• Evadesiree

Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?

Jag har just gjort äd på den kliniken. Fick insatt 2.

I dag är det rd6.

Det var verkligen en hel del embryo som dog på laboratoriet.

1 av 9st överlevde.

Det var 12 st från början. 2 sattes in och en i frysen.

Eftersom jag bara är på ruvdag 6 med de två nu så är det väl för tidigt med ett gravtest ?

När kan man börja göra första gravtest ?

Det trevliga bemötandet från koordinatorn Agnezka försvann ganska omgående efter full betalning. De snabba svaren har förvandlats till inga svar alls hur i hel...e alla embryona på labbet kunde dö i 6 dagars odling. Eller varför de ens odlade så länge. Får inte ens svar på vilken dag på labbet de olika dog. Total tystnad från direktören som var så trevlig och jag uppfattade som någon som blivit en del i vårt liv med kramar och dyl.

Något är skumt och min man tycker det är väldigt olustigt angående vart hans gener tagit vägen.

• Evadesiree

Har fått några standard papper bara om att testdag normalt är mellan 12-14.

Inget annat.

Läkaren sa inte hejdå eller att allt gick bra efter införandet.

Någon sköterska sa du kan vila här och sen gå och kissa.

Jag låg kvar med benen i luften i en timme och väntade på att någon personal skulle komma men icke. Så vi gick själv sen. Hoppade ner från gungstolen. Och klädde på oss och gick. Sa hejdå i expeditionen. Mer personligt än så var det inte så det var väl inte de 9 försvunna embryona heller då förmodligen - förstår jag nu i efterhand.

För mig var det guldägg och min mans fina fina dna. De såldes kanske eftersom A inte kan berätta för mig vad som hänt dem eller hur de ens utvecklades eller inte under perioden i lab.

Inget foto eller journal som visar heller vad som hänt dem.

• Evadesiree

När ska du dit smurfen ?

Vänta bara om du redan tycker att A är märklig så är det bara början.

Du kommer nog inte att få se henne igen vid själva äd.

Hennes uppdrag slutar liksom innan.... tyvärr. Själv blev jag lurad och upplevde henne som engagerad och vänlig och kanske en person som kommer att ha betydelse för mig resten av livet men det visar hon tydligt att jag fått om bakfoten.

När ska ni dit ?

• Evadesiree

Jag har personlig upplevelse. För 14 dagar sedan utförde jag äggdonation.

Koordinatorn jätte trevlig tills du betalt. Även svensk talande tolk då de pratar dålig engelska.

Men allt förändras när du anländer för embryodonationen och stoppar in ditt visa- kort och

Slutbetalningen dras från ditt konto.

Koordinatern dvs A som man har fört all kommunikation med är inte närvarande längre. Då menar jag helt fysiskt. Hon är inte där. Ej heller tolken utan endast läkaren. Läkaren är en kvinna som helst inte tar i hand om inte du tar initiativet. Hon är säkert en duktig läkare.

Dock helt utan att blanda in känslor eller visa någon större empatisk förmåga. Hon gör bara precis det nödvändigaste väldigt snabbt och utan att visa något större intresse.

På själva transfern så meddelade hon inte mig i gynstolen i op rummet om allt gick bra. Hon önskade mig heller inte lycka till eller sa ens hejdå. Något mer möte med läkaren finns inte efteråt.

Man ligger kvar i stolen 10 min efter. Det finns ingen människa alls närvarande då.

Vill du kan du vila i en stund till i en annan säng i rummet bredvid. Där är också obemannat.

Sedan klär man på sig och åker hem och går förbi receptionen och där säger de hejdå och ser glada ut.

Jag svara gärna på frågor och hjälper till med det jag kan.

Kramar

Tyvärr blev gravtestet negativt trots att jag satte in 2 embryo.

Endast ett överlevde förutom dessa och finns i frysen.

9 st befruktade ägg är således borta. När jag frågar direktören/ koordinatorn vad som hände dem på labbet och vilken dag så får jag endast svar av henne att hon inte är läkare och inte kan svara på detta.

