• Tildurrr

En pappa som väljer bort sina barn.

Den här tråden får mig att må illa. Jag har själv en pappa, narcissist så det skriker om det. Vi har ingen kontakt idag i princip trots att vi bor i samma stad. Enligt han är ALLT mitt fel, och min mammas fel. Men varenda frisk människa ser att det är HANS fel. När man väljer bort sina barn, oavsett anledning, så är man den som gör fel. Det ligger garanterat nånting mer bakom om du trots att du "kämpat" för dem, inte får träffa dem alls. Då hänger det inte på bara dom, du måste då gjort fel val i nånting. Annars tappar man inte vårdnaden om sina barn, det gör man inte om man är en bra förälder.

Och att du säger till din 10 åriga dotter, att hon valde bort dig, inte tvärtom. Hon var 10år!!! Om hon nu inte ville bo hos dig så är det fortfarande hos dig felet ligger, då kändes det uppenbarligen inte bra för henne att va hos dig. Och så som jag uppfattar dig utav texten, så är du så lik min pappa, och då förstår jag att man inte trivs. Bara det att du säger att det är A:s fel, hur mycket mer säger du är hennes fel? Hur mycket andra saker gällande henne klagar du på? Ganska mycket skulle jag tro. Men det håller du nog inte med om själv, för du är en narcissist, du gör ju aldrig fel, nej Gud nej. ALLTID är det någon annans fel.

Måste bara säga att jag nästan tycker det är bra att ni inte har kontakt, men jag tycker barnen skulle få vara äldre och själva ta beslutet. Man blockar inte sina barns nummer, nej. Men om dina barn som äldre blockat ditt nummer, så ja, det vore okej. Men att du som förälder, ens nekar dom att försöka ta kontakt, det är så fel.

Anledningen till att du inte nämner dina barn för din nya kvinna eller nya stad är enkel. Du skäms, du vet att DU har gjort fel och du vill inte att det ska komma ut, för du är ju perfekt. Och sålänge du inte kan skryta om barnen är de inte värda och nämnas enligt dig.

Tyvärr tror jag att du som narcissist aldrig blir frisk, för som sagt, du är en narcissist, självinsikt finns inte. Men jag hoppas ändå att dina barn växer upp och inser att dem inte gjort fel, att dem klarar sig alldeles utmärkt med en förälder som älskar dom villkorslöst. För dom har inte gjort fel, dom är barn.

• Tildurrr

Och du kommer med de lamaste ursäkterna. Du sätter inte dina barn först när du ger mamman vårdnaden för att inte bråka. Du drar dig ur, det är ditt fel att hon har vårdnaden. Det är ditt fel att du inte får träffa dina barn. Och även om du tycker att du har gjort rätt så nej. Man lämnar inte sina barn, oavsett anledning. Du skulle inte skaffat några från första början, du förtjänar inte barn. En pappa som lämnar sina barn förtjänar dem inte, inte nånstans.

När dina barn blir äldre, flyttar, skaffar barn, då kommer du sitta där, gå miste om chansen att få barnbarn, och kanske inse att det var ju inte det du ville, du ville bara inte bråka med mamman. Och då kanske du även inser att ja jo, era bråk är inte nyttiga för barnen, men det är inte nyttigt för barnen att veta att deras pappa valde bort dem heller. De kommer hela livet gå och undra om dom har gjort fel, eller hur ens pappa, som valt att sätta en till livet kan lämna en, överge en.

• Tildurrr
    Anonym (Livet hittar andra vägar.) skrev 2018-03-18 19:02:27 följande:

Varför startar jag två linjer? mycket för att bolla iden med mig själv, veta hur jag ska agera, den rättsliga vägen funkade inte för S, vilket min psykolog också insåg när han läst allt, vikten var bara lagd på A intresse, S var bort glömt och fick inte sin vilja. S glömdes bort av soc för hon tyckte annorlunda. har inte hon ett val, precis som sin syster?

När du går upp och läser ex tiduuur vad den personen skrivit så ser du vad som gått fel, en process som handlar om krig, baktalning, pappan har gått på och blivit bitter, han börjar anklaga hit och dit.

I samma så stycke ser du även hens frustration över allt över pappan, hen kan bara inte lägga allt bakom sig, det gnager i hens tankar, det är den känslan jag kommer vinna på, det är den som S kommer plocka fram, hon vet att hennes vilja kommer segra, det gjorde det för hennes syster.

Hon har verktygen nu, låt den gro. En tjej i tonåren kan ha det värsta humöret av dom alla.

Mina ord var väl valda när dom ringde, därför berätta jag om hennes val, att det var därför det var som det är.

Det här va intressant, du menar att den känslan jag har över min pappa, eller? Är den känslan som kommer få din dotter att komma till dig i framtiden?

Isåfall är du mer blind än vad jag trodde, den känslan kommer få dina barn att inte vilja se dig igen. Dom kommer också antagligen vilja försöka en relation först, för dom tror att det är dom som gjort fel, men dom kommer ganska snabbt inse att det är dig det är fel på. Dom kommer inse att du är en självisk narcissist som dom inte vill ha i sina liv. Och det hoppas jag dom gör fort.
  • Tildurrr
    Anonym (Livet hittar andra vägar.) skrev 2018-03-18 19:28:10 följande:

Börjar med o beklaga din sorg över pappan.

Förstår att du inte fick ett val av han, vem du ska välja när dina föräldrar skilde sig och du inte träffa han.

Beklagar också sorgen att han fortsatte kriga, även det sårade dina känslor.

Men hade du fått en förklaring som betyder något, att du får välj själv, hade inte din uppfattning ändras?, skulle pappa slutat kriga,och sagt att du är välkommen till han, hade du tänkt annorlunda?

Om du visste att din pappa backat och fortsatte inte kriga, för att det skadar dig, hade det fått din bild av pappa o se annorlunda ut, än den du har idag?

Inte fick ett val av han? Jag fick ett val, jag fick välja vart jag ville bo, skillnaden var att jag var 15 år och inte 10. Jag skulle året efter flytta till samma stad som min pappa flyttade till, men då han är självisk så gick det inte att bo hos han, jag fick skaffa egen lägenhet. Det har inget med nått val att göra, mer än hans val att välja bort mig. Och vem fan ger ens en 10 åring och en 8åring val? Man ska inte behöva välja föräldrar, BÅDA föräldrarna ska göra ALLT för barnen, det är där som DU och även min pappa felar.

Och vart får du allt ifrån? Min pappa har ALDRIG krigat för mig, det är det som har sårat mig, ingenting annat. Precis som det som sårar dina barn är att DU väljer bort dom. Inte att du gav en 10 årig flicka ett val och hon då uttryckte att hon ville bo hos sin mamma. Det är DU som valt bort dom, inte tvärtom.

Om min pappa hade krigat för mig, då kanske bilden sett annorlunda ut. Men jag vet inte vart du tror att du krigar för dina barn? Du lämnar dom, flyttar där ifrån, ger upp, blockerar deras nummer, DU krigar inte. Du lämnar dom. Och som man läser i allt du skriver, du är väldigt duktig på att beskriva dig själv, att du har pengar, ett nybyggt fint hus, att du har en firmabil, men dina barn, dom kan du inte beskriva. För det handlar inte om hur bra DU är, så där är det inte lika lätt för dig.

Vet inte ens vart du vill komma med det här inlägget, vill du att andra narcissistiska pappor ska kommentera hur bra du är? Att ni ska berömma varandra för hur lyckade ni är som överger era barn? Hur ni förstör era barn? Fast ni tror att ni är världens bästa pappor? Att allt ni gör är rätt, för kom igen, ni är ju bäst? Eller hur? Och ni gör inga fel, herregud, det är ju barnens fel! Självklart, att inte resten av världen som inte är narcissister kan se det, så dumt, då hade vi ju haft mer förståelse för dig och hur bra du är!

Vill så gärna be dig att växa upp men du är vuxen, du har en diagnos, du är en narcissist, du lär antagligen aldrig komma ifrån detta vidriga beteende.
  • Tildurrr
    Anonym (Livet hittar andra vägar.) skrev 2018-03-18 21:42:19 följande:

Den här tråden börjar gå åt rätt riktning, tack

Du har alltså gått en liknande väg, en krigande mamman.

Hur ser din och mammans relation ut idag?

Sedan spelar det ingen roll vart man bor,jag kan betala resorna för dom.

Förlåt med det spelar visst roll, för mamman kanske det handlar om pengar i den frågan, ja. Men för barnen? Nej, då handlar det om avståndet. Man vill inte behöva åka bil/buss flera timmar varje vecka för att träffa sin pappa.
  • Tildurrr
    Anonym (Livet hittar andra vägar.) skrev 2018-03-18 22:03:16 följande:

Det har inte jag problem med, det har du redan påpeka, rum finns till tjejerna,8 rum o kök,spa wc och dressingroom. nej hos mig bor dom gratis, även efter 20 års ålder.

