Anonym (Orolig Mamma) skrev 2018-03-13 16:36:53 följande:
Lite så jag med tänker. Med allt som hänt.
Han fick ju upptrappning i umgänget, så just nu har han Tors-Måndag. Jag har erbjudit längre umgänge vid lov osv. Att vi har varannat lov, att han får ha henne längre under sommaren osv. Vi har redan varannan högtid som det ser ut nu. Och det funkar. Men jag tycker inte att det är ett bra levnadssätt för min dotter att ha så pass "olika" liv varannan vecka. Känner inte att det är lämpligt för en 6 åring. Men det kanske bara är jag som tycker det..
Dels så kommer ni antagligen inte ha vv rakt av förrän om åtminstone 2 år, och dels så känns det som om upptrappningen hittills har skett på ett bra sätt för dottern. Tror du, med handen på hjärtat, att pappan inte skulle kunna byta jobb eller flytta under den tiden om det innebar en enklare vardag för alla parter?
Idag är varken han eller du speciellt villiga att ändra på sig, eftersom scenariot inte ens existerar än. När det väl kommer till kritan så kommer ni bägge två anpassa er.
Lever han samma liv idag som innan upptrappningen eller har han anpassat sig till det? Visst var du lika orolig inför den förändringen som du är nu?
Med såpass långa avstånd tror jag inte att vv ens kommer bli verklighet, men du måste väl förstå att en pappa som insett att han trivs med och vill vara med sitt barn vill jobba mot det målet? Sen kanske det inte är praktiskt så som situationen ser ut nu, men du kan inte använda "varannan vecka skulle varas dåligt för barnet" som argument för att inte jobba mot det målet förutsatt att det rent praktiska stegvis kan förändras.
Ser du hur jag tänker? Det är i dagsläget orimligt för honom att flytta/byta jobb för att underlätta 2 dygn i månaden. Om ett par år gäller det kanske det dubbla och då finns förutsättningarna där i högre grad och så vidare. Eller så gör de inte det och då får du ta den diskussionen då, att det är orimligt att hon ska behöva åka så mycket och ha så långa dagar.