Jag frågade henne efter 4 dagar på labbet hur de mådde... inget svar. På 5te dagen frågar jag ingen via mail som all konversation sker. Inget svar.

6te dagen svarar hon och ursäktar sig och tackar för mitt tålamod. Då får jag svar att endast en finns i frysen efter 6 dagar på labb.

• Evadesiree
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-08 21:52:08 följande:

Du är den absolut bittraste och elakaste människa jag sett på länge! Fy fan!

Men det ligger nog en del i vad hon säger. Därför vi känner oss lurade. De tjänar pengar på de ägg som vi så mycket behöver. De säljer äggen men tar inte ansvar för vår behandling. Inte i Polen iaf.

Men det är 2018 och med dagens teknik så kan man göra så här. Det är ok. Men synd att de utnyttjar vår svaghet. Jag känner mig verkligen svag och utnyttjad av den privata direktören på den privata fertilitets kliniken i Polen.

Usch reser dit nu om en vecka igen för nästa försök. Är fattig så jag har fått sälja mina ringar för att slutföra detta. Jag får lämna familjen hemma nu för jag har bara råd med en biljett. Jag känner stort obehag och rädsla över att ev stöta på direktören.
  • Evadesiree
    smurfen 11 skrev 2018-04-08 10:51:36 följande:

Så himla tråkigt med det bemötandet, vi ska ju också dit om några veckor för insätt. För oss har det varit en del tjafs om donatorns ålder. När vi valde stod det att hon var 30, i ett mejl skrev A 29, och när donatorn kom ut en andra gång i katalogen så stod det 36, så jag var på A om detta, hon verkar inte ha nån vidare. koll. Verkar som hon ensam har hand om väldigt många.

Jag kommer se till att få bra service, jag kan bli väldigt påstridig, speciellt när vi lagt ner mycket pengar och energi på detta.

Hoppas det går bra för dig nästa gång:)

Shit , de luras alltså med det med. Usch jag skulle vilja stämma dem. De har blåst mig på mina sista pengar och på 2 embryo minst. Förutom de 9 embryo som avdunstade eller något.

Jag känner stort obehag att åka dit igen i nästa vecka. Ensam dessutom. Är rädd för henne och vad hon kan åstadkomma.
  • Evadesiree
    Flowerpower skrev 2018-04-08 19:26:37 följande:

Hej! Vi valde Invimed av fler olika skäl, man kan se en bild på donator som barn (några tom som vuxen), med frusna ägg behöver inte jag anpassa min mens. Vii semestrade där i somras och gillar verkligen Gdansk, stranden (vi har ett barn, lättare att ta en lösas semester) priset och garantierna.

Jag gjorde precis mitt sista IVF (fick mens den 25/3)och väntar nu på nya mensen så vi kan börja med behandlingen. Vi har redan valt donator. Jag tycker att alla i Polen är väldigt trevliga. Håller med att läkaren var lite stressad men vi var där en lördag och apoteket skulle stänga så hon var stressad så att vi kunde hinna med allt. De har en jättegullig tjej som tolk men känner du dig trygg med engelska får du svar snabbare. Läkaren pratar engelska. 

Tolken är inte kvar och det finns tre olika läkare och du får inte välja vem du vill ha utan det skiftar. De är trevliga och ambitiösa halvvägs. Tyvärr.

Kommer att bli glad om du inte håller med mig efter att du satt in visa kortet andra gången. Då förändras allt som i ett trollslag. Lögner, felbehandling, kränkningar, försummning och personalen är inte där utan endast läkaren. Agnezka har berättat för mig att de inte har ansvar för behandlingen utan det har patienten.

Hoppas verkligen att du kan ge en helt annan version efter du betalt den sista delsumman.
  • Evadesiree

[quote=78620106][quote-nick]Asil76 skrev 2018-04-09 14:05:51 följande:[/quote-nick]

Jag har också dåliga erfarenheter av Invimed, så jag skulle inte rekommendera dem.

Om jag ska skriva allt de gjort blir det ett väldigt långt inlägg så jag ska försöka punkta ner det:

-svensk tolk. Enbart vid första tillfället. De läkare jag har fått träffa kan inte tillräckligt bra engelska för att förklara ev problem på vägen, eller svara på frågor.

