Inlägg från: Asplövet18 |Visa alla inlägg
  • Asplövet18

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Hej alla,

Lever denna tråd fortfarande? Jag och min sambo har fått vår första tid för fertilitetsutredning imorgon och jag är så orolig. Tänkte se mig omkring om någon här just nu befinner sig i liknande situation som kan berätta lite mer om vad man kan förvänta sig..

Tack på förhand <3

• Asplövet18

Inte många som skrivit här på ett tag. Skönt att veta att du kan bli gravid i alla fall även om det såklart var tråkigt med missfall och utomkveds <3.

Vi är mitt i utredning och har träffat läkaren än gång som konstaterade pco och låga progesteronvärden på mig. Min sambo hade inga konstigheter på spermaprovet sa de, han har dock inte gjort morfologi. Skulle ringa upp läkaren när mensen kom i augusti/september, den är nu 11 dagar sen och testar negativt så det är väl bara pco-strul. Det konstiga är att jag har mens varje månad, men försening på 1-2dagar nästan varje månad. Dock verkar jag ju inte ägglossa iom att vi försökt i över två år och det låga progesteronvärdet :(

Börjar kännas hopplöst här i alla fall. 

• Asplövet18
    Riyo skrev 2019-09-02 11:50:51 följande:
    Ja det är både ock.. Det blir svårt att glädjas om man väl blir gravid då det slutat så illa och att vi kan blir gravida betyder dessvärre inte att vi kan få barn. 

Tar du ägglossningstest? Tänker att din mens ändå verkar så regelbunden. En nära vän till mig med pcos blev nyligen gravid, mensen var sen och hon trodde det var pcosen men efter drygt två veckor var det positivt. 

Hoppas IVF hjälper er<3 
    Ja gud det förstår jag! till slut måste någon fastna <3 får ni någon hjälp för att få det att stanna eller hur funkar det? Tur dessa trådar finns så att man kan peppa varandra.

Mina vänner blir gravida på första försöket så man kände ju direkt att något var vajsing med oss. ÅH det ger mig lite hopp!! Sjukt nog vore det sämsta timingen det hade kunnat bli för vi ska gifta oss i maj med ett stort bröllop. Vi var ju "tvugna" att bestämma oss över ett datum till slut när inget hände i barnväg. Men det är det ju såklart värt om det skulle vara något där inne...

Hur går ni vidare nu? 
    kram <3
  • Asplövet18
    UndrandeSökare skrev 2019-09-02 11:35:45 följande:
    Försök se till att din man får göra ett nytt spermaprov med Morfologi. Det är Morfologin som är viktigaste delen ! En man kan ha fullt normalt på alla de andra värdena men underkänt på Morfologin. Så det räcker INTE att endast mäta Antal spermier och antal rörliga.

Min man hade normalt på allt utom Morfologin, och sen åkte vi till Riga och gjorde ett ännu bättre spermaprov där (Sperm dna fragmentationstest), finns ej i Sverige endast utomlands, och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel så vi måste använda Spermadonator.
    Herregud, det låter inte ens verkligt att det kan vara så, vilket jag såklart förstår att det kan. Världen är så orättvis. Jag blir så arg!! 

Vi kommer nog ta upp det om äl-stimulering inte fungerar på mig som vi ska börja med efter spolning (Förutsatt att jag inte är gravid nu då). Tror däremot inte det :( 

Tycker ni att den vården är bättre utomlands?
    kram <3
  • Asplövet18
    Riyo skrev 2019-09-02 14:12:42 följande:
    Jag vet inte riktigt. Just nu väntar vi mest på att få utredningen klar och hjälp. Håller tummarna för att det inte drar ut på tiden..

Grattis till bröllop! Ja det är svårt att köra ett "sista minuten" bröllop, kräver en del planering:). Men det vore ju alldeles fantastiskt oavsett. Vi gifte oss för drygt 1,5 år sedan. Då hade jag slutat med p-piller ett par månader innan och så använde vi skydd under ÄL-perioderna för att jag absolut inte ville vara gravid på bröllopet. Såhär i efterhand kan man nästa skratta åt hur löjligt det var.. Men man kan aldrig veta. 

En annan vän till mig som har pcos gjorde IVF och blev gravid direkt båda gångerna. Så från de i min närhet som har det så har det slutat väldigt bra, är säker på att det gör det för dig också!
    Hoppas det går fort för er! Vi fick tid inom två veckor när vi hörde av oss i vårt län. håller tummarna för er!

Tack! Ja, visserligen har vi planerat det sedan i februari, men vi trodde inte vi skulle få hjälp så snabbt, det kan ju ta tid ändå. 

Ja visst är det lätt att vara efterklok, planera för att ha "drömscenariot" och de bästa förutsättningarna. Så vips är det något fel på en som man aldrig vetat om. För mig spelar det ingen roll om jag skulle så vara höggravid eller inte, men hoppas nästan jag är det då vi är så ledsna på att vänta.

Det inger lite hopp! Tog ett digitalt test på lunchen, negativt. BM sa åt mig att ringa nästa mens. Kan ju dröja hur länge som helst :( 
  • Asplövet18

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Men försöker tänka att oavsett väg kommer det bli ett barn på ett eller annat sätt i slutändan. Håller tummarna för er med <3

Bara för att jag tog ett till test idag kom mensen alldeles nyss. Så besviken. Två tårar senare och ett samtal till bm imorgon så får vi se vad som händer hädanefter ????

UndrandeSökare skrev 2019-09-02 15:46:12 följande:

Jo, tyvärr är detta 100% sant. Så trots att vi LÄTT blir gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12) så kommer spermierna aldrig leda till levande födda barn tyvärr.

Vid vår missfallsutredning hittades inga fel för de tog för få prover. Det enda provet som togs på min man då var ett blodprov (100% normalt kromosomanalys på blodet), men inget spermatest.

Spermatester fick vi ordna privat sen.

I Sverige har vi inte fått nån bra hjälp. När utredningen inte visade nåt fick vi bara stämpeln "oförklarligt barnlösa" och ingen mer hjälp efter det.

Så hade vi inte sökt oss till Aten, Riga och London så hade vi aldrig fått veta varför vi bara får missfall.

Ja, fertilitetsvården är absolut bättre utomlands, men det är ju skillnad i pris också.

Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning