SandraHj skrev 2018-03-21 14:51:18 följande:
Tack för svar. Jobbar som stödassistent .
Det är både dagars och helger. Olika tider
Så blir svårt att tempa samma tid varje dag. Är temp mer tillen test?
Vad jag dock funderar på är om hormontabletterna ger falskt utslag? Men dock borde jag ju då få utslag varje månad,samma dag typ..men det har ju ej hänt
Tempen är mer tillfärlitligt än äl test. Tempen styrs av våra hormoner. Innan äl har vi mycket östrogen i kroppen, när nivån av östrogen är så pass hög så kommer LH hormonet frisläppas. LH hormonet syns på äl sticka och gör så att ett ägg kan släppa. Under denna period är tempen låg. När ägget väl har släppt frisätts hormonet progesteron som gör att tempen stiger. Om inget befruktat ägg fäster i livmodern kommer progesteron nivån att sjunka och man får mens, då sjunker även tempen igen. Du kan ha en LH stegring utan att ett ägg släpper, för att veta att ett ägg släppt krävs en temp ökning eller kanske progesteron blodprov eller vaginalt ultraljud på äggstockarna.
Kollade på fass gällande divina plus. Om jag fattat rätt är det östrogen och progesteron som man tar under cykeln. De borde därför inte påverka äl test eftersom de endast reagerar på LH hormon. Däremot kanske inte tempmetoden funkar då heller eftersom du får i dig progesteron via tabletterna.... bara en tanke. Men du kan inte få göra vaginalt ultraljud eller blodprov på progesteron för att veta om du har ägglossning eller inte?