Jag har krigat, men har även förstått när jag ska ge mig, när det påverkar tjejerna så gav jag mig, kanske därför dom ringde?

Som jag nu avslöjat deras exakta ålder kanske förändrar saker och ting, dom är ännu unga damer, dom är i klorna på draken som tidigare skribent uttryckte det.

Vart jag bor är bara ett avstånd, alla avstånd kan förändras, men som läget är nu är det bäst jag inte bor granne, det skulle inte jag orka med, se mina barn men inte träffa dom,nej då är det bäst för mig o få avstånd. jag blev riktigt sårad av allt med umgänget, först halvtid sedan till och inte träffa dom, något sådant kan plocka ner vem som helst,hur stark du än må vara, har du lite styrka kvar kan du även förstå när man ska ge upp, hämta andan och se vad har hänt, det är vad jag gör, nu har tjejerna ett val, den är helt upp till dom,om ett halvår kanske allt ser annorlunda ut, men just nu är vi här, en sak i taget. vi kommer nå någonstans, det finns intresse från bägge håll, låt oss inte förhasta allt, gå samma väg som ni gjorde, låt oss prova en annan väg, vi har tid, det förstår du när du sett ålder på mina barn.

Men ser du vad du skriver? Direkt börjar du skryta om att du har spa osv, det är inte relevant nån stans.

Och du läser uppenbarligen inte vad jag skriver, du tycker flyg är lättvindigt, men barnen?

Inget i ditt svar försvarar det att du lämnat dina barn. Och åldern, ja, grattis, du har lämnat dom i åldern när dom kommer i puberteten, utvecklas otroligt mycket och blir mer och mer egna människor och stadiga på benen, en tid som är otrolig viktigt när det gäller stöd från BÅDA föräldrarna. Du tror att bara dom "växer upp" så kommer dom inse, kan du inte bete dig bland barn eller? Utan bara runt "vuxna" människor? Skulle inte förvåna mig om dom när dom "växt upp" enbart insett att du inte är nånting att ha.
  • Tildurrr
    Anonym (Linn) skrev 2018-03-18 22:40:36 följande:

Det är så mycket i den här soppan som får mig att tappa hakan gång på gång.

Varför är det så viktigt för dig att din lilla dotter ska bära mer skuld och ansvar än dig? Du återkommer ideligen till det, att det är hon som har valt. Hur skönt det var att få säga det till henne osv. Är det så att du är bara ett offer för omständigheterna enligt dig, och det är alla andra som är "dumma"?

Dina barn försöker få kontakt med dig, då väljer du att blocka dom!? Nyckelorden här är: DU VÄLJER. Detta kan du inte skylla på ditt ex eller på dina små barn. Du väljer att stänga ute dom. Du förstår inte hur mycket ditt beteende skadar dom. De förstår inte varför du väljer att skita i dina barn. De kommer tro att de gjort fel, för så är barn. De lägger skulden på sig själva. (Och det gillar du va?)

Jag får det till att du på något galet sätt anser dig så "sårad " av vårdnadstvisten och att din ena dotter valde sin mor (vad ska ett litet barn göra?) Så nu vill du att dina barn ska kämpa och kriga för att få ha kontakt med dig...

Herregud...

Exakt så!!
  • Tildurrr

Dina svar är sorgliga. När Linn sätter huvudet på spiken, ja då har hon ju dålig utbildning(?) vart spelar utbildning nån roll i den här frågan? Och för vem är den dålig? För dig? Hur utbildad är du själv?

Som det låter så har du ingen som helst utbildning inom humanitet och föräldraskap iallafall, där missade du nog jämt allt.

Och din dotters vilja att träffa dig, när pratade du med henne senast? Den viljan kan vara låååååångt borta nu.

Och återigen, frågan om avstånd, flyg, du läser inte vad jag skriver, För DIG låter det så smidigt, men du kan inte begära av barnen att de ska vilja flyga varje gång de vill hälsa på sin pappa.

Och förresten, när dina barn nu hör av sig om nått år som du tror, vad kommer din nya tjej säga? När det efter flera år helt plötsligt kommer upp barn. Barn som du inte nämnt. Då kommer hon också inse vem du egentligen är.

• Tildurrr
    HelaGotland skrev 2018-03-19 19:06:19 följande:

Nej Glöm det där förresten. Jag läste precis raden "tillit är något man förtjänar" (skrivet av en pappa till sin dotter) och jag känner mig så jäkla äcklad. Jag vill inte läsa mer i den här tråden nu. Blä.

Håller med, så himla äckligt..
Svar på tråden En pappa som väljer bort sina barn.