blodprov?

Samma sak här, tror till och med dom tog 9 rör! Men vi gjorde en missfalls utredning så dom skulle koll koagulation och grejer.

Fick veta att jag är APC- resistent, fler som är de?
  • Majja92
    smulis85 skrev 2020-02-18 18:08:48 följande:

Oj de va många.. fy vad jobbigt med missfall har bara haft ett tidigt sådant de va tungt de med. Trodde ju först att mitt utomkveds var ett tidigt missfall också men de satt ju fast men fel :( Vad betyder de att man är APC resistent?

Åh fy vad jobbigt med utomkveds, det är något som verkar så fruktansvärt smärtsamt och tufft :( Beklagar verkligen.

Det innebär att man har högre risk för blodproppar, en vanlig åkomma som 5-10% av Sveriges befolkning har. Kan tydligen orsaka missfall så känns skönt att få det konstaterar :)
  • Majja92
    KajsaMia skrev 2020-02-19 09:08:03 följande:

Jag undrar om missfallsutredningen är en del av fertilitetsutredning, eller en total annan grej? Sorgligt med missfall :( Har varit med om det men det var för några år sen.

Jag tror det är separata saker. Du måste ha fått 3 missfall på ett år för att bli godkänd en sådan utredning, och så anser dom väl att det inte är något fel på fertiliteten utan mer att det kan va dålig kvalitet på äggen, spermierna eller att blodet koagulerar sig för mycket. Men samtidigt har vi försökt i två år så det känns ju onekligen som att det aldrig kommer bli något.. Men vi får se, jag hade sista MF i September, så har det inte hänt något tills dess så får vi nog dra igång en utredning till. Suck
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning