Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Sambolagen

Anonym (Sambon) skrev 2018-03-20 00:04:18 följande:
    Efter 6 månader är allt mitt ditt
    Nej det stämmer inte det finns begränsningsregler.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Ulla) skrev 2018-03-20 00:41:09 följande:
    Ojdå!! Min svägerska är sambo med en man som fått uppehållstillstånd i Sverige pga henne, han hade bara en påse kläder men inga pengar när han kom. Hon äger en bostadsrätt sedan 30 år och den har stigit rejält i värde, de har inte skrivit några papper ang sambolagen. Hon tror att han inte har rätt till något om de skulle separera eftersom hon ägde lägenheten långt innan de flyttade ihop för ca 2 år sedan. Hon har köpt en del nya möbler sedan de flyttade ihop med hennes egna pengar och allt står på henne, han har inte mycket till inkomst. Hon tror att han skulle avstå att kräva hälften om han nu skulle ha rätt till något men jag litar inte alls på honom, vem avstår en 1/2 miljon?? Kan han ha rätt till hälften av allt??
    Nej han har inte rätt till haalva värdet av bostaden då den ej var införskaffad för gemensamt bruk, han kan försöka kräva hur mycket han vill det finns ingen laglig rätt det enda han kommer åka på är en massa kostnader för att driva processsen.
  • Anonym (12345)

Om det är så att man inte skrev några papper och den ene ser sin chans att kvittera ut lite pengar på den andres bekostnad.
    Så finns det lite möjligheter att minimera förlusten.
    Tex att belåna bostaden så mycket som möjligt, det finns då lite eller inget att kvittera ut.
    Står personen inte ens skriven och aldrig varit det så kan den som äger bostaden hävda att den inte var inköpt för gemensamt bruk och hänvisa att till att personen ej heller varit skriven på adressen.

Man behöver inte bevisa någonting det är upp till den som begär bodelning att driva processen.

Svar på tråden Sambolagen