• Anonym (.)

Ägglossning trots turner syndrom? Hjälp!

Tänkte bara att du kanske kan testa tempmetoden? Gå in på naturalcycles och läs lite om du inte hört talas om metoden förut. Man har låg temp innan äl och högre temp efter. Jag känner min äl varje gång och har sex då, tempar för att se att ägget verkligen släppt. Gäller ju att man har möjlighet att tempa sig samma tid varje dag, svårt om man arbetar oregelbundet.

Tänker att du borde kunna ta ett gravtest snart om det var äl. Jag har plussat på äl +8 och +10! Håller tummarna för dig!

• Anonym (.)
    SandraHj skrev 2018-03-21 14:51:18 följande:

Tack för svar. Jobbar som stödassistent .

Det är både dagars och helger. Olika tider

Så blir svårt att tempa samma tid varje dag. Är temp mer tillen test?

Vad jag dock funderar på är om hormontabletterna ger falskt utslag? Men dock borde jag ju då få utslag varje månad,samma dag typ..men det har ju ej hänt

Tempen är mer tillfärlitligt än äl test. Tempen styrs av våra hormoner. Innan äl har vi mycket östrogen i kroppen, när nivån av östrogen är så pass hög så kommer LH hormonet frisläppas. LH hormonet syns på äl sticka och gör så att ett ägg kan släppa. Under denna period är tempen låg. När ägget väl har släppt frisätts hormonet progesteron som gör att tempen stiger. Om inget befruktat ägg fäster i livmodern kommer progesteron nivån att sjunka och man får mens, då sjunker även tempen igen. Du kan ha en LH stegring utan att ett ägg släpper, för att veta att ett ägg släppt krävs en temp ökning eller kanske progesteron blodprov eller vaginalt ultraljud på äggstockarna.

Kollade på fass gällande divina plus. Om jag fattat rätt är det östrogen och progesteron som man tar under cykeln. De borde därför inte påverka äl test eftersom de endast reagerar på LH hormon. Däremot kanske inte tempmetoden funkar då heller eftersom du får i dig progesteron via tabletterna.... bara en tanke. Men du kan inte få göra vaginalt ultraljud eller blodprov på progesteron för att veta om du har ägglossning eller inte?
  • Anonym (.)
    SandraHj skrev 2018-03-21 22:24:30 följande:

Tack för att du tar dig tid att bolla med mig

Japp det är Östrogen och progesteron . Borde tempen då alltid vara hög tänker du så man inte ser någon skillnad ? Kanske får ge tempen ett försök :)

Jag har inte riktigt förstått på fass om vissa tabletterna innehåller enbart östrogen och vissa enbart progesteron. Men jag tänker om det är så, så kommer ju tempen att vara låg så länge du äter östrogenet och stiga när du börjar äta progesterontabletterna. Därför kan du inte säga att du haft ägglossning eftersom du tillsätter progesteron i tablettform, förstår du hur jag tänker? Man vill ju få en naturlig frisättning av progesteron och tempökning för att veta att äl verkligen varit.

Om jag var du skulle jag försöka få vaginalt ultraljud nästa gång du tror du har ägglossning för att verkligen veta om du ens ägglossar. Vad säger dina läkare?
  • Anonym (.)
    SandraHj skrev 2018-03-23 11:58:42 följande:

Går på shalgrenskas ferilitetsklinik. Dock väldigt sällan. De har intekollat just äggblåsernu om de nu existerar.

Jag bara tänker att det borde bli positivt samma tid varje månad eftersom hormonerna tillsätts med tabletter. var i majfredags 2017 sist det blev positivt

Alla blodprover som tagits har jag bara fått höra att det ser bra ut. Dock aldrig tagit i anslutming till positivt test

Okej. Jag har ju ingen aning om vilka prover du fått ta men om du inte tagit progesteronprov eller kollat äggblåsor med vul så går det ju inte att säga om hormontabletterna funkar för att du ska få äl. Kan ju vara så att du fått äl de gånger du fått pos äl test men det finns ju ingen garanti om du inte ber om en koll. Om du inte ägglossar så kanske det finns andra läkemedel som kan hjälpa till med det, har du äggblåsor så kanske du kan få göra ivf om det funkar att få dem mogna med läkemedel dvs. Hade jag varit du hade jag ringt och bokat tid och krävt vul för att ta reda på om dina äggstockar är aktiva eller inte av din behandling. Lycka till!
Svar på tråden Ägglossning trots turner syndrom? Hjälp!