- personlig koordinator: vi har Agnieszka och hon verkar bara svara när hon själv har lust, och är ofta väldigt dryg och nedlåtande i mail, samt uppger "jag är inte läkare, jag kan inte svara på det" när man frågar om medicinska detaljer. Hon frågar inte heller de läkare som tillgängliga om man inte kräver det.

- Läkaren är hårdhänt (jag har vid flera tillfällen fått mindre blödningar efter hans undersökningar) och verkar inte vilja prata med kvinnor om han slipper (dr Rogazza), utan vänder sig enbart till min sambo.

- Kvaliteten på deras embyos verkar vara oerhört dålig! Av 12 överlevde, befruktades och delade sig bara ett första gången (då erbjöds vi garanti) och andra gången har hittills två överlevt och delat sig (transfer av dem i morgon) och tre "vet dom inte än". Resterande har jag inte fått någon förklaring på vad som hänt med. Jag har inte heller blivit erbjuden garantin.

- Dolda kostnader/felaktiga uppgifter. Agnieszka har givit pris som senare visat sig vara fel (upp till 300 zl = ca 750kr fel). Hon har i mail tagit på sig ansvar men vägrar nu betala tillbaka. Hon återkommer inte heller i frågan och kliniken svarar bara att hon ska höra av sig...

Till det kan man väl säga att de inte värderar kundservice direkt högt. De hör inte av sig med resultat, svarar inte på frågor mm. Tjejerna i receptionen är däremot alltid trevliga, men det är nog allt...

[/

Tack för bra info. Beklagar att du har exakt samma erfarenhet som mig. Om en vecka kommer jag att vara där igen. Kan inte låta vårt ? barn? frysa inne.

Men jag rekomenderar ingen denna upplevelsen och utnyttjandet och kränkandet. Det måste finnas bättre sydeuropeiska kliniker eller annat där man får något för det man betalt.

Knappas lönt med en lite billigare behandling i Polen som bara skadar dig och det läggs på extra kostnader som inte syns från början. Jag får betala 4500kr till nu för att få mitt embryo från frysen. Har redan betalt 48000kr+5000kr+ 5000kr till nu.

Återkommer med om det resulterar i ett barn.

• Evadesiree
    Asil76 skrev 2018-04-09 17:14:27 följande:

Jag känner likadant, i slutändan är det vare sig särskilt billigt eller trevligt. Det går över mitt förstånd varför dom inte kan anstränga sig lite och åtminstone ge oss ett bra bemötande. Är det pengar dom är ute efter skulle dom ju tjäna dubbelt så mycket på att hålla kunderna nöjda och glada, även vid motgångar...

Men men.. mina krafter (och pengar) är slut och jag orkar bara inte strida mer. Det här är vårt sista försök, sen ger jag helt enkelt upp. Jag har min transfer i morgon, och sen ska jag skynda mig hem och aldrig sätta min fot här igen.. :(

Lycka till Evadesiree, jag hoppas det går vägen för dig! Ett tips, Be att få ha Paulina som kontakt istället, hon har åtminstone varit trevlig mot oss när vi varit där, och hon gör även Agnieszkas jobb när hon inte är på plats.

Tack snälla. Jag önskar dig all lycka i morgon. Vi kan följa varandra och resultatet de närmsta veckorna för då vet vi båda om vi fick något alls för pengarna.

Detta är också mitt sista försök. Mina pengar är med slut. Har sålt ett guldhalsband i dag för att kunna betala Agnezka 4500kr för sista transfern.

Det är hon som äger det tror jag och hon är mer och mer frånvarande från kliniken. Hon är väl rik nu. Ja det övergår mitt förstånd med varför hon inte är trevlig och respektfull. Det blir liksom så tydligt hur lurad man blivit när det är så fantastiskt bra första gången med massor av resurser och tolk och allt för att sedan när man satt i visa-kortet andra gången och betalt resterande bli fullständigt nonchalerad och kränkt.

