Kjell2 skrev 2018-03-16 13:28:41 följande:
Den andra förälderna kan stämma, blir en dyr och energikrävande vårdnadstvist och ett fastställt umgänge
Den andra föräldrena kanske inte är riktigt så dålig som TS tycker och barnet förlorar kontakten med en i alla fall godkännd förälder
Den andra föräldern blir arg och sen blir det en massa bråk och konflikter
13-åringens beslut kanske är lite impulsivt pga av någon kortsiktig fördel. Genom att understödja kommer barnets förhållande med den andra förälderna blir sämre.
Nu tro jag inte det är så i detta fall men sett ett antal fall när en förälder mer eller mindre mutar barnet inför umgänge med allt från roliga aktivteter till prylar. Allt för att få barnet att säga "Jag vill inte till mamma/pappa denna helg" och därefter ställa in umgänget och skylla på barnet.
Är inte rädd för att hamna i en vårdnadstvist då den andre föräldern inte vill ha vårdnaden och den nyblivna tonåringen vill inte ha ett ofta och fast umgänge.
Bråk och konflikter finns det redan och vet på riktigt inte om förhållandet kan bli så väldigt mycket sämre än vad det är redan nu?
Nej så är inte alls fallet, han har ordnat fint för sig genom att svika gång på gång och jag kan själv säga att om jag skulle byta plats med min tonåring så skulle jag också tveka rejält med att åka.