• Mejslan

Inte överens med sambo

Bor sedan sju år ihop med en man och hans två barn. 16 och 14.

Själv har jag tre barn som är 18, 16 och 12. (Min 18-åring har flyttat ut)

Vi bor i hans hus eftersom han inte ville sälja det utan renoverade istället så att alla fick ett varsitt rum. Dock är huset väldigt dåligt planerat och det finns ingen plats för att ha ett organiserat boende.

Vissa av rummen som barnen har är mindre bra planerade pga att det var praktiskt omöjligt att göra det bättre.

Hans barn har hela tiden haft samma rum och ibland kommer frågan från de andra om rumsbyte.

För mig känns det som att det är rätt självklart att det kan förhandlas med oss vuxna och berörda barn. Men min sambo tycker att jag är jättemärklig och vill inte ens diskutera saken.

Sånt håller man inte på med enligt honom.

Han har fler liknande saker i hemmet som jag tycker att han bromsar och jag känner mig mer och mer som en hyresgäst i deras hus.

Snälla, vad tycker ni. Ska jag lägga ned diskussionen och foga mig eftersom huset faktiskt är deras?

(Jag har försökt på alla sätt och vis och lirka med dessa saker men vi blir bara osams och jag blir den dumme) ????

• Svar på tråden Inte överens med sambo
  • Bibbidi

Om hans barn har bott i sina rum sedan de var små, och det finns egna rum till dina barn som inte är allt för små, så tycker jag faktiskt inte att hans barn ska behöva byta rum om de inte vill det. 

Varför duger inte de rum som dina barn har idag? Är det dina barn eller hans barn som vill byta rum? 

• Beccus

Så stora barn borde kunna komma överens om det själva. Vill barnen byta rum så låt dom diskutera o flytta runt möblerna på egen hand. Min 8-åring och min sambos 11-åring bytte rum för ett tag sen, dom styrde det själva jättebra utan hjälp från oss.

Är det däremot enbart du som vill byta rum kan jag förstå din sambo.

• Mejslan

Jo det är så att min stora tjej (nästan 17 år)bor i ett rum på nedervåningen som saknar installerad värme. Så hon måste värma upp det med ett portabelt element.

Rummet är ganska litet och har ingen garderob så hon har en klädställning och en byrå till sina saker, samt ett skrivbord. På fritiden har hon gärna med sig kompisar och hänger med på sitt rum.

Hans största grabb (snart 18) har det största rummet och har typ tre skrivbord med dator och flera skärmar mm. Han spelar non stop och har sällan kompisar med sig hem.

Till saken hör också att han skulle pluggat utomstädes till hösten så min sambo hade ensam beslutat att han yngre son skulle få överta dennes rum. Fast nu har han deklarerat att han ska ta ett sabbatsår och fortsätta att bo hemma.

Min dotter tycker det känns orättvist att han ska ha det stora rummet och hon ser hellre att hans bror får det och den äldre får det mindre. Det kan hon absolut köpa.

Till saken hör också att min sambo vill att barnen håller sig på sina rum så att han slipper bli störd av tv apparater o dyl. Då blir det svårt att ta hem kompisar i ett litet rum.

Men det är säkert korrekt att de som bott i huset från barnsben ska inte behöva byta rum, det kan så klart bli en otrygg tillvaro för dem ????

Tack för svar ????

• Mejslan

(Det ska inte vara en massa frågetecken i slutet på mitt senaste inlägg)

• fjanten
    Mejslan skrev 2018-03-18 18:48:07 följande:

Jo det är så att min stora tjej (nästan 17 år)bor i ett rum på nedervåningen som saknar installerad värme. Så hon måste värma upp det med ett portabelt element.

Rummet är ganska litet och har ingen garderob så hon har en klädställning och en byrå till sina saker, samt ett skrivbord. På fritiden har hon gärna med sig kompisar och hänger med på sitt rum.

Hans största grabb (snart 18) har det största rummet och har typ tre skrivbord med dator och flera skärmar mm. Han spelar non stop och har sällan kompisar med sig hem.

Till saken hör också att han skulle pluggat utomstädes till hösten så min sambo hade ensam beslutat att han yngre son skulle få överta dennes rum. Fast nu har han deklarerat att han ska ta ett sabbatsår och fortsätta att bo hemma.

Min dotter tycker det känns orättvist att han ska ha det stora rummet och hon ser hellre att hans bror får det och den äldre får det mindre. Det kan hon absolut köpa.

Till saken hör också att min sambo vill att barnen håller sig på sina rum så att han slipper bli störd av tv apparater o dyl. Då blir det svårt att ta hem kompisar i ett litet rum.

Men det är säkert korrekt att de som bott i huset från barnsben ska inte behöva byta rum, det kan så klart bli en otrygg tillvaro för dem ????

Tack för svar ????

Men varför vill din dotter att hans två söner ska byta rum..? Det får väl dom sköta själva?

Oavsett är det ju inte länge tills din 17-åring och hans 18-åring flyttar hemifrån ändå. Eller?
  • Beccus
    Mejslan skrev 2018-03-18 18:48:07 följande:

Tack för svar ????

Är det bara ett barn som vill byta rum, eller vill att den äldsta ska byta med nån annan så är det inte mycket att göra åt. Han måste ju själv vilja byta rum. 3 skrivbord med dataskärmar tar ändå en hel del plats och i ett litet rum blir det sjukt varmt om alla är igång samtidigt. Dessutom flyttar väl både han och 17-åringen hemifrån inom ett par år?
  • Persikaplommon
    Persikaplommon skrev 2018-03-18 19:24:40 följande:

Hur löser ni det ekonomiska?

Betalar du hyra eller har du köpt in dig till huset?

Köpt in dig i huset menar jag.
Svar på tråden Inte överens med sambo