• Anonym (Fundersam)

Har ni läst bibelkoden? Vad tror ni?

Hej. Har nyss läst ut boken " bibelkoden". Eftersom jag är en sökande människa, fann jag det intressant. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Har ni läst bibelkoden? Vad tror ni?
  • Anonym (Fundersam)
    Trent skrev 2018-03-17 08:44:24 följande:

Okej bara en massa strunt alltså och inget exakt.

Strunt vet jag väl inte. Var ändå intressant att läsa om kommande händelser.
  • Trent
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-03-17 09:16:38 följande:

Strunt vet jag väl inte. Var ändå intressant att läsa om kommande händelser.

Det tror jag säkert men det saknar totalt koppling till verkligheten.
  • Anonym (LjusgråaÖGoN)

Svaret på vad jag tror finns kodat i mitt nick.

(Nyckeln ligger i att sätta samman samtliga versaler)

• Egon den stora

Klart att man i efterhand kan söka efter saker. Då vet man ju vad man skall ha för sökord.

• Anonym (Fundersam)
    Egon den stora skrev 2018-03-17 13:44:02 följande:

Klart att man i efterhand kan söka efter saker. Då vet man ju vad man skall ha för sökord.

boken skrevs 1996. Tror jag. Hur kunde dom veta vad som skulle hända i vår tid, då?
  • Trent
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-03-17 16:56:00 följande:

boken skrevs 1996. Tror jag. Hur kunde dom veta vad som skulle hända i vår tid, då?

Alla kan gissa och gissar man tillräckligt vagt så kommer det slå in.
  • Trent
    ghghhghggh skrev 2018-03-17 19:55:25 följande:

Det är satans påfund. Läs den riktiga bibeln istället.

Det är guds påfund. Komplett med instruktion om hur mycket du får slå dina slavar.
  • Egon den stora
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-03-17 16:56:00 följande:

Du får samma resultat i vilken stor textmassa som helst. Läs bibeln som den är i stället!
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-03-17 08:00:24 följande:
    det var om kriget i Israel. Att USA, Ryssland och Kina är beredda på att gå ut i krig. Det var om terrorism från mellanöstern, som kommer ske överallt. Mm mm
    som Nostradamus då. Lika "tydligt/eller otydligt" det
  • annabellelee

Fast alltså. Ett problem är att Bibeln inte är Guds ord, i betydelsen dikterat av Gud stavelse för stavelse, som koranen hävdar sig vara, utan är nedskriven av olika män under olika tider, och precis vilka texter som ska ingå grälade man länge om, innan man kompromissade fram en lösning. Så här skriver bibeln.se:

"Författarna till bibeln visste inte att det var Bibeln de skrev. Tänk dig bibeln som en gigantisk mosaik. (...) Här finns historieskrivning, äventyrsberättelser, profetiska brandtal, resebrev med personliga hälsningar, allt indelat i två huvudavdelningar. (..)

Vid kyrkomötet i Laodikeia, 363 e.Kr., enades kyrkan om vilka böcker som skulle ingå i Nya testamentet."

Det är alltså egentligen inte ETT verk, med ett budskap, författat av Gud, utan en samling texter, som råkar ha sammanställs i en samling, skrivna av olika män som visserligen trott på Gud, men som ändå skrivit utifrån sig själva och sina erfarenheter.

• Egon den stora
    annabellelee skrev 2018-03-17 23:43:45 följande:

Fast alltså. Ett problem är att Bibeln inte är Guds ord, i betydelsen dikterat av Gud stavelse för stavelse, som koranen hävdar sig vara, utan är nedskriven av olika män under olika tider, och precis vilka texter som ska ingå grälade man länge om, innan man kompromissade fram en lösning. Så här skriver bibeln.se:

"Författarna till bibeln visste inte att det var Bibeln de skrev. Tänk dig bibeln som en gigantisk mosaik. (...) Här finns historieskrivning, äventyrsberättelser, profetiska brandtal, resebrev med personliga hälsningar, allt indelat i två huvudavdelningar. (..)

Vid kyrkomötet i Laodikeia, 363 e.Kr., enades kyrkan om vilka böcker som skulle ingå i Nya testamentet."

Det är alltså egentligen inte ETT verk, med ett budskap, författat av Gud, utan en samling texter, som råkar ha sammanställs i en samling, skrivna av olika män som visserligen trott på Gud, men som ändå skrivit utifrån sig själva och sina erfarenheter.

Det stämmer. Dessutom räcker det med att en enda bokstav blivit fel i en avskrift för att hela systemet skall falla.
  • saraaa3
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-03-16 16:39:55 följande:

Hej. Har nyss läst ut boken " bibelkoden". Eftersom jag är en sökande människa, fann jag det intressant. Vad tror ni om det?

Jag tor det är bluff. kollade lite snabbt på nätet och hittade Mord som förutsågs i Moby Dick!
    users.cecs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html

Det går att med samma teknik även hitta dolda budskap i

Moby Dick. 

Ex modet på John F. Kennedy, Abraham Lincoln
    Yitzhak Rabin och prinsessan Diana.

Svar på tråden Har ni läst bibelkoden? Vad tror ni?