Anonym (Orolig Mamma) skrev 2018-03-16 13:16:35 följande:
Precis min tanke. Självklart ska hon få vara mer med sin pappa OM HON VILL. Men när det alltid är ledsna miner och protester till att åka till pappa känner inte jag att hon är helt trygg där. Därför tycker jag att umgänget med pappan ska hållas till Torsdag-Måndag lite till. Kanske utökas med en dag extra. Men inte hela veckor än.
Jag vet att många barn lever varannan vecka livet, men därmed är det inte sagt att alla barnen mår bra av det.
Absolut borde vi gräva i orsaken till varför hon känner så, därför går vi på samarbetssamtal nu bland annat.
Jag nekar heller inte min dotter att bo hos sin pappa varannan vecka, MEN utifrån vad jag ser och hör från dottern och hur våran bakgrund ser ut, så tycker jag absolut inte att det är rätt tidpunkt att utöka umgänget mer nu.
Ha i åtanke att barn kan överdriva ganska mycket. Ofta så kan de protestera över att åka men när de väl är där så brukar det gå bra! De kan protestera t.ex för att de skulle vilja leka hemma, eller för att de vill träffa en kompis som bor i din by och så beror det mycket på hur du reagerar också, om hon ser att du blir ledsen när hon åker så tycker ju hon också att det är jobbigt. Sen om det är ångest och gråt varje gång så ska man väl förstås inte tvinga henne att åka.
Men som jag redan har sagt så ska det nog mycket till innan han får varannan vecka, han måste ju kunna bevisa att han klarar av det, helst om du uttrycker din oro för just det.
Sen kan ni ju ta det successivt precis som du säger!