• Kjell2

Sambolagen

Belmisa skrev 2018-03-18 20:34:47 följande:

Hej! Är det någon som kan lagarna vid sammanboende i en bostadsrätt?

Om man äger en lägenhet och har bott där några år och sen flyttar ihop med någon, gäller då sambolagen? Kan personen som flyttat in ha rätt till hälften av allt fast den aldrig ägt något av lägenheten? Om vi är 3 st som tillsammans äger lägenheten men endast 1 person bor och är skriven där av oss, hur funkar det vid eventuell separation med någon annan?

Om 2 st bor ihop men den ena inte är skriven på adressen, räknas de ändå som sambos?

Med sambolagen tänker jag att vid en separation måste allt delas lika om inga papper skrivits! Tacksam för svar och vad jag ska tänka på!!

Sambolagen gäller om man bor tillsammans under äktenskapslika former. Folkbokföringen är inget krav.

Gäller sambolagen ska bostad inköpt för gemensamt boende ingå i bodelningen. Även saker inköpta till det gemensamma hushållet  ska ingå i bodelningen. Annat, sparkonton, bil, sommarstuga, aktier igår ej.

I ditt exempel ingår inte bostaden i bodelning då den inköptes innan samboskapet inledes.

Det kan  dock bli så vid en separation att en part får bo kvar om bättre behov finns, t ex barn. Då ska bostaden lösas ut från den andra parten.
  • Kjell2
    Anonym (Ulla) skrev 2018-03-20 00:41:09 följande:
    Ojdå!! Min svägerska är sambo med en man som fått uppehållstillstånd i Sverige pga henne, han hade bara en påse kläder men inga pengar när han kom. Hon äger en bostadsrätt sedan 30 år och den har stigit rejält i värde, de har inte skrivit några papper ang sambolagen. Hon tror att han inte har rätt till något om de skulle separera eftersom hon ägde lägenheten långt innan de flyttade ihop för ca 2 år sedan. Hon har köpt en del nya möbler sedan de flyttade ihop med hennes egna pengar och allt står på henne, han har inte mycket till inkomst. Hon tror att han skulle avstå att kräva hälften om han nu skulle ha rätt till något men jag litar inte alls på honom, vem avstår en 1/2 miljon?? Kan han ha rätt till hälften av allt??
    Inte bostaden men möbler inköpte efter samboförhållandet inledes.
Svar på tråden Sambolagen