Lycka till i morgon kära medsyster !
  • Evadesiree

Transfern sker dag 16-19 I menccykeln. Räknat från första blödningsdagen.

På InviMed Gdynia. Inget annat oavsett blodprov eller provsvar.

• Evadesiree

Smurfen - hon har inte för mycket att göra. Detta året har hon endast jobbat varannan vecka. Varannan vecka är hon inte kontaktbar.

Hon är helt nonchalanta och ointresserad.

Jag har haft kontakt och sedan december 2017 och ser en försämring och ett ökat ointresse för patienter och vården som hon är ansvarig för.

• Evadesiree

Här kommer behandlings linjerna som InviMed använder sig av.

I orginal från direktören :

• Evadesiree

Jag måste bara undra... varför har ingen fått ett positivt gravtest efter ÄD på InviMed i Gdynia under 2018 ? Alla som har skrivit i denna sida och andra sidor tex vi som gör ÄD 2018 har alla gjort negativa gravtest .... hm och reklamen säger att just på denna kliniken blir 65% gravida på första försöket.

Någon borde ju i så fall skriva på internet yippi jag blev gravid på InviMed i Gdynia. Eller vad tycker ni ?

Inte ens 2017 har jag sett ett jippi - har ni ?

2016 har jag sett en graviditet - tvilling flickor som föddes. Jippi.

Men vad hände sen ?

• Evadesiree
    Asil76 skrev 2018-04-17 22:27:20 följande:

Ja, så här i efterhand skulle vi ju gjort andra val och då kanske vi hade fått bättre resultat. Jag tyckte jag gjorde då bra efterforskningar som jag bara kunde, men det går ju tyvärr inte att göra nåt åt idag.

Jag tar mitt hgc-blodprov i morrn, men är ganska övertygad om att det inte funkade den här gången heller.

Det känns underligt att om två dagar antagligen kunna benämna mig själv som "ofrivilligt barnlös", och då inte bara för stunden.

Jag tror att de luras. Det är ju väldigt märkligt att alla får just 3 överlevande och då gäller inte garantin. Samtidigt så kan det inte vara så att alla polska kvinnor som donerar har 75% lägre livsduglighet än finska kvinnors ägg.

Nej här är en hund begraven. De gör något annat med de 9 befruktade äggen. Någon som sett dem i papperskorgen eller foto från labbet. Inte jag iaf.

Jag såg i dag i grannländerna till polen att man kan adoptera färdiga embryo hmmmm. Det vore väl inte en så dum affärs idé att endast ge tre ägg till varje betslande par och göra pengar på resterande.

Jag fick inget foto på embryot de satte in i tisdags. Lever de ens ?

Att 65% blir gravida där på första försöket som de går ut med på sin sida är med en stor lögn och att de är pengakåta det vet vi som varit där.

Min anmälan mot dem startas upp på måndag och äggdonations friend kommer att kräva alla mina journaler där och agera.

Kram
  • Evadesiree

Ja det är helt klart manipulerade meddelande från Agnieszka eller skivit av henne själv.

Är det inte hon själv som skriver så har hon betalt någon att skriva. Katastrof ... hon är pengakåt och hade semester under båda mina behandlingar på InviMed och hade inte sett till att personalen dvs läkare och laboratorium samarbetade eller att den individuella planen följdes. Trots att det är hon som är direktör och kommunikator.

Dvs den enda man kan skriva eller ringa på kliniken. Men man fick endast ett automatisk meddelande som svar att hon var out of office.

Som sagt jag fattade inte heller den dåliga engelskan på de 200sidor som jag skrev under. Du menar alltså att de donerar min mans barn ? Som jag misstänkt hela tiden då att de säljer våra embryo och att de ljuger om antalet överlevande embryo. På så sätt får de ju dubbelt betalt för en behandling av ett par. Först dyra pengar av oss där kostnaderna stiger i höjden på grund av dolda avgifter och sedan säljer ?donerar ? de våra embryo.

Håll ögonen öppna när någon får ett mörkt barn från öststats- länderna för då är det med stor sannolikhet min mans barn och de ägg som vi köpte på InviMed.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?